VaticanNews.va

   18. 11. 2019

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.6240
Poslechem z webových stránek.3852
Četbou textů na webových stránkách.6199
Poslechem i četbou.3648


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Papež: Ďábel existuje a rozsévá nenávist, protože závidí Kristu

Národní pouť vyvrcholila bohoslužbou ve Svatopetrské bazilice

Svatý otec: Naučit se být domácí církví


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

13.5.2018 

O zdrojích nevraživosti

Milan Glaser

Neprůchodný sklad harampádí pokrytého prachem vznikne ze směsi informací, které člověk nepodrobí „rozlišování duchů“, jak nazýval sv. Ignác z Loyoly rozpoznávání  „rozličných hnutí, která - při recepci informací - vznikají v duši: dobrých, aby se přijímala, a špatných, aby se odmítala“. Netýká se to pouze myšlenkových koncepcí nebo konkrétních verbálních vyjádření, nýbrž jednotlivých událostí, ba celých dějin, které se chtě nechtě stávají také informacemi, jež ovliňují člověka individuálně i kolektivně.

Paměť neobsahuje pouze to, co si tam každý vložil osobně, nýbrž také to, co tam ukládají, odkládají či zapomněli druzí. Vztah k času je v lidském životě zásadní a rozlišování je jeho podmínkou. Člověk samotný nemůže obsáhnout celé dějiny, pouze se do nich zařadit. Při dnešním, stále rostoucím rozsahu poznatků a možností jejich bezhlavého šíření je však nemalou potíží právě zařazení vlastního života do časového běhu skutečného, nikoliv pouze virtuálního dění. To umožňují – nebo by měly umožňovat - sdělovací či komunikační prostředky, které se - poněkud spiritisticky zavánějícím výrazem - nazývají média, jež jsou pro nástup moderní doby či novověku charakteristická. První tiskoviny, jejichž cílem nebyla bohoslužba či studium, nýbrž publikum, se začaly vydávat na začátku 17. století.

Zavedení termínu novověk úzce souvisí s odsudkem, který vyjadřoval touhu skoncovat s obdobím označovaným jako středověk. Domýšlivost, jejíž sofistikovaná verbalizace se tak začala šířit na sklonku středověku, vstoupila do dějin jako jejich konstruktivní prvek a není pro křesťanskou víru méně nebezpečná než verbální hereze. Nikoli náhodou se v novověkých dějinách při každém bolestivém střetu této domýšlivosti s realitou lidských omezení vždycky mluvilo o středověkém tmářství. Je to projev nezodpovědné snahy zmocnit se času, který patří pouze Bohu. Tak se zrodila destruktivní dialektika, která svoji spirálu neustále roztáčí.

V reakci na negativní postoj vůči názoru, že časově starší je vždy méně hodnotné, se zrodil postoj přesně opačný, který tvrdí, že to starší je právě proto vždycky hodnotnější. Ježíšova slova o tom, že „učedník nebeského království je jako hospodář, který vynáší ze své bohaté zásoby věci nové i staré“ (Mt 13,52), nemají místo v novověkém myšlení, které se začalo hermeticky uzavírat do svých stále novějších abstrakcí.

Obecné povědomí je syceno stálé méně srozumitelnými či přinejmenším méně jednoznačnými pojmy, jež se pojí k emocím brojícím proti konkrétnu. Nezřídka i proti těm lidem, kteří tyto abstrakce vymysleli. Proto revoluce požírá svoje děti.

Zvrácenost této dialektiky nabývá stále větších rozměrů, protože se neuplatňuje rozlišování duchů. I v církvi, kde dochází ke střetu mezi dvěma krajnostmi, jež se stále více jeví jako jediné platné alternativy, ačkoli jsou obě chybné. Jde přitom o dva protichůdně svůdné zdroje nevraživosti a domýšlivosti, které mění svůj háv, nikoli svou povahu.

Tradicionalismus je pouze naruby obráceným osvícenstvím a nevznikl po Druhém vatikánském koncilu, nýbrž v 19. století. Naivita tradicionalistů spočívá v tom, že ztotožnili sami sebe s definicí, kterou osvícenství připsalo svým protivníkům.

Vládce tohoto světa je vzbouřenec, který balamutí pobídkou k destruktivní kreativitě nebo vymáhá falešný soucit, o který vlastně vůbec nestojí a za který vrací jenom nevraživost.

Zásadní kritérium rozlišování duchů v dnešním medializovaném světě je proto jednoduché. V žádném případě se neřídit emocemi šířenými sdělovacími prostředky v reálných mezilidských  vztazích. K navázání a tím spíše k udržování reálného vztahu s druhým člověkem nejsou a nemohou být nezbytná média.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.11.19 O ztracené a nalezené navigaci
3.11.19 O mentálním (a gnostickém) poddanství
22.9.19 Naplňovat proroctví
1.9.19 O rozjásaném nihilismu
25.8.19 Elektromagnetickým vlněním proti gender předsudkům?



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2019 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu

Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Chudý, který ode mě žádá lásku, přivádí mě rovnou k Bohu

Petrův nástupce o úděsném a ubezpečujícím Ježíšově proroctví

Papež František: Neklerikalizujte laiky a otvírejte prostor ženám

O morální autoritě trpících dětí mluvil papež k personálu pediatrické nemocnice

Papež inauguroval novou noclehárnu pro bezdomovce, má “šokovat svou krásou”

Kapverdský prezident u papeže

Papež obvinil globální finanční kapitál ze zločinů proti lidskosti

František: Kdo pošlapává, týrá a uráží bídné lidi, činí tak Ježíšovi

František k 500. výročí založení Havany: Víra, naděje a láska jsou pilíře budoucnosti

Římský biskup přijal vrchního imáma Al-Azhar s doprovodem

Papež František: V Thajsku chci položit důraz na mezináboženský dialog

Papež: Chceme ze zemského povrchu vykázat jakékoli násilí na nezletilých

 Nově na webu
Svatý otec: Evangelium máme prožívat jako žebráci před Bohem

Publicistika: O ztracené a nalezené navigaci

Publicistika: Modlitba je dechem nového života

Rozhovory: Jediná svízel jsou senzacechtiví spisovatelé,

Homilie: „Opovržený, opuštěný od lidí“ (Iz  52,2-3)

Archiv zpráv listopad 19
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Starší zprávy >

Náš tip

Mystikou společného „my“ překonáme osvícenskou logiku

Lidské bratrství

Nemůžeme si dovolit uprostřed soužení ztrácet víru