VaticanNews.va

   26. 6. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5828
Poslechem z webových stránek.3647
Četbou textů na webových stránkách.5864
Poslechem i četbou.3459


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Australští biskupové vybízejí k výhradě svědomí v případech eutanazie

Papež: Jedině Boží Duch zlidšťuje a sbratřuje

Papež: Svoboda teologického bádání nesmí zraňovat víru Božího lidu


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

3.3.2019 

„Člověk vládne nad člověkem k jeho škodě“

Milan Glaser

- poznamenává lakonicky autor knihy Kazatel (8,9) o „dění, které probíhá pod sluncem“, jak se četlo v římském breviáři minulý pátek (7. týden). S užitkem si lze položit otázku, zda tato starozákonní myšlenka platí i v soudobé demokracii čili vládě lidu? Odpovědi mohou být pouze dvě: kladná nebo záporná. Kdo se domnívá, že se dnes mají věci jinak, a tvrdí, že citovaný biblický výrok už v naší době neplatí, sám v nejbližší debatě o současné politické situaci velice pravděpodobně potvrdí jeho platnost.

Ve zmíněné perspektivě knihy Kazatel se proto jeví docela srozumitelnou touha po naprosto jiném politickém zřízení než je to lidské. A nebeské království díky Bohu už k lidem přišlo; je mezi nimi, jak říká Nazaretský, a spočívá ve vztazích, které má každý pěstovat se všemi lidmi, aby byl člověkem, jakým ho stvořil Bůh.

Jaký je však dnešní demokratický kontext, reflektovaný v médiích? Je skutečně takový, že v  něm člověk nemůže vládnout nad člověkem k jeho škodě? Nejenom, že může, ale stále vládne. Škodlivost veřejného diskurzu vnímá každý sám na sobě. Shodnou se na tom ostatně příslušníci opačných názorových táborů. Jako by lidem docházel dech nebo jinými slovy jako by se stávalo stále více zřejmým, že lidskými prostředky se dokonalé  společenství lidí nevybuduje ani za pomoci OSN.

Není to proroctví zkázy, nýbrž evangelium. Je stále zjevnější, že v dějinách, jak to popsal  svatý Augustin v díle De civitate Dei, dochází ke sjednocování dvou protikladných polis – obcí. Definitivně budou odděleny na Posledním soudu, ačkoli rozdíl mezi nimi je známý, byl známý a  evangeliem se stal ještě zřetelnějším.

Nynější papež vnesl do výkonu svého úřadu jednu skutečně zásadní novotu, která do těchto eschatologických souvislostí zapadá. Nejenom že po věřících nevyžaduje puntičkářskou poslušnost vůči všemu, co řekne, což jeho pochlebovači zjevně přehlížejí, ale dokonce se domáhá jakési shovívavosti vůči sobě a tomu, co říká, což zase přehlížejí jeho zarputilí kritikové. František tak ovšem činí proto, aby dal vyniknout autoritě, která jej přesahuje, navzdory tomu, že ji reprezentuje. A především tak podněcuje oboustrannou lidskost ve vztazích věřících k představitelům církevní hierarchie.

Katolíci jsou dnes vystaveni dvojímu, polarizovanému pokušení. Jednak jsou nakláněni, aby pro samotného papeže, vnímaného čistě světsky, přestali věřit v Boha; anebo aby věřili v Boha tak striktně, že v jejich víře konkrétní papež nemá žádný význam. V obou případech je víra ředěna a zhášena.

V médiích od začátku Františkova pontifikátu převažuje jeho kladná dezinterpretace v čistě mondénních intencích. Čelit této - zčásti na dobré víře založené - náklonnosti a přitom si uchovat víru, rozhodně není snadné. Křesťané, nevyjímaje klérus, se však pokoušejí někdy poněkud úsměvně za každou cenou splynout s mediálním kontextem, který dosti naivně předpokládají nebo chtějí sami úporně prosadit. Může se však stát evangeliem něco jenom proto, že to všude všichni říkají?

Známkou každého srozumitelného kontextu je absence protimluvů a určitý stupeň věrohodnosti. A z tohoto hlediska je na mediální scéně patrná spíše iracionální rivalita, jež je stále konsolidovanější a dominantnější. Přibývají racionálně nesmiřitelné názory. Každý si sice může vybrat takový, který mu konvenuje, což ale neznamená, že pochopil jeho důvody a může  vést dialog s názorem opačným. Naopak. Efektem je rostoucí emocionální napětí, zášť a nenávist vůči každému, kdo je názoru opačného.

Tuto podrážděnost patrně působí verbální potlačování transcendentní dimenze veškerého dění, a to dokonce i v náboženském, ba křesťanském diskurzu, zejména na mediálním poli.

 



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
26.5.19 Dějiny nejsou nekonečné
19.5.19 Není klerikalismus jako klerikalismus
28.4.19 Bůh lásku nevynucuje ani nevnucuje
13.4.19 Gesto Služebníka Božích služebníků
24.3.19 O užívání pojmu církev v kauzách zneužívání



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Australský episkopát: Musíme pochopit svoji nepatrnost a velikost Božího plánu

Kardinál Sarah: Svět i církev umírá, protože ubývaji ti, kdo se klanějí Bohu

Zasedá Rada kardinálů s papežem

Emeritní papež – nová kniha vysvěluje titul Benedikta XVI.

Mons. Peňáz: Dobré boty a důvěru v Boží prozřetelnost

Co je to “nejlepší zájem”? – ptají se angličtí biskupové

Nová studie požaduje přehodnocení právního pohledu na potrat

Všichni chybujeme, ale Bůh stále odpouští, píše papež italským vězňům

Svatý otec jmenoval apoštolského administrátora lyonské arcidiecéze

Papež: Biskup, který se nemodlí, je žoldák

Vyhnancem i po smrti. Nekrolog čínského biskupa Stefana Li Side

Poutní cesta z Čech a evropského severu do Říma se dočká obnovy

 Nově na webu
Svatý otec: Eucharistie, kterou přijímáme, nám předává Boží smýšlení

Publicistika: Dějiny nejsou nekonečné

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Ježíš před rozlíceným davem mlčel

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv červen 19
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru