VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

21.7.2006 

Kontemplace

16. neděle v mezidobí

Tomáš Špidlík

Jel jsem vlakem do italského města Lucca na kongres o kontemplaci. Pán, který se mnou seděl v kupé se tomu velice divil. Takové věci ještě dnes existují? Žijeme přece v době produkce, techniky, sociálních bojů, musíme se soustředit na boj proti chudobě, nemocem, korupci a kriminalitě. Koho pak může zajímat sezení v klášterní cele a rozjímání o věčných pravdách. To je něco, co patří do středověku! Mínění toho pána je charakteristické pro dnešní mentalitu. Všeobecně se myslí, že kontemplovat znamená utíkat před skutečností, před odpovědností za to, co se děje kolem nás. Ale vyskytuje se i jiné mínění. Někteří tvrdí, že katolická církev kontemplaci nezná. Ta se praktikuje jenom v náboženstvích Dalekého východu. Dobří katolíci naopak vědí, že existují u nás tzv. kontemplativní řády, jako např. sestry karmelitky. Ale považují jejich způsob života za docela zvláštní, neuskutečnitelný v denním životě.

V tomto prostředí tedy, jak se zdá, je rozhovor o kontemplaci něčím cizím, neaktuálním. Koho by zajímal? Ale v tzv. všeobecné mentalitě se vždycky pozorují i jevy opačné. Mnoho mladých lidí, zvláště ve městech, se začalo živě zajímat o kontemplaci východních náboženství. Tvoří skupiny a ostře kritizují náboženství evropská, která podle nich nejsou vůbec duchovní. Přichází do Evropy spousta indických nebo falešně indických guru, učitelů, kteří slibují, že zasvětí své žáky do mystických zážitků. Vmísili se mezi ně i prodavači drogy. Je tu ovšem mnoho pomatených idejí. Ale tyto tendence pramení z jedné základní touhy člověka: dostat se do přímého styku s Bohem. Ta touha se nedá v žádném prostředí úplně umlčet. Naopak propukne tam, kde by se zdálo, že k tomu nejsou podmínky a že ji všeobecná mentalita umlčela.

Svědectvím té mentality je také hnutí, které dostalo jméno New Age. Není to a nemůže to být nějaké jasné a určité učení. Je to touha vyřešit naráz všecky tísnivé problémy náboženské, ekologické, kosmické, snaha setkat se s božským prvkem v hmotě, ve světě. Je pochopitelné, že taková hnutí vedou k neurčitému mysticismu, kde se mísí lidské a božské, Bůh a vesmír, nerozeznává se poselství Kristovo od jiných učení.

Proč se tato hnutí objevují v Evropě, v Americe? Vždyť evropská společnost má dlouhou a vyspělou náboženskou tradici! Příčina je v posledních dvou stoletích. Objevil se ateismus. Projevil se ve velmi agresivní, útočné formě. Náboženství prožívalo doby bezohledného pronásledování. Ta agresivnost pomalu ustoupila a místo ní nastoupila náboženská lhostejnost, nezájem. Veřejná společnost se stala nenáboženskou. Bůh tam prakticky nemá místo. To probudilo v lidech na počátku pocit velkého osvobození. Náboženství ukládalo povinnosti a mnoho věcí zakazovalo. Nenáboženský stát se jeví jako ráj svobody. Může se všecko. Nikdy v dějinách nebylo tolik svobody jako dnes. Není tu Bůh, který by ji omezoval. Ale kupodivu člověk sám cítí, že by mělo být nějaké omezení. Ale neví jaké. Jemu samému je líto čehokoli se zříkat. Utíká se tedy znovu k náboženství, které má hájit jisté hodnoty. Ale hledá takové náboženství, které by neukládalo mnoho, které by bylo snášenlivé ke svobodám, na které si lidé navykli. Jinými slovy, člověk hledá, co by mu vyhovovalo, nehledá skutečnost. Nechce otevřít oči před tím, co skutečně je.

Na tomto pozadí umístěme teď otázku křesťanské kontemplace. Hned na počátku musíme říci, že tu nejde o nějaké snění nebo útěk ze světa, který nás obklopuje, ale naopak o intenzivní vhled do skutečnosti. Slovo kontemplace je z latiny a má bizarní původ. Všichni však známe výraz řecký, i když si to neuvědomujeme. Je to theoria. Ale i to slovo změnilo význam. Pro dnešního člověka znamená teorie něco vymyšleného, předpokládaného. Ve starořeckém slovníku však teorie znamená vidět na vlastní oči. Takoví totiž staří Heléni byli. Jsou zakladatelé evropské vědy. Nevěřili snadno tomu, co se vypravuje, chtěli všecko zkontrolovat. Orgán vidění jsou ovšem oči. Aby člověk poznal svět, musí tedy cestovat, hledat, zkoumat. Dělá se to spontánně nebo systematicky. Vznikla věda, která je první základní druh kontemplace.

Ale toto první nadšení pro poznání zrakem podlehlo v Aténách ve 4. století před Kristem vážné krizi. Vyskytli se tam tzv. skeptici, pochybovači. Jejich úvahy byly celkem jednoduché. Já vidím trávu a říkám, že je zelená. Moji společníci to potvrzují. Všichni říkají, že je tráva zelená. Ale vidíme ji opravdu stejně? Vždyť o zelené trávě mluví i barvoslepí! Co z toho plyne? Smutný závěr. Naše hlavní vědomosti získáváme zrakem a ten není spolehlivý, klame. Jak odpověděli na tuto námitku velcí filosofové té doby, Sokrates, Platón, Aristoteles? Uznali plně, že oči mohou klamat, že nemůžeme kontrolovat to, co každý vidí subjektivně. Ale máme naštěstí ještě jiný smysl, vnitřní, tj. rozum. Ten pak poznává pravdu, která platí pro všechny. Ve všech časech a za všech okolností dvě a dvě jsou čtyři. To, co je logicky správné, nebude zítra nesprávné. Od té doby slovo theoria nabývá nový smysl: je to vidění, ale tak, jak věci vidí zdravý rozum.

Jak se ten výraz dostal do náboženské oblasti? Celkem snadno. I křesťané usilují o to, aby viděli skutečnost, to, co doopravdy je. Ale vědí, že je za oponou tohoto světa ještě vyšší svět Boží. Je možné i ten zahlédnout? Když nás Duch svatý osvítí. To pak se děje v kontemplaci. Ta znamená tedy snahu porozumět skutečnosti, všemu, co se děje, z hlubší perspektivy, vidět, jak je činný ve světě Bůh. Nejlépe to pozorujeme ve vlastním životě, ale také v dějinách a v celém vesmíru.

Každý křesťan je tedy v jádře kontemplativní. Nepotřebuje proto jezdit do Indie, zkřížit nohy, zadržovat dech. Stačí, aby se na všecko uměl podívat očima víry. Právě proto, že dnešní věda a filozofie ten pohled víry ztratily, lidé hledají náhražky jinde. Jeden z adeptů těchto praktik se mi pochlubil, že už je schopen vnímat pranajamu, ve které jsme ponořeni. Odpověděl jsem mu slovy sv. Pavla k Atéňanům, když jim zvěstoval Boha, ve kterém žijeme, hýbáme se a jsme (Skt 17,28). Není to nějaká neosobní pralátka, ale náš Otec, který je na nebesích, který se o nás stará a nás vede. Vidět ho, znamená najít pravdu a štěstí.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti