VaticanNews.va

   19. 10. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6136
Poslechem z webových stránek.3796
Četbou textů na webových stránkách.6137
Poslechem i četbou.3606


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Svěcení ženatých mužů je projev klerikalizace a problémy Amazonie nevyřeší

Problémem není celibát, ale nekoherentnost

Papež: Kdo nedovede obvinit sebe, není dobrým křesťanem


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

17.6.2019 

Výchovou proti dekonstrukci humanismu

Vatikán/New York. Katolické vzdělávací instituce se od ostatních liší tím, že nabízejí obzory otevřené transcendenci a pěstují v mladých lidech duchovní hodnoty, připomněl papež František členům Mezinárodní organizace pro katolické vzdělávání, jejíž světový kongres se uskutečnil o prvním červnovém víkendu v New Yorku (5.-8.6.).

Římský biskup v zaslaném videoposelství uvažuje nad tématem konference, které zní: „Vychovávat k bratrskému humanismu a budovat civilizaci lásky“ a které uvádí do souvislosti s Deklarací o křesťanské výchově Gravissimum educationis II. vatikánského koncilu. Humanismus požadovaný od katolických vzdělávacích zařízení hájí vizi společnosti založenou na člověku a jeho nezcizitelných právech, brání spravedlnost a mír na základě korektního vztahu mezi jednotlivcem, společností a státem, podporuje solidaritu a subsidiaritu. Takovýmto humanismem se oduševňuje též hospodářský rozvoj, cituje papež František svého předchůdce Jana Pavla II. (Promluva k univerzitním profesorům, 9.9.2000):

„Tento humanistický zorný úhel dnes nemůže odhlédnout od ekologické výchovy, která podněcuje ke spojenectví lidstva s životním prostředím, a to na různých úrovních – na vnitřní rovině vztahu k sobě samým, na úrovni solidarity s druhými lidmi, na přirozené úrovni ve vztahu se všemi živými bytostmi a na duchovní úrovni ve vztahu k Bohu“.

Takovým nárokům nelze dostát osamoceně, a proto je důležité sdružování katolických vychovatelů a společné rozpoznání příležitostí i obtíží. Přitom lze čerpat ze svědectví, jaká na poli výchovy vydali význační světci a světice, zdůrazňuje Petrův nástupce.

„Jednou z hlavních obtíží, s níž se dnes vzdělávání střetává, je rozšířená tendence k dekonstrukci humanismu. Individualismus a konzumismus vedou k soutěživosti, která znehodnocuje spolupráci, zastiňuje obecné hodnoty a podlamuje základní pravidla společného soužití. Rovněž kultura lhostejnosti, která prostupuje vztahy mezi lidmi i národy, jakož i péči o společný domov, nahlodává smysl pro humanismus.“

Popisované dekonstrukci humanismu lze čelit jedině součiností různých výchovných činitelů, počínaje rodinou, v níž se člověk učí snášet druhého, vážit si ho, pomáhat mu a žít s ním společně. Na tomto lidském růstu mají spolupracovat též další vychovatelé, a to jak svou odbornou připraveností, tak důsledným životním svědectvím, poznamenává Svatý otec.

„Opětovné budování humanismu též obnáší nasměrování výchovné činnosti směrem k periferiím, a to jak sociálním, tak existenciálním. Skrze službu, setkávání a přijetí se tak nejslabším a nejzranitelnějším lidem poskytují příležitosti k růstu. Pokud se naučíme chápat potřeby druhým lidí, rosteme a zrajeme spolu s nimi. Výchovná komunita poté prostřednictvím trpělivé každodenní práce vytváří širokou možnost inkluze, která přesahuje školní zdi a svou proměňující silou proniká do celé společnosti, v níž podporuje setkání, pokoj a smíření. Dokument o lidském bratrství, který jsem podepsal spolu s vrchním imámem Al-Azhar, v této souvislosti nabízí podněty k úvaze i akci.“

Papež dále varoval před jiným nebezpečím, ohrožujícím delikátní poslání vychovatele, a sice „diktaturou výsledků“. Snaha o okamžité a nejspíše číselné ohodnocení studenta plyne z převládající výrobní a spotřební logiky, ovšem opomíjí jeho všestranný růst, nedbá na jeho případné obtíže, omyly a obavy, ale také sny a svobodu. Výkonností diktatura přetváří člověka v laboratorní objekt a uměle jej připodobňuje ke stroji.

„Tomu lze zamezit tím, že do středu výchovného působení postavíme člověka v jeho celistvosti. Za tímto účelem má být vychovatel náležitě odborně připraven a zároveň oplývat lidskostí, aby se uměl pohybovat mezi svými studenty a podporovat jejich lidský i duchovní růst. Vychovatel v sobě musí spojovat kvalitu vzdělávání, pozornost vůči lidem a láskyplnou péči o ně. Obě tato hlediska vyžadují trvalou formaci učitelů i vedoucích pracovníků, aby si dokázali uchovat vysokou profesionalitu a současně pečovali o svou víru a duchovní motivace.“

Další překážkou v oblasti vzdělání a výchovy je současné zrychlování životního rytmu a s ním související neustálá změna opěrných bodů. Lidská identita tak ztrácí soudržnost a psychologická uspořádanost se rozpadá kvůli nepřetržité transformaci, popírající přirozenou pomalost biologické evoluce.

„Na tento rychlostní chaos máme reagovat tím, že času navrátíme jeho přednostní hodnotu, a to zejména ve vývojovém věku, sahajícím od dětství po adolescenci. Každý člověk potřebuje vlastní časový průběh, aby si osvojil znalosti, upevnil je a přetvářel. Opětovné nalezení času kromě toho obnáší docenění ticha či zastávku ke kontemplaci přírodních krás, v níž nalézáme podněty k péči o náš společný domov a novému životnímu stylu, respektujícímu budoucí generace. Jedná se o úkon zodpovědnosti vůči našim potomkům, který nelze zanedbat!“

Pracujme na tom, abychom vzdělávání vysvobodili z relativistických obzorů a zaměřili je na všestrannou formaci každého člověka, vyzývá papež František katolické učitele a vychovatele v závěru videoposelství, které zaslal na jejich newyorský kongres.



(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
30.8.19 Papežské videoposelství do Mosambiku
1.8.19 Jak prožívám svůj křest?, ptá se papež v poselství na indonéský misijní kongres
22.6.19 Papež: Hledat vlastní identitu, avšak bez umenšování druhých
21.5.19 Papež se připojil k ekumenické modlitbě k Duchu svatému
28.3.19 Papežovo videoposelství do Maroka



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Prefekt kongregace pro nauku víry k otázkám diskutovaným na synodě

Využít potenciál Božího lidu, dříve než bude řeč o viri probati

Itálie má nového blahoslaveného mučedníka, misionáře z Myanmaru

Arcibiskup Gualberti Calandrina: Amazonie volá po radikálnějším svědectví života

In vitro bez otce: Konzultace občanské společnosti byla pouze zdánlivá

První návrhy z amazonské synody: Zvláštní amazonský obřad

František: Krása umění je protilátkou na kulturu nevraživosti

Papež František se setkal s představiteli domorodých amazonských kmenů

Problémem není celibát, ale nekoherentnost

Vycházejí papežovy texty o integrální ekologii

„Zbožný agnostik“ na synodě a jeho knižní rozhovor s papežem

Papež František zve chudé lidi na setkání v Lurdech: Maria zná jazyk bídy

 Nově na webu
Svatý otec: O Skutcích apoštolů - »Bůh nikomu nestraní«

Publicistika: Naplňovat proroctví

Publicistika: Považujme svět za svátost společenství

Rozhovory: Sýrie zůstává kolbištěm mezinárodních zájmů

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv říjen 19
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru