VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

15.8.2003 

Jíst tělo a pít krev (Jan 6, 52-59)

20. neděle v mezidobí/B

Tomáš Špidlík

Moderní teologie rozvádí víc a víc pojem církve jako mystického těla Kristova. Už jsme si na ten výraz navykli a nevidíme v něm nic zvláštního. Vždyť je lidské tělo přirozený obraz jednoty. Snadno tedy symbolizuje jednotu spořádané společnosti. Už ve starých římských dějinách čteme vypravování o tom, jak chytrý senátor uchlácholil vzbouřené plebejce vypravováním o tom, že se nohy a ruce nesmějí vzbouřit proti žaludku, protože by tím trpěly i ony samy. I sv. Pavel přirovnává společnost věřících k jednomu tělu. Ale nemíní to jenom jako pouhé přirovnání. Jde tu o jednotu skutečnou spolu s Kristem. Souvisí proto přímo s eucharistií.

Sv. přijímání se jmenuje latinsky communio, spojení, obcování. Naše tělo se tu svátostně spojuje s tělem Krista skrze způsoby chleba a vína, s nimiž je Kristus spojen svátostnou přeměnou. Při jídle asimilujeme pokrm do svého organismu, vniká do nás a ztotožňuje se s námi. Podobně nás proniká i Kristus symbolem jídla a pití.

V západní církvi převládl zvyk přijímat jen ?pod jednou způsobou?, a to tak, že kněz vkládá hostii do úst přijímacího. V jiných obřadech jsou zvyky jiné. Tak např. při obřadu byzantském přijímají věřící ?pod obojí?, lžičkou kousek eucharistického chleba prosáklého krví Páně z kalichu. V poslední době se i latinská církev vrací k některým starým zvykům, znovu se zavádí přijímání pod obojí a zvyk brát eucharistii do rukou. Vnější zvyky tedy mohou být různé. Všecky však mají být takové, aby vyjadřovaly víru v přítomnost Krista.

Známe vícero eucharistických zázraků, při nichž např. hostie krvácela nebo se v ní objevila podoba živého Krista. V Lancianu v Itálii může každý vidět v relikviáři sraženou krev, která se tam uchovává po staletí, má formu živého těla, a i moderní vědecké analýzy potvrzují, že to je jev přirozeně nevysvětlitelný. V katedrále Orvieto se uchovává krví potřísněný korporál, pozůstatek divu, který svými pochybnostmi přivodil pražský kněz Petr. Ale přesto všechno není radno brát výraz ?Kristovo tělo? tuze somatologicky, jen jako hmotnou část naší osoby, zvláště ne jako oddělenou od duše. V bibli má slovo ?tělo? širší význam. I ve starém zákoně Bůh ?přijímá tělo?, když se zjevuje, když se stává viditelným, když vstupuje do světa. V eucharistii Kristus vstupuje mezi nás na oltáři, chléb se stává jeho tělem, to znamená: je tu skutečně, a to celý, s duší i s tělem, s lidstvím i božstvím.

I výraz ?pít krev? nezní v uších moderních lidí líbivě. Máme ke krvi odpor, někteří omdlévají, když krev vidí. Daleko neutrálněji ovšem zní, když řekneme o příbuzných, že jsou stejné krve. Staré národy si někdy představovaly, že duše sídlí v krvi. Došlo k tomu asi obyčejnou zkušeností: Když člověk vykrvácí, umírá. Sv. Ignác z Antiochie tedy užívá slovního obratu: jíst eucharistický chléb a pít víno znamená mít účast na těle a duši Kristově. Je to však jenom slovní obrat, protože obojí je neoddělitelné. Moderním lidem se zamlouvá výraz ?být s Ježíšem stejné krve?. Sv. přijímáním se s ním skutečně stáváme příbuznými ve věčném životě. Proto je Bůh náš skutečný Otec, Panna Maria naše opravdová matka, ostatní lidé jsou naši bratři. Vždyť v nás koluje stejná krev!

Biblickým obrazem eucharistie je mana, o které čteme ve Starém zákoně. Odvolává se na něj i Ježíš. O maně na poušti čteme, že padala shůry (Ex 16), že to byl tedy chléb z nebe. Eucharistické dary jsou naopak plod země a plod lidské práce. Ale stává se tu něco podobného, jako při stvoření člověka. Jeho tělo vzal Bůh ?z hlíny země? (Gen 2, 7), ale život mu ?vdechl? sám. Ježíš jako Syn člověka pochází z Davidova rodu, z lidského pokolení, ale jako Syn Boží sestoupil z nebe. I při eucharistii je tedy chléb z našich polí, ale Kristus, který v něm přichází k nám, je z nebe. Je starý zvyk zobrazovat okolo svatostánku anděly. O andělích se mluví v liturgických textech. Podle biblického pojetí se objevují andělé tam, kde je Bůh zvláštním způsobem přítomen. Tam je tedy i nebe na zemi.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti