VaticanNews.va

   20. 11. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5087
Poslechem z webových stránek.3256
Četbou textů na webových stránkách.5126
Poslechem i četbou.3133


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Každodenní bílé mučednictví církve v demokratických zemích

Italští biskupové vytvořili úřad pro ochranu nezletilých a odhlasovali změny v misálu

O neokázalém růstu církve


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Seriály

 Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie 

8.10.2005 

Svatyně

Oběť Nové smouvy

Aleksander Kowalski

Eucharistie je obětí Nové smlouvy ? zpřítomnění jediné novozákonní oběti, totiž oběti kříže, ve které Kristus obětoval Otci sebe sama. Oběti Staré Smlouvy byly přinášeny v jeruzalémském chrámu. Oltář stál na nádvoří pod širým nebem. Obětovala se rituálně zabíjená zvířata nebo pokrmy. Část obětí byla spálena na oltáři a část se jedla. Této hostiny se účastnili jak kněží, tak i věřící, kteří obětovali.

Jeruzalémský chrám stál asi tisíc let. Vybudoval ho král Šalamoun v polovině 10. století před Kristem. V roce 586 před Kristem ho zbořili Babyloňané a o 70 let později, ještě před koncem 6. století, byl obnoven Zorobábelem. Další, daleko kratší přestávka v chrámovém kultu nastoupila v druhém století před Kristem. Helénský panovník Antiochos IV. Epifanes v roce 167 chrám zneuctil a zasvětil ho Diovi Olympskému. O dva roky později Juda Makabejský obnovil kult Jahve, a chrám znovu posvětil. Na konci 1. století před Kristem rozšířil jeruzalémský chrám král Herodes. Práce na přestavbě pokračovaly ještě v Ježíšově době. V roce 70 našeho letopočtu zbořili chrám Římané a to také znamenalo konec chrámového kultu. Od té doby Židé už nikdy nepřinášeli oběti.

V judaismu se říká, že někdejší oběti zastoupily modlitby a dobré skutky. Setkáme se s názorem, že modlitba převyšuje oběť a pohostinnost vůči chudým u stolu činí ze stolu oltář. Židé oplakávají zboření chrámu, postí se 9 dní měsíce Av, který připadá na červenec nebo srpen. Modlí se o navrácení chrámového kultu, očekávají ovšem, že k němu dojde až v mesiášských dobách. Tehdy nebude třeba chrám stavět. Obnoví ho totiž Bůh sám, a na zemi sestoupí z nebe.

Kristus jako pravověrný Žid se chrámového kultu účastnil. Neplnil v něm ale funkci starozákonního kněze, protože patřil do Judova kmene a nikoliv do kmene Levi, ze kterého pocházely rodiny dědící kněžskou hodnost ? třebaže, jak víme, byl příbuzný s rodinou otce Jana Křtitele, kněze Zachariáše, jehož žena Alžběta byla Mariinou příbuznou. Maria a Josef přinesli Ježíše do svatyně jako nemluvně a přinesli s sebou párek hrdliček nebo holoubků, které kněží obětovali. Později - po završení dvanáctého roku života ? přicházel do chrámu na různé svátky. O těchto návštěvách se nejčastěji dočítáme v Janově evangeliu: dvě na Paschu, dvě o Svátku stánků, dále na Chanukku ? připomínající posvěcení chrámu Judou Makabejským a ještě jeden další židovský svátek, který není upřesněn. Kristus často vyučoval na území svatyně, proto v okamžiku kdy byl zatčen v Olivové zahradě mohl říci: ?Denně jsem sedával v chrámu a učil? (Mt 26,55). Když se výběrčí daní ptali apoštolů, zda jejich učitel platí daně, Ježíš přikázal Petrovi, aby hodil udici do moře. V ústech ryby pak našel peníz, kterým zaplatil za sebe i za Něho, aby nedával důvody k pohoršení ? přestože se domníval, že jako Syn Boží platit nemusí (Mt 17,24-27).

Když Pán Ježíš vyháněl kupce z chrámu, přirovnal k němu své vlastní tělo. Řekl: ?Zbořte tento chrám a ve třech dnech jej postavím? (J 2,19). Ti, kdo ho slyšeli, tehdy nepochopili, že mluvil o chrámu svého těla; učedníci si to uvědomili až po Jeho zmrtvýchvstání (J 2,21-22). Tato slova se vztahují též k Eucharistii, která je přece hlásáním ?zboření chrámu Kristova těla? ? tedy Jeho smrti na kříži a ?obnovy? této svatyně ? tedy zmrtvýchvstání. V eucharistii je přítomné Kristovo tělo, které je místem přebývání Boha na zemi. Můžeme tedy říci, že Eucharistie, sloužená neustále na různých místech na celé zemi, hraje podobnou roli jakou měl ve Starém Zákoně jeden jediný chrám stojící v Jeruzalémě.

Další články z podrubriky Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
11.4.16 Eucharistický zázrak v Polsku
11.9.11 Benedikt XVI. v Anconě
28.6.07 Přípravy na mezinárodní eucharistický kongres v Kanadě
1.12.06 Nedělní Eucharistie je pilířem života církve
9.11.06 Eucharistie je zdrojem naděje



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež přijal biskupy a věřící maronitské církve

Papež: Josef byl Mariin ženich, nikoli Boží úředník

František: Dochází k systematickému kulturnímu výsměchu Ježíšovým učedníkům

Nová kniha o mniších z Tibhirine: Zkrátka křesťané

Generální vikář z Bangui: Z války profitují mnozí a halí ji do náboženství

Papež připomenul albánského národního hrdinu Jiřího Kastriotu Skanderbega

Chudoba není vždy viditelná na první pohled

Papež věnoval Brazilcům sochu Ježíše jako bezdomovce

Rovněž ekologické reformy vyžadují solidaritu

Německý teolog: Jazyk církve se vzdálil věřícím

Ani sociologická volba, ani móda jednoho pontifikátu, nýbrž teologický požadavek

Nezůstane nám nic než to, co jsme uskutečnili z víry ve Slovo Božího Syna

 Nově na webu
Svatý otec: Uznat, že jsme žebráky prosícími o spásu

Publicistika: O polském „nacionalismu“

Publicistika: Bombardování Vatikánu před 75 lety bylo zacíleno na rozhlasový vysílač

Rozhovory: Kostel je lék na konzumní společnost

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv listopad 18
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího