VaticanNews.va

   22. 2. 2020

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6583
Poslechem z webových stránek.4037
Četbou textů na webových stránkách.6447
Poslechem i četbou.3793


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Turínské plátno poprvé přezkoumal plastický chirurg

Papež: Tichost spojuje, hněv rozděluje

Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory


Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

18.8.2019 

O alternativních dějinách člověka

Milan Glaser

Mediální scéna je z velké většiny spíše bojovou arénou, a dost možná, že jiný účel ani nikdy neměla. Stále intenzivněji vzbuzuje, vybíjí a konfrontuje emoce a postupně je z pouhých pomyslných mezilidských vztahů přenáší do těch reálných tím, že nálepkuje lidi neetickými etiketami. Poznání a porozumění mezi lidmi zprostředkovávají média spíše jen náhodou, a za použití slova „pravda“ se dnes nestydí snad už jen bulvár, který ji tím ovšem jen dále a hlouběji dehonestuje. Vznešená duchovní schopnost člověka dobírat se podstaty věci a zapojovat se do reálného života a společných dějin tak rozhodně není kultivována, nýbrž spíše ohlupována a urážena v masovém měřítku. Tento nelichotivý obrázek verbálního působení na dnešního člověka se týká především věcí veřejných čili politiky na poli národním i mezinárodním.

Vypadá to, že čím více se problémy světa řeší verbálně, tím více lidské řeči selhávají a právě proto tomuto světu vládnou. Jako by se lidstvo stále více zaplétalo do řečnění, které pomalu, ale jistě ochromuje jeho mysl i činorodost v dobrém.

Svět však nebyl spasen formulací verbálního receptu na správné jednání. Dokonce ani Boží Slovo není pouhý recept. Svět byl spasen Božím Slovem, které bylo ukřižováno a vzkříšeno po té, co se - právě proto - stalo člověkem; nikoli pouhým lidským splněním nějaké verbálně formulované  božské vůle, jejímž dodržováním by člověk vlastním přičiněním mohl spasit sebe i svět.

Lidský rod na počátku svých dějin upřednostnil poznání dobrého a zlého před Boží láskou a vydal se tak cestou smrti, navzdory božskému varování Stvořitele. Člověk tím svobodně aktivoval svoji smrtelnost, kterou Bůh udělil člověku jako možnost, nikoli nutnost. Cíl či účel stvoření člověka a světa je totiž zcela jiný a nadále zůstává v platnosti, protože je tajemstvím Boží lásky, kterou a k níž je člověk zván. Dějiny, do kterých vykročil lidský rod, se tedy staly alternativou, kterou Bůh člověku nepřál, ale kterou přijal a přivádí člověka k tomuto cíli oklikou, kterou si sám vybral.

Prvotní, ale vlastně každý hřích je totiž spíše než porušením nějakého rozkazu projevem nevděčného podezření vůči dobře míněné radě. Dokonce ani smrt není trestem, který by uvalil na člověka za jeho neposlušnost jakýsi nepřejícný a ješitný Bůh, nýbrž mezí, kterou dala lidské vůli Boží láska, aby chránila lidský rod před nevratností onoho sebezničujícího, prvotního lidského rozhodnutí.

V důsledku tohoto lidského rozhodnutí se svět ocitl pod nadvládou lži, do níž se tím více zaplétá, čím více by člověk chtěl dosáhnout svými silami to, o čem se mylně domnívá, že je mu Bohem upíráno, ačkoli právě k tomu jej Bůh stvořil, totiž „být jako Bůh“ neboli „mít účast na božské přirozenosti“ (2 Petr 1,4), jak podotýká svatý Petr.

V dějinách se tak stále více vyjevuje zlomyslnost podnětu Božího odpůrce, který slibuje člověku nesmrtelnost výměnou za nedůvěru k Bohu Stvořiteli a který svoji vlastní nepřejícnost vůči stvoření vydává za utajovaný úmysl Boha Stvořitele.

Nakolik je však člověk oklamán, natolik není plně svoboden.

Celý život je tedy tajemstvím, ve kterém je třeba rozlišovat mezi dvěma jeho protikladnými podobami, jež zmiňuje svatý Pavel. Je to tajemství nepravosti (mysterium iniquitatis, mysterion anomias – 2 Sol 2,7), kterým je člověk strháván k tomu, aby podezříval Boha z nedostatku lásky a utvrzoval se v odporu vůči Bohu i sobě samému; a náboženské tajemství (pietatis sacramentum, eusebeias mysterion – 1 Tim 3,16), které vysvobozuje člověka lítostí.

Pouze pravda totiž dokáže člověka pohnout k lítosti



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2020 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Blíží se beatifikace mladého počítačového génia Carla Acutise a salvadorského mučedníka Rutilia Grade SJ

Prezident Ázerbájdžánu navštívil papeže

Papež není liberální, nýbrž radikální – říká kardinál Kasper

Patriarcha Sako: Lidé jsou unaveni schůzováním a řečmi, čekají na skutky

Hlásat evangelium skrze kaligrafii

Francouzská biskupská konference k případu zesnulého Jeana Vaniera

Papež: Účelem kanonického trestu je dobro viníka

Východiskem vzájemných vztahů je Boží milost, řekl papež pravoslavné delegaci

Apoštolský vikář Anatolie: Sním o mezinárodním středomořském lyceu

Být křesťanem znamená přijímat Ježíšovu cestu pokory

Papež: Mějme odvahu dobře zaplatit vychovatelům

Otevření archivů: Dokumenty prokáží úsilí Pia XII. o záchranu Židů během šoa

 Nově na webu
Svatý otec: O blahoslavenstvích – Blahoslavení tiší

Publicistika: O osvobozující milosti

Publicistika: Příspěvek do diskuse o kněžském celibátu v synovské poslušnosti papeži

Rozhovory: Papež vybízí k rozhořčení - nesmíme si zvykat na zlo

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv únor 20
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Starší zprávy >

Náš tip

Žena je vrcholem tvorstva, z ní plyne spása

Miguel Ángel Fiorito S.I. - Mistr dialogu

Admirabile signum