VaticanNews.va

   19. 6. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4510
Poslechem z webových stránek.2902
Četbou textů na webových stránkách.4741
Poslechem i četbou.2874


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

O přikázáních – Touha po plném životě

Ježíš vnesl do dějin radikální změnu postoje vůči ženě

Svatý otec: Rodina jakožto Boží obraz je pouze jedna


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

2.4.2018 

O zpravodajství

Milan Glaser

Existuje bezpočet zpráv, které každodenně míří do lidského povědomí. Jedinec je nemůže všechny pojmout, ani postřehnout, nemluvě o tom, že samo zpravodajství nikdy nebude schopno referovat úplně o všem, co se ve světě děje. A kdyby to přece jen někdy bylo technologicky možné, zbývá otázka, k čemu by to vlastně bylo?

Je zřejmé, že účel zpráv referujících o událostech, jež se přímo netýkají osob, kterým jsou sdělovány, je především politický. Mocenskému účelu se v lidských dějinách vymyká - a přitom se osobně každého člověka týká - jedině zpráva o zmrtvýchvstání jistého nazaretského rabbiho jménem Ježíš.

Avšak ani tato mimořádná zpráva, jak víme z dobových záznamů, nebyla ušetřena zpravodajského šumu. Navzdory feministicky korektním komplimentům na adresu apoštolek apoštolů, totiž v Janově evangeliu (20,2) čteme, že první verze, kterou se Petr a Jan dozvěděli od jedné z nich – Marie Magdalské – zněla: „Vzali Pána z hrobu a nevíme, kam ho položili“. Tato domněnka, která byla z pochopitelných důvodů ukvapená, sice vyvěrala z nefalšované sympatie, ale byla zavádějící. Navzdory tomu však přiměla apoštoly ověřit si skutečný stav věcí a uvěřit. Souzněla přitom se zprávou podvrženou velekněžími a staršími a odporující poznané pravdě. Od strážců Ježíšova hrobu se totiž židovštví předáci dozvěděli, jak se onoho jitra věci skutečně sběhly, ale nezřekli se svojí přízemní koncepce Mesiáše, nýbrž dali strážcům „hodně peněz s pokynem: »Říkejte: ,V noci přišli jeho učedníci a ukradli ho, zatímco my jsme spali.̓ A doslechne-li se to vladař, my ho uchlácholíme a postaráme se, aby se vám nic nestalo“ (Mt 28,12-14). Matouš v evangeliu uvádí, že se tento výklad velice rozšířil a ujal.

Podobnému klamání tělem je Kristovo Zmrtvýchvstání vystaveno dosud. Jeho proměňující moc však není závislá na mediálním zpravodajství. Tento sektor řízený nabídkou a poptávkou je pouhým konkurenčním prostředím, ve kterém se zprávy neposuzují podle pravdivosti, nýbrž podle působivosti literárního či audiovizuálního ztvárnění a v neposlední řadě podle vážnosti zadavatele. V diktatuře domněnek a dojmů si dnes každý může vyhledávat podle vlastního gusta. Stěží se tam však ocitne zpráva, která osvobozuje.

Lidské myšlení je stále více spoutáváno literou. Je to trend, který sahá do velice vzdálené minulosti. A třebaže se patrně zrodil na náboženské půdě nebo tam alespoň dosáhl velkého úspěchu, jak známo ze Starého i Nového zákona, a ušetřeno nebylo ani samotné křesťanství, zdaleka nejširší rozmach prodělává zcela jednoznačně na poli politického organizování dneška. Děje se tak nejenom přijímáním zákonů, chrlených zastupitelskými sbory v množství, jež nestačí sledovat ani sami zákonodárci a pracovníci institucí, které je mají aplikovat. Dochází k tomu i sofistikovanější cestou prefabrikované mediální rétoriky, do níž se musejí verbálně vejít nejprve sami novináři a kterou potom, samozřejmě také jen na dobu určitou, dokud nedojde ke změně paradigmat, přejímají i občané, aby měli o čem klábosit ve svém volném čase.

Oddělení pravdy od lži bezpochyby nelze uskutečnit vzájemným zabíjením mezi lidmi, nýbrž jedině cestou Ježíše Krista.

Věřit v božskou autoritu Ježíše Nazaretského však nebylo obtížnější, než věřit v Kristova náměstka, jak dnes sugeruje mediální zpravodajství.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
17.6.18 O otroctví a migraci
10.6.18 O záruce dějinného působení vtěleného Boha
13.5.18 O zdrojích nevraživosti
6.5.18 Marx versus Marx
29.4.18 Nevědět umožňuje doufat



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O lásce k nepřátelům

Pracovní dokument „mládežnické synody“ v sedmi klíčových slovech

Zveřejněn osobní list papeže chilským biskupům z 15. května 2018

Slavte to, co nás spojuje – píše papež u příležitosti oběda pro migranty

Úřad pro sběr informací o zneužívání v chilské církvi povedou laici

Člověkem od tisíce gramů?

Papež: Všechny diktatury začínají šířením pomluv

Blíží se Františkova „ekumenická pouť“ do Ženevy

Ukrajinští biskupové protestují proti šíření genderové ideologie

Novéna za odpuštění a smíření obou Korejí

Papež: Autenticita poslání církve není dána úspěchem či spokojeností s výsledky

Svatý otec: Rodina jakožto Boží obraz je pouze jedna

 Nově na webu
Svatý otec: Pamatujte: Bůh vždycky zachraňuje

Publicistika: O otroctví a migraci

Publicistika: Není-li Bůh, lidská práva se hroutí

Rozhovory: František demýtizuje papežství

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv červen 18
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Starší zprávy >

Náš tip

Božím lidem je třeba se stát

Gaudete et exsultate

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího