VaticanNews.va

   21. 11. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5092
Poslechem z webových stránek.3259
Četbou textů na webových stránkách.5129
Poslechem i četbou.3133


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Každodenní bílé mučednictví církve v demokratických zemích

Italští biskupové vytvořili úřad pro ochranu nezletilých a odhlasovali změny v misálu

O neokázalém růstu církve


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

 Kázání z Domu sv. Marty 

3.9.2018 

Papež: Mlčení a modlitba jsou jedinou reakcí na údajné skandály

Vatikán. Sekretariát pro komunikaci opětovně začal přenášet ranní liturgii z Domu svaté Marty. V dnešním kázání papež František komentoval Ježíšův výrok o proroku, který nebývá vítán ve svém domově, a zdůraznil, že touze po skandálech a rozkolu je možné čelit jedině tichem a modlitbou.

“Pravda je mírná a tichá. Při setkání s lidmi, kterým jde pouze o skandály a štěpení, je možná jediná cesta, a tou je ticho a modlitba”, řekl papež František v kapli Domu svaté Marty. Vyšel přitom z dnešního Lukášova evangelia (4,16-30), ve kterém Ježíše po návratu do Nazareta čeká podezíravé přijetí. Pánovo slovo, které vykrystalizovalo do tohoto vyprávění, poznamenal Svatý otec, nám pomáhá, “abychom se zamysleli nad tím, jak jednat v každodenním životě, když se vyskytnou nedorozumění”. A zároveň k tomu, abychom pochopili, “jak otec lži a žalobník, tedy ďábel, působí, aby zničil jednotu rodiny či národa”.

Ježíše po příchodu do nazaretské synagogy vítá všeobecná zvědavost – všichni lidé by na vlastní oči chtěli vidět veliké skutky, které vykonal v jiných krajích. Syn nebeského Otce se ovšem uchýlí k jedinému – a sice Božímu slovu, což je ostatně jeho zvykem pokaždé, když chce porazit ďábla, vysvětloval papež. Právě tento pokorný postoj ponechává dostatek prostoru prvnímu “přemosťujícímu” slovu, upřesňoval dále; slovu, které rozsévá pochybnosti, vede ke změně atmosféry, od míru k válce, od úžasu k pohrdání. Ježíš svým mlčením vítězí nad divokými psi, nad satanem, který do srdce zasel lež.

“Z města jej nevyhnali lidé, nýbrž smečka rozdivočelých psů. Neuvažovali, jen křičeli, zatímco Ježíš mlčel. Vedli ho až na sráz hory, aby ho srazili dolů. Tento evangelní úryvek končí slovy: «On však prošel jejich středem a ubíral se dál». O jaké důstojnosti to svědčí – Ježíš svým tichem zdolává onu rozběsněnou hordu a jde pryč, protože ještě nepřišla jeho hodina. Totéž se stane na Veliký pátek – lidé, kteří o Květné neděli Ježíše oslavovali a volali na něj «Hosana synu Davidovu», nyní křičí «Na kříž s ním!». Změnili se. Ďábel rozsel v jejich srdcích lež – a Ježíš mlčel.”

Učí nás tak, že ticho se stává jedinou zbraní proti jednání, které nechce vidět pravdu, vyvodil papež František:

“Toto ticho vítězí, avšak skrze kříž. Je to Ježíšovo ticho. Kolikrát se v rodinách začne diskutovat o politice, sportu, penězích a rodina se postupně rozpadá. Na těchto nekonečných debatách je patrné působení ďábla, který touží po zkáze… Zde nastupuje ticho. Vyslovit své mínění a pak mlčet. Pravda je totiž mírná, tichá, nehlučí. To, co Ježíš učinil, není snadné, ovšem spočívá zde důstojnost křesťana, ukotvená v Boží síle. Ve vztahu k lidem, kteří nemají dobrou vůli, kteří se zaměřují jen na skandály, kteří usilují o rozkol a pustošení, a to i v rodinách, je třeba mlčet. Mlčet a modlit se.”

První poprázdinovou ranní homilii Svatý otec uzavřel následující prosbou:

“Kéž nám Pán dává milost, abychom dokázali rozlišit, kdy mluvit a kdy mlčet. A to v celém životě – v práci, doma, na veřejnosti…všude. Tak budeme lépe následovat Ježíše.”



Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty

(jag)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
18.11.18 Uznat, že jsme žebráky prosícími o spásu
15.11.18 O neokázalém růstu církve
12.11.18 Jaký má být biskup?
9.11.18 Jakou úctu prokazujeme našim kostelům?
8.11.18 Svědectví prolamuje zvyk a dává poznat Boha



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Desatero vychovává každého, aby uznal, že je žebrákem

Videoposelství papeže Františka ke Světovému dni mládeže v Panamě

Formaci nelze uspěchat, píše papež kontemplativním řeholnicím a řeholníkům

Papež změnil datum konání Světového dne migrantů a uprchlíků

Program papeže Františka na Světových dnech mládeže v Panamě

Římský biskup: Pravá radost plyne ze „skartagonismu“

Papež přijal biskupy a věřící maronitské církve

Papež: Josef byl Mariin snoubenec, nikoli Boží úředník

František: Dochází k systematickému kulturnímu výsměchu Ježíšovým učedníkům

Nová kniha o mniších z Tibhirine: Zkrátka křesťané

Generální vikář z Bangui: Z války profitují mnozí a halí ji do náboženství

Papež připomenul albánského národního hrdinu Jiřího Kastriotu Skanderbega

 Nově na webu
Svatý otec: O přikázáních – Nepožádáš manželky bližního svého, ani statku jeho

Publicistika: O polském „nacionalismu“

Publicistika: Svatý stolec a církev v USA

Rozhovory: Kostel je lék na konzumní společnost

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv listopad 18
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího