Drazí přátelé!
Tento ctihodný dům Boží, bazilika Naší Paní zur Alten Kapelle byla nádherně zrestaurována a dostává dnes nové varhany, které budou nyní požehnány a slavnostně určeny svému účelu: oslavě Boha a budování víry.
Byl to kanovník této kapituly Carl Joseph Proske, který dal v 19. století podstatný impuls obnově chrámové hudby. Gregoriánský zpěv a starobylá klasická polyfonie byly integrovány do liturgického dění. Péče o chrámovou liturgickou hudbu ve zdejším kostele měla svůj význam, který sahal za hranice tohoto regionu a činil z Řezna centrum hnutí reformy chrámové hudby, jejíž vliv sahá až do přítomnosti.
V konstituci o posvátné liturgii 2. vatikánský koncil (Sacrosanctum Concilium) se praví, že ?bohoslužebný zpěv, vázaný na slova liturgie, tvoří nezbytnou nebo integrující součást slavné liturgie? (n.112). To znamená, že hudba a zpěv jsou něčím více než okrášlení kultu, ale samy jsou součástí liturgického konání. Slavnostní chrámová hudba spolu s chórem, varhanami, orchestrem a zpěvem lidu není nějakým dodatkem, který liturgii orámuje a učiní příjemnou, ale je důležitým způsobem aktivní účasti věřících na bohoslužebném konání. Varhany jsou odedávna a právem kvalifikovány jako královský hudební nástroj, protože přebírá všechny zvuky stvoření a je ozvěnou plnosti lidských pocitů. A navíc jako každá kvalitní hudba, tím že transcenduje kvality pouze lidské, odkazuje k Bohu. Velká různost varhanních témbrů od nejtišších až k nejhlasitějším z nich činí nástroj převyšující všechny ostatní. Jsou schopny být ozvěnou všech oblastí lidské existence. Četné možnosti varhan nám určitým způsobem připomínají nezměrnost a velebnost Boží.
Žalm 150 hovoří o trubkách a flétnách, harfách a citerách, cimbálech a tympánech: všechny tyto hudební nástroje jsou vyzvány přispět ke chvále Boží trojice. Varhany se svými četnými píšťalami a rejstříky mají formovat celek. Pokud se tam či onde něco zablokuje, je-li jedna píšťala rozladěna slyší to v první chvíli snad jen cvičený sluch. Ale pokud je jich rozladěno více, pak se nesoulad zvětšuje a stává je nesnesitelným. Také píšťaly těchto varhan jsou vystaveny teplotním změnám a faktorům opotřebovávání. A to je obraz našeho společenství. Jako má ve varhanách ruka odborníka převádět disharmonie do souzvuku, tak musíme také v Církvi v různosti darů a charismat, nacházet za pomoci společenství víry stále nové akordy Boží chvály a bratrské lásky. Čím více se prostřednictvím liturgie necháme proměnit v Krista, tím více budeme schopni proměnit také svět vyzařováním dobroty, milosrdenství a Kristovy lásky k lidem.
Velcí skladatelé svou hudbou chtěli každý svým způsobem nakonec oslavovat Boha. Johann Sebastian Bach napsal do titulu mnoha svých partitur písmena S.D.G.: Soli Deo Gloria ? Jen k slávě Boží. Také Anton Bruckner psával na začátku slova ?Věnováno dobrému Bohu?. Kéž všichni návštěvníci této nádherné baziliky prostřednictvím velkoleposti budovy i skrze liturgii obohacenou harmonií nových varhan a slavným zpěvem jsou vedeni k radosti víry.
Přeložil Milan Glaser
Další články z podrubriky Cesty mimo Itálii