VaticanNews.va

   15. 7. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.7480
Poslechem z webových stránek.4703
Četbou textů na webových stránkách.7215
Poslechem i četbou.4392


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež k situaci istanbulského chrámu Hagia Sophia

Benedikt XVI. napsal list k pohřbu svého bratra Georga

Druhá vlna epidemie nepřijde, neboť už víme, jak jí čelit


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

29.5.2020 

Naklonit (si) svaté – rituální úklony a mafiánské obřady

Itálie. Tři španělští rytíři – Osso, Mastrosso a Carcagnosso – před třemi sty lety opustili svou vlast poté, co smyli krví zostuzení své sestry. Vylodili se na jihoitalském ostrově Favignana a po devětadvacet let žili v útrobách tamního kraje, aby stanovili pravidla nové tajné společnosti, obdobné toledským a sevillským konfraternitám (cofradías), o kterých v jedné své novele vypráví rovněž Miguel de Cervantes. Rytíř Osso, který se zasvětil svatému Jiří, pak zůstal na Sicílii, kde založil mafii, Mastrosso, oddaný Matce Boží, se přestěhoval do Kampánie, kde zorganizoval camorru, zatímco Carcagnosso se odebral do Kalábrie, kde za pomoci sv. archanděla Michaela vznikla ´ndrangheta (Luigi Malafarina, La ´ndrangheta: il codice segreto, la storia, i miti, i riti e i personaggi, Roma, Gangemi Editore, 1986).

Tolik legenda o vzniku jihoitalské organizované kriminality, která od samého počátku metaforicky zobrazovala sama sebe jako strom, v němž zmínění tři rytíři tvoří kmen, přidružení členové větve a listy, kdežto zaučujícím se „novicům“ přísluší role pučících květů. Rovněž v jejích tajných obřadech najdeme náboženskou symboliku: kupříkladu iniciační rituál jednoho klanu (Stuppaghierů) ze sicilského Monreale (1877) popisuje analogii se křtem při obřadu znovuzrození a zasvěcení, přísahu na svatý obrázek, krev smáčející světcovo zobrazení, užití ohně, který očišťuje, ničí vše předchozí a přivádí k novému životu.

Vztahu mafie, církve a náboženství i osobní “zbožnosti” mafiánských bossů se věnuje celá řada studií, ke kterým nyní přibylo nové pojednání Berardina Palumba, řádného profesora sociální antropologie na messinské univerzitě. Již podle názvu “Naklonit (si) svaté – rituální úklony a mafiánské obřady“ (Piegare i santi. Inchini rituali e pratiche mafiose, Marietti, str.176, euro 13) je zřejmé, že si zvolil konkrétní a stále živé téma: procesí k poctě svatých patronů, Panny Marie či Ježíše, která se v průběhu staletí změnila v poklonu místním mafiánským bossům, kupříkladu při povinném zastavení nesené sochy či votivního vozu před jejich obydlím, doprovázené oslavnými salvami nebo ohňostrojem.

K těmto epizodám, které se prolínají s vizuálně prožívanou lidovou zbožností, nadále dochází nejenom na jihu, ale též na severu Itálie, a navzdory jejich zdánlivé neškodnosti v porovnání s jinými projevy organizované kriminality se řídí přesným záměrem: veřejně potvrdit status a rozložení sil i v rámci posvátného prostoru. Již název Palumbovy knihy napovídá, že mafiózní ritualita převýšila náboženskou a mnohdy si ji podřídila. Mafiánské klany kontrolují načasování a rytmus náboženských procesí, zaujímají v nich neměnné pozice, rozhodují o pohybu vozů se svatými patrony a doprovodném programu. Samozřejmě tyto velkolepé události, ve kterých se mísí pohanské a folklórní tradice s náboženskou úctou, štědře sponzorují z obchodu se zbraněmi, drogami a složitých finančních investic. Poklony nesených světců tak nejsou jakýmsi archaickým přežitkem, nýbrž holdem exponentům tzv. “kasinového kapitalismu”, vyvozuje Palumbo. Sicilský antropolog nicméně přiznává, že obdobná manipulace se nevyhýbá ani politické správě a zasahuje kupříkladu do lokální infrastruktury – třeba projekt veřejné tramvajové sítě, realizovaný v devadesátých letech v sicilské Messině, doznal změn, aby se neshodoval s trasou, jíž prochází procesí k poctě Nanebevzaté Panny Marie.

Potěšující je, že sicilský antropolog zaznamenává změny v církevní hierarchii. Zatímco po staletí organizovaná kriminalita těžila z mlčení či (zainteresované) lhostejnosti církve a první nesmělá udání či pastýřské listy se objevily v padesátých letech, poslední desetiletí přinesla rozhodný posun ve vnímání mafiózního vlivu. Biskupové stále přísněji dohlížejí na konfraternity a procesí, ohrožená podezřelým směšováním pravomocí. Podporují terénní práci občanských sdružení, jakým je kupříkladu Libera, které před pětadvaceti lety založil katolický kněz o. Luigi Ciotti a dnes k němu náleží více než tři sta skupin a lokálních organizací, zaměřených především na osvětu mezi mládeží a sociální zužitkování konfiskovaného majetku kriminálních klanů. Zvýšenou pozornost ze strany církevních pastýřů dokládá také jejich větší obezřetnost vůči určitým formám lidové zbožnosti, které se již zdály odsouzené k zániku, anebo hraničily s pověrčivostí či magickým synkretismem.

Příznačná jsou v tomto smyslu slova papeže Františka, která pronesl v palermské katedrále před sicilským klérem, řeholníky a seminaristy: “Lidová zbožnost, silně rozšířená v těchto krajích, je pokladem zasluhujícím ocenění a uchování, neboť obsahuje evangelizační sílu, jejímž protagonistou má však být Duch svatý. Prosím vás proto, ať pozorně bdíte nad tím, aby lidová zbožnost nebyla manipulována mafií, protože by se tak z láskyplné adorace změnila ve zkažené, okázalé vystavování na odiv. Jak jsme si to přečetli v novinách o procesí, kdy se Madonna sklonila před domem místního mafiánského bosse. To je absolutně nepřípustné. Pečujte o lidovou zbožnost, pomáhejte jí, účastněte se jí. Jeden italský biskup mi řekl, že lidová zbožnost je imunitním systémem církve…Když církev příliš podléhá ideologii, gnosticismu či pelagianismu, lidová zbožnost to napravuje…” (15.9.2018), zdůraznil Svatý otec při návštěvě Sicílie (foto z Palerma).

 

 



(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
9.5.18 Křik v Údolí chrámů
6.2.18 Hold knězi zavražděnému mafií
28.3.17 Náboženství a mafie
20.3.17 Církev spolupracuje se státem v boji proti mafii
18.7.14 Církev a mafie. Jaký dopad měla papežova slova o exkomunikaci mafiánů?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papežský tvít: Souzeni budeme podle soucitu

Kardinál Arborelius: Temná noc sv. Jana od Kříže rezonuje s naší zkušeností

Pchjongjang se zasvětí Panně Marii Fatimské

Apostaze se v Súdánu nebude trestat smrtí

Deseti milionům dětí hrozí, že se nikdy nevrátí do školy

Zprávy rakouských biskupů papeži Piu XI. zpřístupněny on-line

Papež poděkoval argentinským fotbalistům trpasličího vzrůstu za sportovní svědectví

Otec Kino, jezuita na koni

Reakce na změnu Hagia Sophia na mešitu: zármutek, hněv, rozhořčení

Od začátku roku se vylodilo v Itálii 9 tisíc migrantů

V 47 italských městech se protestovalo proti zákonu o homotransfóbii

Papež k situaci istanbulského chrámu Hagia Sophia

 Nově na webu
Svatý otec: Roztěkanost může vést ke ztrátě víry

Publicistika: O misionáři a sexuologii

Publicistika: O mravnosti hry v šachy

Rozhovory: Kardinál Koch: Ekumena dnes potřebuje především vědět, kam chce dojít

Homilie: Přináším přísliby pokoje, nikoli trápení (Jer 29,11)

Archiv zpráv červenec 20
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Hořkosti v kněžském životě

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu