VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

24.6.2005 

Číše vody podaná z lásky

Promluva kardinála Špidlíka k 13. neděli v mezidobí

Tomáš Špidlík

Žurnalisté mají periody, kdy se nic neděje. Ale noviny je potřeba zaplnit. V takovém případě hledají interview kdekoli i s kýmkoli. Jeden z nich v zoufalosti zapadl do starobince a chytil řeholní sestru, která právě krmila paralyzovanou stařenku. Taková práce ovšem vyžaduje dobrou dávku trpělivosti. ?Proč to vlastně děláte? Jak jste se sem dostala?? byla otázka žurnalisty. Odpověď byla celkem jednoduchá: ?Poslala mě sem představená. Je to naše práce. Jsme sestry, které se věnují práci pro chudé.? ?Tak vy jste sem nepřišla dobrovolně?? dotíral žurnalista. ?A pokud vím, vy sama nejste za to ani placená. Proč tu práci tedy děláte?? Sestra se zasmála: ?Slyšel jste snad to, co stojí v evangeliu, že totiž ani číše vody podaná z lásky ke Kristu nezůstane bez odměny.? To ovšem žurnalista slyšel. Ale jeho zájem byl vyprovokovat co nejpodivnější odpověď. Proto naléhal: ?Tak to vy vlastně tu babičku zde nekrmíte z lásky k ní, ale z lásky k někomu jinému, ke Kristu Pánu, a vlastně ani ne k němu. Děláte to proto, abyste dostala odměnu na věčnosti, abyste si zasloužila nebe. Tedy i vy jistým způsobem vyděláváte. Pročpak tedy tolik řečí o lásce!? Žurnalista čekal nějakou duchaplnou nebo nezvyklou odpověď, ale tentokrát se zklamal. Bylo to příliš na prostou sestru. Neměla zájem o tak duchaplné diskuse.

Ale otázka sama byla a je předmětem teologických úvah. Víme, že velká masa obyčejných věřících myslí skutečně v pojmech práce a odměny. Vždyť takový je denní život. Pracujeme osm hodin a víc denně, abychom si vydělali na živobytí, abychom si postavili domek, abychom si dopřáli dovolenou a cestu do ciziny. To všechno je normální. Proč bychom tedy nemohli udělat i něco dobrého proto, aby nám to Pán Bůh odměnil na věčnosti? Nikoho neobviňujeme proto, že si šetří na stáří. Věříme-li, že je život i po smrti, není snad logické, že si hledíme střádat poklad i tam, kde jej nekazí moli a nekradou zloději, tj. u Boha? (srov. Lc 12,33). Námitku proti této přirozené mentalitě začali vynášet od dob reformace zastánci tzv. čisté lásky. Ti tvrdili, že ten, kdo má někoho opravdu rád, zapomene na sebe, nemyslí na odplatu, ale žije jenom pro druhého. Pověstný francouzský myslitel La Rochefoucauld píše, že je každá touha po odměně egoismus, ve kterém se pravá ctnost utopí, jak ve vodě. Toho názoru nebyl ani Aristoteles ani sv. Tomáš Akvinský.

Aristoteles dokonce myslí, že nemůže existovat žádná opravdová láska než k sobě samému. Člověk má opravdu rád jenom sám sebe. Ale copak nevidíme ve společnosti i v přírodě i opak? Jeden má rád druhého, někdy i vášnivě. Nejlepší příklad je láska mateřská. Ta je silná nejenom u lidí, ale i u zvířat. Ptačí samička skočí před tlamu psa, aby ho odvedla od mladých. Co tomu řekne řecký filosof? Jeho odpověď je jednoduchá: Matka má proto ráda dítě a proto je ochotna i se za ně obětovat, protože je považuje za kus sebe. I přítele máme rádi, protože patří k nám: amicus alter ego, přítel je moje druhé já.

