VaticanNews.va

   26. 4. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4280
Poslechem z webových stránek.2731
Četbou textů na webových stránkách.4607
Poslechem i četbou.2771


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Kardinál Beran se vrací do vlasti

Když se církev podobá bicyklu

Návrat kardinála Berana: Loučení s Římem v Papežské koleji Nepomucenum




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

  

29.1.2018 

Veritatis gaudium - nová apoštolská konstituce o teologických fakultách a církevních univerzitách

Vatikán. Veritatis gaudium (radost z pravdy) – tak nazval papež František novou apoštolskou konstituci věnovanou církevním univerzitám a katolickým teologickým fakultám. Dokument uvádí obsáhlá předmluva o ideových východiscích a konceptech, za níž následují dva oddíly věnované obecným a zvláštním normám. První se týká jak zřizování těchto škol a jejich statut, tak i vyučujících, studentů, udělování titulů či ekonomické správy. Druhý se pak týká specifických požadavků kladených na tři fakulty: teologickou, kanonického práva a filosofickou „s ohledem na jejich zvláštní povahu a důležitost pro církev“- jak stojí v dokumentu. Závěrečné normy upřesňují, že konstituce vstoupí v platnost prvním dnem akademického roku 2018-2019 či případně počínaje rokem 2019, v závislosti na akademickém kalendáři v různých oblastech. Jednotlivým fakultám a univerzitám se ukládá povinnost předložit svá revidovaná statuta a studijní plány Kongregaci pro katolickou výchovu do 8. prosince 2019.

Novou apoštolskou konstituci Veritatis gaudium doplňuje v prvním dodatku předmluva k apoštolské konstituci Jana Pavla II. Sapientia christiana z roku 1979 a v druhém dodatku podrobné prováděcí normy vypracované Kongregací pro katolickou výchovu.

Téměř čtyřicet let od vydání zmíněné instrukce sv. Jana Pavla II., která – jak František podotýká – zůstává „plně platná ve své prorocké vizi a jasném vyznění“, je zapotřebí doplnit ji o normativní předpisy vydané v uplynulých letech a zohlednit přitom také „změnu sociálně-kulturního kontextu na celosvětové úrovni“ a iniciativy, k nimž se Svatý stolec připojil na mezinárodní úrovni.

Papež František v předmluvě vychází z představy misionářské církve, vycházející ven, a žádá, aby v tomto duchu došlo k moudré a odvážné obnově studií na církevních vysokých školách.
V souvislosti s epochálními změnami, jak v antropologické tak v sociálně-ekologické sféře, žádá papež od církevních univerzit „radikální změnu paradigmatu“, kterou s odkazem na encykliku Laudato si´(114) neváhá nazvat „kulturní revolucí“. „Dnes je stále zřejmější, že je zapotřebí pravé evangelijní hermeneutiky, abychom lépe porozuměli životu, světu a lidem – píše papež. – Nejde přitom o syntézu, nýbrž o duchovní atmosféru bádání a jistoty založené na pravdách rozumu a víry.“ Teologie a filosofie posilují lidské vědění a osvěcují vůli, avšak jsou skutečně plodné pouze tehdy, děje-li se tak s otevřenou myslí a na kolenou, dodává papež František. Ve čtyřech bodech pak představuje kritéria, která mají být základem obnovy akademických studií na církevních školách, aby se podílela na jeho konceptu církve jako misionářské a vycházející „ven“.

Na prvním místě mluví o „kontemplaci a duchovním, intelektuálním a existenciálním uvádění do jádra kerygmatu“. Jak dále upřesňuje, míní tím především mystické vnímání sociální dimenze („mystické my“, o němž je řeč v Evangelií gaudium č. 87 a 272), zakotveném v trojiční teologii. Odtud papež odvíjí dále myšlenky obsažené již v Kompendiu sociálního učení církve, že totiž „Bůh v Kristu nevykoupil pouze jednotlivého člověka, nýbrž také sociální vztahy mezi lidmi“. Proto, jak zdůrazňuje, prohlubování křesťanské pravdy musí být prodchnuto přednostní volbou pro ty nejposlednější a odmítané.

Druhým kritériem je široce pojatý dialog, chápaný nikoli „jako pouze taktický postoj, nýbrž jako vnitřní nárok nezbytný k prožití komunitní zkušenosti radosti z pravdy“ a praktického dopadu, který z toho plyne. Papež vybízí ke spolupráci se všemi pozitivními instancemi, které podporují růst „univerzálního lidského svědomí“. Cituje výrok Benedikta XVI. z encykliky Caritas in veritate, kde mluví o pravdě jako o „logos“ vytvářejícím „dia-logos“, totiž komunikaci ve společenství (Caritas in veritate 4), a vybízí k dialogu s lidmi jiného náboženského či humanistického přesvědčení, s věřícími i nevěřícími. V této perspektivě se rýsuje také „šťastná a naléhavé příležitost“ revidovat studijní programy, dodává papež.

Odtud se odvíjí rovněž třetí základní kritérium, které papež nazývá inter a trans-disciplinárnost, realizovaná s moudrostí a kreativitou ve světle Zjevení, jak vysvětluje. V situaci, kdy se nedostává syntézy schopné poskytnout orientaci, je zapotřebí interdisciplinárnosti nejen v její „slabé“ formě ve smyslu multidisciplinárnosti, jež dovoluje nahlédnout předmět studia z různých hledisek, nýbrž ještě spíše v podobě „transdiciplinárnosti“, kterou papež definuje „jako umístění a kypění všeho vědění v prostoru Světla a Života nabízeného Moudrostí vystupující z Božího zjevení“.

Posledním papežovým kritériem je „naléhavá nutnost vytvářet síť“ mezi různými institucemi, které po celém světě pěstují a podporují církevní studia, s cílem iniciovat studijní programy věnované problémům epochálního významu. Jak se dále naznačuje v nové instrukci věnované katolickému vysokému školství, František tím míní především ekologické problémy spojené s „péčí o společný dům“ či na specifičtěji církevní rovině vztah mezi partikulárním a všeobecným či reflexi nad podobou křesťanství v jiných kulturách.

(job)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
30.1.18 Veritatis Gaudium anebo co chce papež od katolických univerzit
22.9.17 Kardinál Versaldi: Katolické školy nejžádanější v nekřesťanských mimoevropských zemích
9.2.17 Papež: Metoda intelektuálního dialogu sv. Tomáše Akvinského je stále platná
19.11.15 Kongres katolických škol a univerzit
3.7.14 Žena v čele Papežské univerzity



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Ježíše nelze překonat, nelze Jej použít

Spor o kříž ve státních úřadech

Když se džihádisté stěhují za lukrativnější zakázkou

Papež: Celý křesťanský život je zápas

Římský biskup zve k ekumenické modlitbě za Blízký východ

Skončilo 24. zasedání Rady kardinálů

Papež přijme tři oběti sexuálního zneužívání v chilské církvi

Když se církev podobá bicyklu

Cesta do Saúdské Arábie byla průlomová, říká kardinál Tauran

Papež na své jmeniny pozval chudé na zmrzlinu

Petrův nástupce zamýšlí definitivně potvrdit komisi na ochranu nezletilých

Papež ke Světovému dni knihy: Zamysleme se nad významem četby

 Nově na webu
Svatý otec: Křest jako síla k překonání zla

Publicistika: Všechny problémy vyřeší medializace

Publicistika: Bude už brzy Evropa Down-free?

Rozhovory: František demýtizuje papežství

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv duben 18
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Starší zprávy >

Náš tip

Gaudete et exsultate

Otevřený dopis syrských mnišek: Nazývat věci jejich jmény, to je počátek míru

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího