Vatikán. V předvečer svátku Uvedení Páně do chrámu slavil římský biskup ve Svatopetrské bazilice liturgii, a to za hojné účasti osob žijících podle různých forem zasvěceného života: ordo virginum, mnišské, řeholní a sekulární instituty. Již skoro čtvrt století je totiž tento liturgický svátek v církvi připomínán jako Den zasvěceného života.
Papež František ve své homilii mluvil o umění vidět milost, umění hledat bližního a umění doufat. Podnětem mu bylo Lukášovo evangelium (2, 22-40), jež popisuje setkání Simeona a Anny v jeruzalémském chrámu s dítětem Ježíšem, ve kterém uviděli Pánova Mesiáše. Petrův nástupce mimo jiné řekl:
„Řeholní život je pokoušen dívat se světsky. Je to pohled, který už v Boží milosti nevidí protagonistku života a vyhledává náhražku v troše úspěchu, citové útěše a nakonec v tom dělat si, co chci. Pokud se však zasvěcený život netočí kolem Boží milosti, hroutí se do sebe. Ztrácí rozmach, ochabuje a stagnuje. A víme, co následuje. Začiná se domáhat vlastních prostorů a svých práv, nechává se strhnout klevetami a záští, hněvá se kvůli každé maličkosti, která se nedaří, a spouští litanie stížností na bratry, na sestry, na komunitu, na církev, na společnost. Už není ve všem spatřován Pán, nýbrž pouze svět s jeho dynamikami, a srdce zakrňuje. Tak se rodí rutinéři a pragmatici, zatímco v nitru narůstá smutek a nedůvěra, jež degenerují v rezignaci. K tomu vede světský pohled.
Prosme o umění vidět milost, kterou nám Bůh prokazuje, abychom nazírali život správně jako Simeon. Evangelium třikrát poukazuje na jeho důvěrný vztah s Duchem svatým, který byl s ním, zjevil se a dal mu vnuknutí (srov. vv. 25-27). Měl důvěrný vztah s Duchem svatým, Boží láskou. Pokud zasvěcený život zůstává zakotven v Pánově lásce, vidí krásu. Vidí, že chudoba není titánské úsilí, nýbrž vznešenější svoboda, kterou nás jakožto pravým bohatstvím obdarovává Bůh i druzí. Vidí, že čistota není strohou sterilitou, nýbrž cestou lásky, jež není majetnická. Vidí, že poslušnost není kázeň, nýbrž vítězství Ježíšova stylu nad naší anarchií.“
PLNÉ ZNĚNÍ papežovy HOMILIE je ZDE
(mig)