Sv. Tomáš Akvinský musel odpovědět i na jinou námitku. Evangelium nás vybízí, abychom milovali bližního jako sebe samého (Mk 12,31). Máme tedy zapomenout na sebe? V duchu Aristotela se odpovídá: Máme jej milovat ?jako sebe sama?, ne ?místo sebe sama?. Kristus nás totiž tak spojuje, že jsme opravdu jedno. Láskou k bližnímu opravdu nic sami neztratíme. Když tedy řeholní sestra krmí paralyzovanou stařenku, dělá to jak pro ni, tak i sama pro sebe a právem čeká odměnu na věčnosti.

Těm, kteří obviňují dobré lidi z merkantilismu, z jakéhosi posvátného obchodničení se zásluhami, už tridentský koncil odpovídá odvoláním na paraboly evangelia. Vždyť se tam přirovnává Boží království k dělníkům, kteří byli najati na práci na vinici a večer mají dostat vyplacenou mzdu (Mt 20,1 násl.). Ale přesto všechno měli v některých prostředích k pojmu ?odměny na věčnosti? stále odpor. Nezdá se jim vznešené dělat ?něco za něco?. Je přece daleko krásnější, když vidíme, jak matka slouží dětem a na sebe přitom nemyslí. Kromě toho není vhodné, aby se duchovní věci kupovaly. Odměny u Boha na věčnosti jsou duchovní. Mají se získávat za něco hmotného? Nejhůř to zní, když řekneme, že se dostává věčná odměna za almužnu. Dámě peníz a tím si máme koupit Boží království?

Protože byl tento odpor k tzv. duchovnímu merkantilismu silný zvláště v anglikánské církvi, jeden anglikánský biskup, známý kazatel z rozhlasu, se pokusil o to, aby dal příhodnou odpověď. Jeho myšlenka se dá více méně takto shrnout. V obchodě skutečně kupujeme něco za něco, především za peníze. Je to velká výhoda, jinak bychom nemohli normálně žít. Ale jsme si současně vědomi, že se nedá celý život převést na obchod a všecky hodnoty na peníze. Proto také nemohou být všecky odměny peněžní a hmotné. Jsou odměny, které s prací souvisejí a které s ní nesouvisejí. nenamítáme nic proti tomu, když zaplatíme dělníkovi, který přišel spravit topení. Pracuje proto, aby si vydělal. Zle by se tvářil, kdybychom ho místo výplaty objímali a ujišťovali ho, že mu budeme do smrti vděčni. Jeho odpověď by byla jednoduchá: ?Proto jsem sem nepřišel, za vaši vděčnost si nic nekoupím.? Tu je přirozený vztah tento: za objednanou práci se platí stanovený plat.

Docela jiný případ je však následující. Dva mladí lidé se měli rádi. Přišla doba, kdy už by se z toho měly vyvodit důsledky. Ale on se jich zalekne. Nemíní se oženit. Aby si utěšil svědomí, nabídne děvčeti sumu peněz: ?Mělas mě ráda, nějak se ti odvděčit musím. Vezmi si tedy tento dar!? Samozřejmě vidíme, že tu nejde o odměnu, ale o hrubou urážku. Láska se neodměňuje penězi. Docela jiná ej situace, když on řekne: ?Tak a tak dlouho jsi mně byla věrná. Za odměnu tvé věrnosti si tě beru za manželku.? I to se dá nazvat ?odměnou?. Ve skutečnosti to však není nic jiného než dokončení toho, co se začalo, naplnění vztahu mezi dvěma osobami tak, aby byl dokonalý. Tímto způsobem musíme chápat tzv. odměny na věčnosti. Křesťan dělá dobré skutky z lásky ke Kristu. Na věčnosti se tedy za odměnu setká s ním samým. V životopise sv. Tomáše Akvinského čteme charakteristický příklad. Psal mnoho. Zjevil se mu Ježíš a řekl mu. ?Dobře jsi, Tomáši, o mně napsal. Co žádáš za odměnu?? ?Jenom tebe samého, Pane.? Ale dodejme k tomu ještě další. Kdo se setká s Kristem, setká se za odměnu i se všemi, kdo jsou s Kristem spojeni, tedy se všemi věřícími, se všemi, komu jsme podali z lásky i pouhou číši vody.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti