VaticanNews.va

   19. 9. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4862
Poslechem z webových stránek.3111
Četbou textů na webových stránkách.4960
Poslechem i četbou.3048


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Křesťan smí obžalovávat jedině sám sebe

Katolíci Spojených států jsou hluboce otřeseni a žádají řádné přešetření

Papež František: Nad Velkým žalobníkem vítězí Ježíšův kříž


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

1.7.2018 

O vyprazdňování katolického myšlení

Milan Glaser

Soudobé katolické myšlení se vyprazdňuje, a to dělením se na neoscholastické tradicionalisty kritizující papeže a na pseudoproroky postvěroučné, tedy bezobsažné víry, kteří jej velebí – posteskl si italský filosof Massimo Borghesi, jenž nedávno publikoval knihu nazvanou Intelektuální biografie Jorge Marii Bergoglia (Jorge Mario Bergoglio. Una biografia intellettuale, Jaca Book 2017), obsahující také jeden exkluzivní rozhovor s papežem Františkem.

Podle tohoto autora jde pouze o vzájemně se živící póly umělého sporu, který je nesporně importován z prostředí, které je katolické víře cizí. Vůbec přitom nejde o intelektuální rozepři, třebaže probíhá takřka výhradně, byť v dosti úzkých kroužcích křesťanské inteligence, a to proto, že vzájemná diskuse mezi oběma póly téměř neexistuje. Jde o duchovní pokušení, které má jakousi dvojsečnou povahu a doléhá na člověka zároveň zevnitř – niternými sklony a slabostmi – ale i zvnějšku – určitým typem argumentů a výkladů, které příznivci obou pólů dávají do veřejného pléna.

Na jedné straně stojí zalíbení v tradiční scholastické terminologii a argumentaci, jež se snadno stává sebestředným, pokud není dostatečně ceněno jako dar daný zcela zdarma a jako výzva k neokázalému, leč upřímnému sdílení. A na druhé straně stojí zalíbení v tekutém „prorokování“, jež provolává slávu přítomnosti zavilým zavrhováním minulosti.

Popsaný spor, který nezřídka vyjevuje „silná“ slova, nemluvě o gejzírech prchavých emocí, je nejlépe neřešit, protože pokusy o jeho rozumové řešení se stávají jen dalšími pokušeními pro jedny i pro druhé. Tato spirála neporozumění má totiž čistě duchovní ráz i původ.

Je projevem ducha, kterého identifikoval a definoval apoštol Jan (1 Jan 4,2-3). Na scénu dějin vstoupil po Mesiášově vtělení, protože se utváří v opozici k osobě, nauce a dílu Ježíše Krista, jehož prodloužením v dějinách je církev. Je to velice subtilní pokušení separovat náboženství od dějin. Jeho projevy jsou v církevních a světských institucích odlišné, ale nikoli nesmiřitelné.  Vždycky však mají společného jmenovatele, kterým je odpor ke vtělenému Kristu a Jeho mystickému Tělu.

Duch antikristův, jak jej nazývá sv. Jan, přichází na scénu také v novověku, což je samozvaná epocha postupného odlidšťování a odosobňování člověka jakožto božského obrazu Stvořitele. Tento ateismus se postupně strukturalizoval v politických, sociálních, kulturních a ekonomických oblastech takzvaného Západního světa. Fakt, že se právě v novověkém diskursu stalo běžným poukazovat v jednoznačně pozitivním smyslu na blíže nespecifikovaný „Západ“ není vůbec náhodný. V křesťanských dějinách je totiž symbolem místa, kde umírá světlo a zaniká život, jak připomněl v jedné katechezi o svátosti křtu Petrův nástupce (2.8.2017).

Ateismus tvrdí, že náboženství je dějinami překonáno dvojím způsobem, že totiž neumí držet krok s dobou a současně nedokáže přijímat účinná politicko-dějinná rozhodnutí. Proto také hlavní problémy náboženského myšlení, které se do takzvaného středověku řešily na věroučné rovině,  odehrávají se dnes v politické sféře. Legislativní likvidace instituce manželství již uskutečněná hlavními velmocemi Západu (Velká Británie, Francie, USA) je typický doklad tohoto naruby obráceného „křižáckého“ tažení.

Jaký význam má v tom všem vlastně ještě slovo tradice? Odpovídá na to významný italský filosof Augusto del Noce (1910-1989):
„Termín tradice může vypadat nejasně. Jaký je však jeho etymologický význam? Tradice je „to, co se předává“. Nejasnost je tedy spíše zdánlivá. Je totiž zřejmé, že hodnota se nemůže odvozovat od tradice. Je jasné, že hodnota se nestává hodnotou  tím, že se předává, protože se předávají také praktiky černých mší či jiné hanebnosti. Je tedy zcela evidentní, že hodnota je základem tradice, a nikoli naopak. Výraz »tradiční hodnoty« proto znamená, že existují absolutní a naddějinné hodnoty, které právě proto mohou a mají být předávány, a že existuje řád, který je neměnný i pro samotného Boha.”



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
2.9.18 K čemu je vlastně papež?
19.8.18 Pavel VI. o okupaci Československa 21. srpna 1968
15.8.18 O teologii manželství
12.8.18 Hřích překážkou pokroku?
5.8.18 O falešných muzeích a aggiornamentu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Ježíš měl obrovskou schopnost soucitu. Nebyl teoretikem

Apoštolská konstituce Epicopalis communio

Papež František obdržel relikvie Marie Kathariny Kasperové

Arcibiskup ekuadorského Portoviejo rezignoval a odchází do trapistického kláštera

Papež popřál židovským obcím k vysokým svátkům a svátku sklizně

Rekordní účast mladých Kubánců na Světových dnech mládeže

Holandský raport o zneužívání v církvi

Papež přijal na audienci prezidenta Albánie

Petrův nástupce píše mechitaristům: Nadále osvěcujte život arménského lidu

Papež k mladým Sicilanům: Lépe je být donem Quijotem než Sancho Panzou

Evropští biskupové: Křesťanství, solidarita a dobrovolnictví jsou vnitřně spojené

Jak pečovat o meteority a k čemu je využít?

 Nově na webu
Svatý otec: Víra, zredukovaná na formu, je krátkozraká

Publicistika: K čemu je vlastně papež?

Publicistika: Křesťanství otevřelo oči novým horizontům

Rozhovory: Práce a tvořivý duch pro nový ekonomický řád

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv září 18
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího