Vatikán.
Benedikt XVI. dnes přijal na společné audienci biskupy západní Kanady na závěr jejich návštěvy
ad limina Apostolorum. Ve své promluvě k nim Benedikt XVI. poukázal na to, že lidstvo především potřebuje znovuobjevit smysl pro hřích a nekonečné Boží milosrdenství, aby se ve světě nešířilo rozdělení, nenasytnost a korupce. Benedikt XVI. řekl, že s radostí sleduje, jak je kanadská církev živá i přes rostoucí sekularizaci společnosti. V této souvislosti se proto zamýšlel nad ?ztrátou smyslu pro hřích?, která je ve skutečnosti důsledkem oslabení vztahu k Bohu.
?Nepřekvapuje, že tento fenomén je zvláště rozšířen ve společnostech poznačených post-osvícenskou ideologií. Tam kde je Bůh vyloučen z veřejné diskuse mizí smysl pro urážku Boží, což je pravý smysl hříchu, a stejně tak, když je relativizována absolutní hodnota mravních norem, mizí kategorie dobra a zla jakož i individuální odpovědnost.?
Benedikt XVI. cituje podobenství o marnotratném synu, které nám ukazuje jak časté je pokušení uplatňovat lidskou svobodu daleko od Boha. Avšak, ?hledá-li se svoboda bez ohledu na Boha,? řekl papež, ?je výsledek negativní?, dochází ke ?ztrátě osobní důstojnosti, morálnímu zmatení a sociálnímu rozkladu. Nicméně vroucí láska Boha k lidstvu - dodal Svatý otec ? přemohla lidskou pýchu?. Benedikt XVI. pak načrtává tři postavy z podobenství: Otce a ?hojnost jeho milosrdenství?, mladšího syna a jeho ?radost z toho, že mu bylo odpuštěno?, staršího syna a jeho ?neschopnost chápat nepodmíněnou lásku? a ?přemýšlet za hranicemi přirozené spravedlnosti?, což jej činí ?vězněm závisti a pýchy?, ?izolovaným od druhých a znechuceným dokonce i ze sebe sama?.
Petrův nástupce pak zdůrazňuje, že odpovědnost biskupů poukazovat na destruktivní přítomnost hříchu je ve skutečnosti služba naději: posiluje to věřící ve vyhýbání se zlu a přijímání dokonalosti lásky a plnosti křesťanského života. V této souvislosti Benedikt XVI. vybízí ke znovu objevení svátosti smíření, která ? jak řekl ? ?je často přijímána lhostejně?, ale ve skutečnosti ?dovršuje uzdravení, po kterém toužíme?. ?Čas strávený ve zpovědnici ? připomíná papež ? není ztracený, protože tady božská milost obrací zlo v dobro, mění smrt na život a nově zjevuje milosrdnou tvář Otce.?
(mig)