VaticanNews.va

   21. 5. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5730
Poslechem z webových stránek.3612
Četbou textů na webových stránkách.5758
Poslechem i četbou.3411


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež překládá církvi trojí vzor ženské svatosti

Kdo popírá existenci ďábla, nechápe transcendenci Boha

Otec Geissler byl zproštěn obžaloby ze sexuálního obtěžování bývalé německé řeholnice


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

7.12.2018 

Cantalamessa: Musíme věřit v Boha, který přesahuje Boha, v něhož věříme

Vatikán. Jako každý pátek prvního adventního týdne zahájil dnes o. Raniero Cantalamessa OFMCap. v kapli Redemptoris Mater cyklus kázání určených Svatému otci a členům římské kurie.

„Honí nás nevyřízené úkoly,  nedořešené problémy a požadované odpovědi, ale přitom nám hrozí, že ztratíme ze zřetele anebo odsuneme stranou to jediné evangelní, »čeho je třeba,« (srov. Lk 10,42), totiž náš osobní vztah k Bohu,“

obrátil se v úvodu papežský kazatel ke svým posluchačům. Tématem letošních tří adventních kázání, a jak dodal – „dá-li Bůh, tak také těch postních v příštím roce - bude verš ze 42. Žalmu: »Má duše prahne po Tobě, Bože«. Budeme se snažit činit to, co doporučovala svatá Anděla z Foligna, totiž „společně se usebrat a pohroužit svoji duši do nekonečna, kterým je Bůh“ (Istruzioni III, Ed. Quaracchi 1985, str.474). Dát si ranní koupel víry než začneme pracovní den,“ pokračoval o. Cantalamessa.

„Lidé naší doby s nadšením hledají signály živých bytostí na jiných planetách, což je legitimní a srozumitelné, byť velice nejisté. Málokteří však hledají a studují signály živé Bytosti, jež stvořila svět, vstoupila do něho a jeho dějin, a žije v něm. »V něm žijeme, hýbáme se a jsme« (Sk 17,28) a nevšímáme si toho. Máme mezi sebou Jednoho skutečně Živého, ale odhlížíme od Něho, abychom hledali nějaké hypotetické bytosti, které by i v případě, že by byly objeveny, nemohly vyřešit naše problémy, zvláště problém smrti.“

Bible je protkána texty, které o Bohu říkají, že je živý (srov. Jer 10,10). »Jako že žiji,  - praví Bůh prorokovi Ezechielovi - nemám zalíbení ve smrti zlovolníka« (Ez 33,11). Žalmista volá:  »Mé srdce i mé tělo s jásotem tíhnout k živému Bohu« (Žl 84,3). A Ježíš dává u Cesareje Filipovy za pravdu Petrovi, který o něm vyznává, že je »Synem živého Boha« (Mt 16,16).

Po dlouhé převaze idealismu a triumfu ideje jakožto vrcholu veškeré reality v dobách, jež nám jsou blízké - a stále ještě není za námi - zaznamenala i světská reflexe potřebu návratu k realitě a vyjádřila ho programovým zvoláním: »Zpět k věcem samým!« (Fenomenologická škola Husserla) [...] Musíme tento program aplikovat také na poli víry podle vyjádření sv. Tomáše Akvinského: »Úkon víry věřícího neulpívá na vyjádřeném, ale dosahuje vyjádřené skutečnosti« (ST, II-II, 1,2,2, též KKC, 170).

To znamená – vysvětloval italský kapucín – vrátit se k Bohu živému, takříkajíc podkopat zeď ideje, kterou jsme si o Bohu vytvořili, a rozběhnout se k osobnímu objetí s Bohem. Objevit, že není abstrakcí, nýbrž realitou, a že mezi našimi myšlenkami o Bohu a živým Bohem je stejný rozdíl jako mezi nebem namalovaným na nástropní fresce a nebem skutečným.

Reflexe otce Cantalamessy pak pokračovala výčtem citací různých osobností, které zakusily tento přechod, zejména francouzského publicisty židovského původu André Frossarda (1915-1995), který konvertoval z ateismu a působivě tento přechod popsal. V knize „Bůh je, já jsem ho potkal, je jiný svět“ (Zvon, Praha 1992, str.17-18), popisuje Frossard svůj výchozí stav takto:

„Bůh nebyl. V našem domě nevisel jeho obraz, ani obrazy, které připomínají jeho existenci, obrazy svatých, proroků, biblických postav. Nikdo nám o něm nevyprávěl. [...] Byli jsme naprostí ateisté, kteří se o svůj ateismus ani nestarají. Poslední bojovní antiklerikálové, kteří ještě na veřejných schůzích kázali proti náboženství, nám připadali dojemní a trochu směšní zrovna jako dějepisci, kteří by se snažili vyvracet pohádku o Červené Karkulce.“

Jednoho letního dne – pokračoval o. Cantalamessa – vstoupil Frossard do jistého kostela, kde se konala nějaká pobožnost. Vstoupil tam neplánovaně se svým přítelem Willeminem, který si tam byl něco vyřídit, a co zažil popsal takto:

Hned na začátku jsou mi vnuknuta slova: duchovní život. Nebyla mi řečena, netvořím je sám, slyším je, jako by byla tiše vyslovena blízko mne někým, kdo vidí, co já ještě nevidím. Jakmile dosáhla poslední slabika této zašeptané předehry břehu mého vědomí, začíná obrácený příval. [...] Jak jej popsat jen slabými slovy?[...] Je to jiný svět, druhý svět tak třpytivý a hutný, že zahání náš svět do prchavých stínů nedokončených snů. Existuje realita, existuje pravda, vidím ji z temného pobřeží, kde jsem dosud zdržován. Existuje řád ve vesmíru a na jeho vrcholku, za tím závojem třpytivé mlhy je skutečnost Boha, skutečnost, která se stala přítomností, skutečnost, která se stala osobou toho, kterého jsem před okamžikem popíral [...] Jeho prudký neodkladný vpád je doprovázen radostí, která není ničím jiným než jásotem zachráněného.“

Když Frossard vyšel z kostela, jeho »přítel zpozoroval, že se s ním něco stalo a zeptal se: „Co ti je?“ – „Jsem katolík,“ a protože jsem se bál, že to není dost jasné - píše Frossard – dodal jsem: „apoštolský a římský“, aby mé vyznání bylo úplné.« (tamt. str. 80-82).

Co znamená a jak se definuje živý Bůh? Chvíli jsem měl v úmyslu na tuto otázku odpovědět a načrtnout profil živého Boha na základě Bible, ale potom jsem zjistil, že by to byla ohromná  pošetilost. Chtít popsat živého Boha, podat jeho obrysy, byť na biblickém základě, by znamenalo pokusit se redukovat živého Boha na ideu živého Boha.“ 

„Musíme věřit v Boha, který přesahuje Boha, v něhož věříme – zdůraznil dále o. Cantalamessa. Živého Boha lze jen matně tušit a mít jakýsi druh pocitu či předtuchy. Po Bohu lze vzbudit touhu, stesk, ale nic víc. Nelze uzavřít život do ideje. Proto sv. Řehoř Nysský říká, že nejvyšší formou poznání Boha je jakýsi „pocit přítomnosti“ (In Cant. XI, 5,2).“

Cantalamessa svoje první adventní kázání, nazvané „Bůh je“, končil připomínkou slov sv. Františka z Assisi, který na sklonku svojí pozemské pouti a tváří v tvář špatnému příkladu svých řádových spolubratří, zvolal: „Dieu est, et cela suffit“ – Bůh je, a to stačí!

„Naučme se opakovat tato prostá slova, když v církvi a ve svém životě nacházíme situace podobné těm, které uzřel František – Bůh je, a to stačí,“ uzavřel papežský kazatel.



(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.4.19 Cantalamessa: Největší nebezpečím pro člověka je iluze všemohoucnosti
12.4.19 Otec Cantalamessa o Kříži
5.4.19 Otec Cantalamessa: Při adoraci se stáváme autentickými v nejhlubším smyslu
29.3.19 Otec Cantalamessa: Nietzsche zabil sádrovou kopii boha
23.3.19 Cantalamessa: Víme, co se děje na konci světa, ale nevíme, co hýbe naším srdcem



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Evangelizace je svědectví, nikoli proselytismus

Primas Itálie zahájil plenární zasedání italského episkopátu

Vincent Lambert. Papež: střežte vždy život

Kardinál Sarah: Ďábel rozsévá pochybnosti, Bůh však církev neopouští

Od začátku roku zemřelo násilnou smrtí osm kněží

Prof. Samir vybízí k rozlišování ve vztazích s islámem

Papež: Láska nám umožňuje navzájem se poznat

Papež k novinářům: Nabízet dobrý pokrm pravdy, nikoli dezinformace

Papež: Plýtvání se může vloudit i do dobře míněných projektů

Guadalupe Ortiz: dostupná svatost „odvedle“

Pařížský arcibiskup: K většině proklamovaných donací zatím nedošlo

Papež se modlí za misionáře uneseného v Nigeru

 Nově na webu
Svatý otec: Bůh nás miluje mnohem více než my sami sebe

Publicistika: Není klerikalismus jako klerikalismus

Publicistika: O spirituální dimenzi západního malířství

Rozhovory: Uvykli jsme nadávkám – nahraďme je „mystikou respektu“!

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv květen 19
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru