Vatikán.
Neseme Krista přítomného v podobě chleba do ulic našich měst. Svěřujeme tyto ulice, tyto domy ? náš každodenní život ? jeho dobrotě. Naše ulice jsou Ježíšovými ulicemi! Naše domy jsou domy pro něj a s ním! Jeho přítomnost proniká náš každodenní život. V tomto gestu stavíme před jeho oči utrpení nemocných, osamělost mladých i starých, pokušení, strachy ? celý náš život. Procesí chce být velkým a veřejným požehnáním pro naše město: Kristus je - osobně ? Božím požehnáním pro svět, paprsek jeho požehnání dopadá na nás na všechny.
- Tak vysvětloval před rokem význam eucharistického procesí papež Benedikt XVI. Také dnes povede Svatý otec procesí po Via Merulana, která spojuje dvě z hlavních římských bazilik: Papežskou katedrálu sv. Jana na Lateránu a hlavní mariánský chrám Věčného Města, baziliku Sta Maria Maggiore.
Slavnost Těla a Krve Páně připomíná pevnou víru církve, že v eucharistii chléb už není chlebem a víno vínem, ale stávají se Tělem a Krví Krista, podle Ježíšových slov: Toto je mé tělo, které se za vás vydává, toto je má krev, která se za vás prolévá.
Na tom, že církev vyhradila zvláštní den v roce, kdy si tyto skutečnosti připomíná, má historický podíl český kněz Petr. Ten se v roce 1263 vypravil na pouť do Říma. Při mši svaté v kostele sv. Kristiny v Bolseně v okamžiku proměňování zapochyboval o tom, že skutečně dochází k proměně chleba a vína. Při lámání chleba se na hostii objevila krev a potřísnila korporál, dodnes uchovávaný v katedrále v Orvietu. V tomto městě severně od Říma tehdy pobýval papež Urban VI. Ten pak bulou Transiturus z 8. září 1264 rozhodl o ustanovení svátku Corpus Domini a zařadil ho mezi pohyblivé svátky liturgického kalendáře. Slaví se ve čtvrtek po Svatodušním oktávu.
K významu svátku nám poví více prefekt Kongregace pro liturgii a svátosti, kardinál Francis Arinze:
?Je to den, ve kterém církev chce položit důraz na velké tajemství Těla a Krve Krista v Nejsvětější svátosti. Jistě, Ježíš ustanovil eucharistii den před svou smrtí, jak si to připomínáme na Zelený čtvrtek. Církev ovšem postupem času uznala za vhodné vybrat další den, který zdůrazní eucharistické tajemství, zejména mimo mši svatou. Příležitostí se stal eucharistický zázrak v Bolseně. Naše víra ale není založena na tomto zázraku. Hlavní akcent Slavnosti Těla a Krve Páně je na adoraci Ježíše v eucharistii, jak při mši tak mimo mši.
Jsme společenstvím. Nestačí tedy uctívat Ježíše jako jednotlivci. Proto je také správné, když jako společenství jdeme v procesí ke cti Ježíše, přítomného v Nejsvětější eucharistii, uctíváme ho a zpíváme k jeho poctě.?
(job)