Vatikán.
Biskupové Bosny a Hercegoviny dnes zahájili apoštolskou návštěvu Ad limina. S Benediktem XVI. se dnes setkali arcibiskup Sarajeva, kardinál Vinko Puljič, jeho pomocný biskup Pero Sudar, biskup Banja Luky Franjo Komarica a biskup Mostaru-Duvna Ratko Peric. Návštěva Ad limina, spadá do období, kdy si obyvatelé daných oblastí připomínají desetileté výročí od uzavření Daytonských dohod, které ukončily konflikty mezi jednotlivými státy bývalé Jugoslávie.
Tragické události počínající vyhlášením svrchovanosti Slovinska a Chorvatska v roce 1991 a končící krvavým konfliktem mezi bosenskými Srby a muslimy v Bosně a Hercegovině jsou dosud zapsány v myslích mnoha lidí na Balkáně. ?Znám dlouhou zkoušku, jíž jste prošli, utrpení, které doprovázelo váš každodenní život,? řekl papež Jan Pavel II. během své 101. zahraniční cesty, která v lednu roku 2003 vedla právě do Bosny a Hercegoviny. Etnické čistky za sebou zanechaly více než 300 tisíc mrtvých a téměř dvoumilionovou vlnu uprchlíků.
21.listopadu 1995 stvrdily Daytonské dohody nezávislost Republiky Bosny a Hercegoviny, která je složená ze dvou částí, muslimsko-chorvatské a srbské, z nichž každá má vlastní parlament a vládu. Federaci pak reprezentuje prezident a viceprezident. Také katolická církev v období občanské války velmi trpěla, o život přišlo devět kněží a jedna řeholní sestra, téměř 100 katolických kostelů bylo zničeno. V samotném Sarajevu se počet katolíků snížil z půlmilionu na 125 tisíc, velký úbytek však postihl i celou Bosnu a Hercegovinu.
I proto vyjadřují deset let po skončení konfliktu bosenští biskupové přesvědčení: ?Dayton přerušil válku, ale nepřinesl mír.? Pro Vatikánský rozhlas to blíže upřesňuje pomocný biskup ze Sarajeva, mons. Pero Sudar:
?Daytonské dohody předně znamenaly rozdělení Bosny a Hercegoviny podle etnického principu, tedy stanovují, že Bosna a Hercegovina, kde žijí různé národy, zůstává rozdělená. Pokud však chtěli uplatnit tento klíč, měla být země rozdělena na tři části. Rozdělili ji však na dvě a to je znovu prodlužováním napětí, které bylo příčinou války. Podle mne je to schizofrenní situace, v níž mnoho věcí, morálně i politicky, nemůže být dobrých.?
Co očekáváte od návštěvy Ad limina?
Očekáváme, že napomůže tomu, aby svět pochopil, že tak jako není možné dospět ke spravedlnosti násilím, není možný ani mír bez spravedlnosti. To jsou dvě těžkosti Bosny a Hercegoviny. Nejprve jsme mysleli, že válkou vyřešíme nespravedlnost a zničili jsme to, co bylo pozitivní a dobré. Nyní se mezinárodní společenství snaží udržet mír v Bosně bez spravedlnosti. Myslím, že není jiná autorita na světě, která může na tuto situaci pravdivě poukázat, než je Papež.
(pec)