VaticanNews.va

   20. 11. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5087
Poslechem z webových stránek.3256
Četbou textů na webových stránkách.5126
Poslechem i četbou.3133


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Každodenní bílé mučednictví církve v demokratických zemích

Italští biskupové vytvořili úřad pro ochranu nezletilých a odhlasovali změny v misálu

O neokázalém růstu církve


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

1.7.2018 

O vyprazdňování katolického myšlení

Milan Glaser

Soudobé katolické myšlení se vyprazdňuje, a to dělením se na neoscholastické tradicionalisty kritizující papeže a na pseudoproroky postvěroučné, tedy bezobsažné víry, kteří jej velebí – posteskl si italský filosof Massimo Borghesi, jenž nedávno publikoval knihu nazvanou Intelektuální biografie Jorge Marii Bergoglia (Jorge Mario Bergoglio. Una biografia intellettuale, Jaca Book 2017), obsahující také jeden exkluzivní rozhovor s papežem Františkem.

Podle tohoto autora jde pouze o vzájemně se živící póly umělého sporu, který je nesporně importován z prostředí, které je katolické víře cizí. Vůbec přitom nejde o intelektuální rozepři, třebaže probíhá takřka výhradně, byť v dosti úzkých kroužcích křesťanské inteligence, a to proto, že vzájemná diskuse mezi oběma póly téměř neexistuje. Jde o duchovní pokušení, které má jakousi dvojsečnou povahu a doléhá na člověka zároveň zevnitř – niternými sklony a slabostmi – ale i zvnějšku – určitým typem argumentů a výkladů, které příznivci obou pólů dávají do veřejného pléna.

Na jedné straně stojí zalíbení v tradiční scholastické terminologii a argumentaci, jež se snadno stává sebestředným, pokud není dostatečně ceněno jako dar daný zcela zdarma a jako výzva k neokázalému, leč upřímnému sdílení. A na druhé straně stojí zalíbení v tekutém „prorokování“, jež provolává slávu přítomnosti zavilým zavrhováním minulosti.

Popsaný spor, který nezřídka vyjevuje „silná“ slova, nemluvě o gejzírech prchavých emocí, je nejlépe neřešit, protože pokusy o jeho rozumové řešení se stávají jen dalšími pokušeními pro jedny i pro druhé. Tato spirála neporozumění má totiž čistě duchovní ráz i původ.

Je projevem ducha, kterého identifikoval a definoval apoštol Jan (1 Jan 4,2-3). Na scénu dějin vstoupil po Mesiášově vtělení, protože se utváří v opozici k osobě, nauce a dílu Ježíše Krista, jehož prodloužením v dějinách je církev. Je to velice subtilní pokušení separovat náboženství od dějin. Jeho projevy jsou v církevních a světských institucích odlišné, ale nikoli nesmiřitelné.  Vždycky však mají společného jmenovatele, kterým je odpor ke vtělenému Kristu a Jeho mystickému Tělu.

Duch antikristův, jak jej nazývá sv. Jan, přichází na scénu také v novověku, což je samozvaná epocha postupného odlidšťování a odosobňování člověka jakožto božského obrazu Stvořitele. Tento ateismus se postupně strukturalizoval v politických, sociálních, kulturních a ekonomických oblastech takzvaného Západního světa. Fakt, že se právě v novověkém diskursu stalo běžným poukazovat v jednoznačně pozitivním smyslu na blíže nespecifikovaný „Západ“ není vůbec náhodný. V křesťanských dějinách je totiž symbolem místa, kde umírá světlo a zaniká život, jak připomněl v jedné katechezi o svátosti křtu Petrův nástupce (2.8.2017).

Ateismus tvrdí, že náboženství je dějinami překonáno dvojím způsobem, že totiž neumí držet krok s dobou a současně nedokáže přijímat účinná politicko-dějinná rozhodnutí. Proto také hlavní problémy náboženského myšlení, které se do takzvaného středověku řešily na věroučné rovině,  odehrávají se dnes v politické sféře. Legislativní likvidace instituce manželství již uskutečněná hlavními velmocemi Západu (Velká Británie, Francie, USA) je typický doklad tohoto naruby obráceného „křižáckého“ tažení.

Jaký význam má v tom všem vlastně ještě slovo tradice? Odpovídá na to významný italský filosof Augusto del Noce (1910-1989):
„Termín tradice může vypadat nejasně. Jaký je však jeho etymologický význam? Tradice je „to, co se předává“. Nejasnost je tedy spíše zdánlivá. Je totiž zřejmé, že hodnota se nemůže odvozovat od tradice. Je jasné, že hodnota se nestává hodnotou  tím, že se předává, protože se předávají také praktiky černých mší či jiné hanebnosti. Je tedy zcela evidentní, že hodnota je základem tradice, a nikoli naopak. Výraz »tradiční hodnoty« proto znamená, že existují absolutní a naddějinné hodnoty, které právě proto mohou a mají být předávány, a že existuje řád, který je neměnný i pro samotného Boha.”



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
4.11.18 K významu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí
21.10.18 Mlčeti zlato
7.10.18 Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?
2.9.18 K čemu je vlastně papež?
19.8.18 Pavel VI. o okupaci Československa 21. srpna 1968



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež přijal biskupy a věřící maronitské církve

Papež: Josef byl Mariin ženich, nikoli Boží úředník

František: Dochází k systematickému kulturnímu výsměchu Ježíšovým učedníkům

Nová kniha o mniších z Tibhirine: Zkrátka křesťané

Generální vikář z Bangui: Z války profitují mnozí a halí ji do náboženství

Papež připomenul albánského národního hrdinu Jiřího Kastriotu Skanderbega

Chudoba není vždy viditelná na první pohled

Papež věnoval Brazilcům sochu Ježíše jako bezdomovce

Rovněž ekologické reformy vyžadují solidaritu

Německý teolog: Jazyk církve se vzdálil věřícím

Ani sociologická volba, ani móda jednoho pontifikátu, nýbrž teologický požadavek

Nezůstane nám nic než to, co jsme uskutečnili z víry ve Slovo Božího Syna

 Nově na webu
Svatý otec: Uznat, že jsme žebráky prosícími o spásu

Publicistika: O polském „nacionalismu“

Publicistika: Bombardování Vatikánu před 75 lety bylo zacíleno na rozhlasový vysílač

Rozhovory: Kostel je lék na konzumní společnost

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv listopad 18
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího