VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

20.5.2005 

Nejsvětější Trojice

Církev je obraz Nejsvětější Trojice na zemi

Tomáš Špidlík

Před léty jsem na své pouti do Svaté země zabloudil i do starého Hebronu, El Chalil. V musulmanské mešitě nad hrobem Abrahámovým jsem se dal provést jejím strážcem. Protože jsme se přátelsky dohodli, muslim se dal se mnou do náboženské diskuse. ?My mohamedáni jsme jedinými pravými potomky Abrahámovými a věříme, že náš praotec byl první muslim. Na to jsem nic nenamítal, jenom jsem se pokoušel dát tomu tvrzení širší význam, proto jsem dodal: ?Jisté je to, že byl Abrahám jeden z těch velikánů lidstva, který je praotcem těch, kdo vyznávají víru v jediného Boha. A proto sem na jeho hrob chodíme i my křesťané?. ?Ale ne docela právem, dodal muezzin, vy totiž jste víru v jednoho Boha ztratili, a začali jste úctu Bohů třech, proto nejste pravými syny Abrahamovými!?

Tak totiž mnozí muslimové chápali křesťanské učení o nejsvětější Trojici. Ve skutečnosti každé dítě, které se naučilo několik prvních otázek z katechismu už ví, že je jen jeden jediný Bůh, který je ve třech Osobách: Otce, Syna a Ducha svatého. Jak je to možné, to už ovšem přesahuje možnost porozumění nejenom dítěte, ale i učeného bohoslovce, i světce, ba dokonce i rozum andělský. Pravda o Nejsvětější Trojici je totiž tzv. mystériem, tajemstvím víry, která jenom ze zjevení Božího jsou známa lidem. V Písmu svatém čteme od samého počátku, že je jen jeden jediný Bůh. První přikázání Boží nám nařizuje jako židům pod horou Sinaj: V jednoho Boha věřiti budeš! Ale v tomtéž Písmu svatém se dočteme dějiny spásy světa, o tom, jak Otec poslal svého jednorozeného Syna k záchraně lidského pokolení a o seslání Ducha svatého. Proto křesťané jsou křtěni, z výslovného rozkazu Spasitelova, ve jménu Otce, Syna a Ducha svatého.

To jsou tedy fakta, o která se opírá naše víra. Protože však lidský rozum se nedá popřít, protože zjevení nemůže být proti zákonům zdravého úsudku, vždycky se lidé ptali, a právem se ptali, jak je to možné. Jak sloučit tři a jedno. Matematicky bychom to řekli asi tak: Nikdy se tři nebudou rovnat jedné ani jedna třem! ? Jak tedy odpovědět na takovou závažnou a věcnou pochybnost? Těžké pravdy si vždycky snažíme přiblížit nějakým obrazem, přirovnáním. Svatí Otcové ospravedlňují toto počínání. Ten, kdo se nemůže podívat přímo do slunka, protože má slabý zrak, má se podívat do vody, ve které se slunko odráží. V odlesku se snadněji pozná forma nebeského tělesa než v plném lesku. Dali se proto teologové do hledání odlesku, obrazu Nejsvětější Trojice. Nebylo ani tak těžké jej najít. Vždyť první a nejkrásnější obraz Boží namaloval sám Stvořitel. Stvořil totiž člověka k obrazu a podobenství svému. Je-li tedy člověk jakýmsi odleskem Boha, je i on jeden a trojí, alespoň v určitém smyslu. Z lidské mysli, která je skryta kdesi v hloubkách srdce, vycházejí myšlenky a slova. Lidské myšlení pak se uskutečňuje silou vůle. Přirovnáme-li lidskou mysl k Otci, pak Syn se podobá slovu zjevujícímu Otce. Duch svatý pak je ona síla, která uskutečňuje a dokončuje dílo spásy, podobá se tedy vůli. Že to není pouhou hrou s pojmy dokazuje ta skutečnost, že sám svatý Jan evangelista nazývá druhou Božskou osobu Slovem: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha? a Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi.

Spisovatelé duchovní našli ještě jiný obraz Nejsvětější Trojice na zemi. Je jím sama církev. Na první pohled se nám to zdá jistě divné. Jak spolu souvisí jednota Boží ve třech Osobách s organizací a životem společnosti zde na zemi. Ale podobnost tu je, dokonce větší než ve všech ostatních obrazech. Abychom ji však odkryli, musíme si zopakovat několik základních pravd z nauky o Bohu. Bůh je jen jeden jediný. To předpokládá, že v bohu je jen jedno poznání, jeden rozum, řekli bychom, a jedno chtění, jedna vůle. Osoby však jsou tři. Na zemi je něco podobného v plném slova smyslu nemožné. Jsou-li tři osoby, tři lidé, každý z nich má svůj vlastní rozum a svou vlastní vůli. Proto je to obyčejně tak těžké, někdy nemožné, aby se shodli, aby společně jednali. Mluví se velmi často o jednotě a o vzájemné lásce. Řeči a kázání o tom nejsou těžká. Co je svízelné, to je uskutečnění ideálů. Všichni se povzbuzují navzájem: buďme zajedno, táhněme za jeden provaz. Za chvíli však je hádka nebo rozladěnost. Jeden se na věc dívá tak, druhý jinak, každý má svůj rozum a své city, které mu druhý uráží. Dohodnou se někdy lidé doopravdy? Svatý Basil, který tolik toužil po ideálu jednoty a pořádku, četl s velkým dojetím slova Skutků apoštolských, kde se praví o prvotní církvi v Jeruzalémě, že obec věřících měla jedno srdce a jednu mysl. Bylo to tedy možné. Mnoha lidem se podařilo shodnout se tak, že stejně mysleli a stejně chtěli. To se stalo tehdy, když Bůh na ně vylil plnost Ducha svatého, když je učinil obrazem svého vnitřního života Božího. Tam v tajemství nebeských hlubin jsou tři Osoby, které mají skutečně jednu mysl a jednu vůli. Proto tam, kde se Boží život vylije jako milost na zemi, nastává podobný účinek. Lidé se shodnou, dohodnou, jakoby zharmonizují, začnou pracovat pro společný ideál.

Uskutečňovat tento obraz Boží, obraz Nejsvětější Trojice na zemi je zvláštním povoláním církve. Tam, kde se to podaří, můžeme být jisti, že Bůh skutečně sestoupil na zemi. Církevní antifona zpívá: Kde je láska a shoda, tam je Bůh! Tato slova jsou ostatně ohlasem evangelia, které se často vrací ke stejnému námětu: Po tom poznají, že jste moji učedníci, když se budete navzájem milovat, když budete žít ve shodě.

Chápeme nyní, proč je tajemství Nejsvětější Trojice první a základní pravdou křesťanského náboženství. je to zářivý obraz lidského soužití. Je tu rovnost osob, je tu láska, je svoboda, je tu štěstí, je tu vše, co si člověk může přát. Byli jsme pokřtěni ve jménu Otce, Syna a Ducha svatého, nyní je povinností křesťana podle této pravdy žít.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti