VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

24.1.2003 

Znamení doby

Bůh Bible je pán času

Tomáš Špidlík

?Přišel jste pozdě!? Často slyšíme tuto nepříjemnou poznámku. Někteří lidé ji slyší až příliš často, protože skoro nikdy nepřijdou včas. Je to vždycky nepříjemné, ale v různé míře. Přijít na nádraží, když už vlak odjel, může člověka mrzet málo, když ví, že jede za hodinu jiný. Horší je, když obchodní zástupce přijde pozdě na schůzi, na které už odhlasovali rozhodnutí k jeho škodě.

Opoždění se však také chápe ve smyslu obrazném. Poznamenají např. o řečníkovi, který chce získat nové hlasy pro volby: ?Mluví zbytečně. To, co říká, už dnes nepůsobí. Jeho strana zmeškala dobu, nemohou mít úspěch.? Podobně se mluví i o pedagozích: ?Užívá zastaralé metody, dnes už je mládež jiná.? Když si pak tito lidé stěžují, že neuspěli, pokrčíme jenom rameny: ?Zmeškali čas, nechápou znamení doby.?

Může se tento postoj aplikovat i v duchovním životě? Zdá se, že ne, vždyť Bůh a jeho hodnoty jsou věčné. Neměnné jsou také morální zásady, příkazy Desatera. Ale přesto se i v Bibli mluví o znamení jisté doby. Dříve se čtení evangelia v kostele vždycky začínalo úvodem: ?Za onoho času...? Dnes nám to zní, jako by to bylo kdysi dávno. Ale smysl těch slov měl být jiný, tj. v tom pravém okamžiku, v té vhodné době. Ta se nevyskytuje vždycky. Proto Písmo často uvádí své zprávy úvodem: ?Když se naplnil čas...?

Co se může naplnit? Nádoba, nádrž, koryto řeky, ale ne řeka sama, protože ta stále teče. Může vyschnout, ale nemůže ztratit svůj tok. Přestala by být řekou. Něco podobného, jak se zdá, platí i o času. Můžeme zaplnit hodinu zábavou, rok studiem, život dobrými skutky. Ale čas jako takový jde dál. Byl před námi a bude po nás. Ale bude věčně? Staré mytologie to předpokládaly. Zobrazovaly čas jako hada, který si ukusuje svůj vlastní ocas, ale stále roste. Ale to není pojetí biblické. Podle mytologie čas rodí a požírá bohy a lidi. Bůh Bible je naopak pán času. On to je, kdo tvoří věci a lidi a dává každému jistý čas, aby mohl splnit úkol, který od Boha dostal. Čas mají tedy jednotliví lidé, národy, ale i země a vesmír. Také izraelský lid dostal svůj čas: od Abraháma až po Krista. Ve srovnání s dějinami všeho lidstva a s historií světa je to doba poměrně krátká. Je celá zaplněna velikými Božími skutky: vyvolením Abraháma, vysvobozením z Egypta, založením dynastie, proroky atd. To všechno bylo v Božích očích dostačující přípravou, aby byli Židé schopni přijmout Krista. Proto měl Starý zákon svůj čas, který se naplnil.

Na otázku, čím se liší pohané od Židů, má sv. Pavel jednoduchou odpověď: ?Oni nemají naději, my jsme naopak dostali od Boha přísliby (srov. Ef 2, 12).? Bůh dával židovskému národu mnoho darů, aby ty všechny byly jenom předzvěstí toho, který se uskutečnil v poslední době: Bůh dal svého vlastního Syna (srov. Jan 3, 16), aby založil království, ne už Davida a Šalomouna, ale království Otce, který je na nebesích. Jeho jméno je Emmanuel, Bůh s námi (Iz 7, 14). Všechna náboženství mají nějakou víru v božstvo, více nebo méně čistou. Ta božstva mají bydliště v tajemných lesích, na horách, v mracích. Jejich království je jinde, mimo zemi, kterou obývají lidé. Musí se k nim namáhavě vystupovat, přiblížení není snadné. O Židech naopak čteme Mojžíšův výrok: ?Není žádný velký národ, který by měl Boha tak blízko, jako je náš Bůh blízký nám (Dt 4, 7).? Křesťané užívají tohoto textu, když mluví o eucharistii, o Kristu přítomném ve svatostánku. Ale platí to všeobecně o Boží přítomnosti v našem světě, která je skrze Krista a v něm.

Často vstupuje do našeho života někdo, kdo přináší zprávu. Nikdo není rád, když musí nést zprávu smutnou. Evangelium znamená naopak ?zprávu radostnou?. Znamená, že i do našeho osobního života vstupuje Bůh a že se i náš čas ponenáhlu naplňuje, aby to setkání bylo živé a vědomé. Zpovědníci mohou dosvědčit mnoha příklady, jak se lidé v různých okamžicích a v různých okolnostech setkávají tváří v tvář s Kristem. To setkání je přemění a také dává smysl dennímu životu. Dítě a mladý člověk o své cestě nepochybují. Věří, že je něco velkého čeká, že budou mít úspěch. Později se však dostaví únava. Nevidí se úspěchy, život se vleče den za dnem.

Má ještě smysl? Možná už nás netěší setkání s lidmi, možná, že si říkáme, že už nemáme v životě co čekat. Ale je to iluze, ten pocit prázdnoty znamená pravý opak, totiž to, že pravé setkání ještě nepřišlo, ale že už je možná blízko, že to bude setkání s Kristem.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti