VaticanNews.va

   16. 1. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5282
Poslechem z webových stránek.3374
Četbou textů na webových stránkách.5282
Poslechem i četbou.3203


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Otazníky nad procesem proti kardinálu Barbarinovi

Svatý otec zaskočil svou návštěvou klarisky z umbrijského kláštera Vallegloria

O Otčenáši – tlučte, a otevře se vám


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

13.9.2018 

Papež: Boží vlídnost nevede k sentimentalismu, ale k sebepřekonání

Vatikán. Teologie má tlumočit konkrétnost Boží lásky, řekl Petrův nástupce účastníkům sympózia na téma „Teologie něhy podle papeže Františka“.  Konferenci zorganizovalo Národní centrum pro pastoraci rodin při Italské biskupské konferenci ve spolupráci s františkánskými institucemi z Assisi a umbrijskou biskupskou konferencí. Svatý otec se v úvodu zastavil nad významem slovního spojení „teologie něhy“. Jak řekl, zdánlivě vzdálené termíny jsou propojeny vírou.  „Teologie – pokračoval papež – nemůže být abstraktní, protože povstává z existenciálního poznání, ze setkání se Slovem, jež se stalo tělem.“

Pro českého posluchače je třeba předeslat, že výraz „tenerezza“, o který tu jde, je v italštině značně širší než obvyklý český překlad „něha“. Jeho sémantické pole se rozpíná od jemnosti, křehkosti, lehkosti a dojetí až po láskyplnost, vlídnost a slitování. A právě tímto výrazem – jak dnes řekl papež František – lze tlumočit v naší době lásku, kterou k nám Pán chová.

„Ve srovnání s minulostí jsme dnes svědky menšího zaměření na koncept či praxi a většího důrazu na „cítění“. Nemusí se nám to líbit, ale taková je skutečnost: vychází se od toho, co cítíme. Teologie se samozřejmě nemůže omezovat na cítění, avšak nemůže ani ignorovat, že v mnoha částech světa se přístup k zásadním otázkám neodvíjí od nejzazších otázek, ale od toho, co člověk zaznamenává v emotivní rovině.“

Teologie má doprovázet také toto existenciální hledání. Právě „dobrá teologie něhy“ může v tomto smyslu zprostředkovávat láskyplný Boží vztah k člověku. Co by mohlo být jejím obsahem – klade si zásadní otázku papež František - a odpovídá: krása pocitu, že jsme Bohem milováni, a krása pocitu, že milujeme Božím jménem.

„Cítit se milováni. Něha nám odkrývá vedle otcovské rovněž mateřskou tvář Boží, tvář Boha milujícího člověka, Boha, který nás miluje láskou nekonečně větší než jakou matka chová k svému dítěti (srov. Iz 49,15). Ať se stane cokoliv, ať děláme dokoliv, máme jistotu, že Bůh je nám nablízku, se svou slitovností, připraven projevit nám své slitování. (…) Cítit se milováni tedy znamená naučit se důvěřovat Bohu a říci mu, jak si to sám přeje: „Ježíši, důvěřuji ti“.

Pečetí Boží něhy je kříž, pokračoval papež František. Víra, která si je vědoma Boží lásky, nás vede k pokleknutí a k uznání, že zdrojem tohoto láskyplného vztahu jsou Pánovy rány. Za druhý podnět k teologii něhy označil římský biskup vědomí, že milujeme po Božím vzoru. Boží láskyplná vlídnost nás nevede k sentimentalismu, nýbrž k překonání sebe sama a k vyjítí z egocentrismu, který omezuje lidskou svobodu, naznačil papež František. Na závěr ještě připojil několik poznámek ke svému konceptu „teologie na cestě“:

„Teologie, která vychází z úzkých uliček, v nichž se někdy uzavírala, dynamicky se obrací k Bohu a vede přitom člověka za ruku, teologie, která není narcistní, nýbrž směřuje ke službě společenství, teologie, která se nespokojuje s opakováním minulých paradigmat, nýbrž je Vtěleným Slovem. Boží slovo se jistě nemění, avšak tělo, které má na sebe brát, se mění v každé době.“



(job)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
24.7.18 Pius VII. chodil obsluhovat chudé i jako papež – říká majitel muzea papežských pamětihodností
30.6.17 Papež František: Dialog vyžaduje postoj vstřícnosti
23.6.17 Papež František: Ježíš osvobozuje přátelství od sentimentalismu
2.6.17 Vatikán sází na elektrická auta
22.2.17 Svatý stolec bude monitorovat užívání papežových zobrazení



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Mezi jedincem a lidským společenstvím dochází ke schismatu

Dekrety Kongregace pro svatořečení se týkají sedmnácti žen

Užití a vlastnictví jaderných zbraní je nemorální, řekl papež sdružení Pax Christi

Papež: Veškeré zlo ve světě pramení z pohrdání životem

Bukurešťský biskup: Papežova návštěva připomene komunistické pronásledování

K účasti venezuelské nunciatury na inaugarci prezidenta Madury

Bude utrechtská katedrála muzeem?

Nový předseda Indické biskupské konference

Čína: Děti a nezletilí do 18 let nesměly na vánoční bohoslužby

Půl druhého milionu euro z Fontány di Trevi

Papež: Víra se předává rodinným dialektem

Svatý otec: Křtem vyjevuje Ježíš logiku a smysl svého poslání

 Nově na webu
Svatý otec: Při křtu ukazuje Ježíš svůj vztah k lidu a k Otci

Publicistika: Shromáždění Pastýřů s konkrétním cílem

Publicistika: Don Bosko – „skrytý přenašeč“ evangelní radosti

Rozhovory: Dovolili jsme si přispět naší troškou písku do mlýna

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv leden 19
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Starší zprávy >

Náš tip

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát