VaticanNews.va

   19. 1. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3935
Poslechem z webových stránek.2533
Četbou textů na webových stránkách.4334
Poslechem i četbou.2595


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

O údajném vyznamenání propotratové holandské aktivistky papežem

Svatý otec vyjádřil obavy před možným vypuknutím jaderné války

Papež František v Chile – 1. den




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Rozhovory

  

21.11.2017 

Opakem omylu není pravda

říká Rocco Buttiglione kritikům exhortace Amoris laetitia

Česká sekce RV

Hereze, do níž mohou v oblasti morální teologie upadnout zavilí kritici papežské exhortace Amoris laetitia, se nazývá objektivismus, a je opakem subjektivismu, ze kterého dotyční v souvislosti s touto exhortací přímo či nepřímo obviňují Petrova nástupce – konstatuje italský filosof Rocco Buttiglione (foto) v rozhovoru s Andrea Torniellim pro internetový portál Vatican Insider.
„Jak poznamenává Dante Alighieri, opakem omylu není pravda, nýbrž opačný omyl. Pravda je úzká stezka mezi dvěma omyly, která mají opačná znaménka,“ dodává. Jako totiž subjektivismus bere v úvahu pouze lidský čin, úmysl a okolnosti, tak objektivismus reflektuje pouze skutkovou podstatu, závažnost materie hříchu.

Papež však ve zmíněné exhortaci „neospravedlňuje hřích, nýbrž přijímá určitou skupinu hříšníků mezi kajícníky, pokud splní obvyklé podmínky.“ Buttiglione komentuje reakci, kterou vyvolalo mezi zmíněnými kritiky vysvětlení, jímž kardinál Müller podpořil exhortaci Amoris laetitia a postavil se za argumentaci italského filosofa. „Myslím, že po předmluvě, kterou napsal k mojí knize kardinál Müller – říká Buttigliione – museli přiznat, že existují polehčující okolnosti, které ze smrtelného hříchu činí lehký hřích. Skutečně totiž mohou existovat případy, ve kterých rozvedení a znovu sezdaní mohou být zpovědníkem - po náležitém duchovním rozeznání - připuštěni ke svátostem. Tato na první pohled převratná novinka ve skutečnosti vždycky byla součástí věroučné tradice církve.“

„Papež neříká, že je takových případů mnoho, pravděpodobně jich v určitých kontextech bude málo a v jiných více. Polehčující okolnosti jsou chybějící uvědomění a ne zcela dobrovolný souhlas. Ve společnosti plně evangelizované lze předpokládat, že těch, kteří nevědí, jaké jsou vlastnosti křesťanského manželství, je velice málo nebo ani neexistují. Ve společnosti, kde šíření evangelia začíná, bude takových případů více. A ve společnosti široce odkřesťanštěné? Netroufám si říci. I kdyby však takových případů bylo málo, jsou inkriminované pasáže Amoris laetitia naprosto pravověrné. Velice závažná by však naopak mohla být vina těch, kteří obviňují papeže z hereze, a to pomluvou, případně vyvoláváním rozkolu a obžalobou z hereze. Pokud by se na ně ovšem nevztahovaly polehčující okolnosti, tedy nedostatek plného uvědomění a uváženého souhlasu, v což já doufám a věřím,“ říká Rocco Buttiglione.

Potom vysvětluje povahu posun, ke kterému po exhortaci Familiaris consortio Jana Pavla II. došlo v Amoris laetitia papeže Františka.

„Papež Jan Pavel II. a nynější Kristův náměstek vycházejí ze stejného teologického základu – vysvětluje italský filosof - a tím je: přijetí rozdílu mezi smrtelným a lehkým hříchem; uznání faktu, že smrtelný hřích může člověk spáchat pouze s plným vědomím a uváženým souhlasem; uznání faktu, že sociální kontext, ve kterém dotyčný člověk žije, může tvořit značnou překážku plného poznání pravdy a způsobit, že se dopouští špatnosti, aniž si to plně uvědomuje a případně je umenšena jeho svoboda konat dobro. Všechny tyto argumenty, nacházíme již ve Familiaris consortio (a v Reconciliatio et paenitentia ), tedy ještě před vydáním exhortace Amoris laetitia. Na tomto společném základě spočívají dvě odlišná disciplinární opatření.

Sv. Jan Pavel II. brání vědomí o nerozlučitelnosti manželství ve svědomí věřícího lidu, zejména maličkých, a zakazuje, aby rozvedení a znovu sezdaní přistupovali k eucharistii, pokud se od sebe neodloučí anebo se nezřeknou pohlavního styku. Neříká však, že v jejich případě neexistují subjektivní polehčující okolnosti, a nepopírá, že jim v některých případech může Bůh udílet milost. Jednoduše říká, že objektivní pohoršení, které způsobují, je příliš velké, než aby mohli přistupovat ke svátostem. Naproti tomu papež František říká, ať je jim také umožněno se kát jako všem ostatním hříšníkům. Ať jdou ke zpovědníkovi, vyznají svoje hříchy, předloží okolnosti spolu s polehčujícími okolnostmi, pokud existují, a zpovědník jim, splňují-li podmínky, udělí rozhřešení. Papež František má patrně za to, že v určitém sociálním kontextu se vědomí o nerozlučitelnosti manželství z povědomí lidu již vytratilo. Není tedy už zapotřebí zamykat ovčinec, protože je prázdný. Nyní je třeba naopak vyjít ven, hledat a přivádět zpět do Pánova domu. Tatáž teologie, dvě odlišná disciplinární řešení, ale ve skutečnosti jediná pastorační linie.“

Na otázku, v čem se kontexty obou zmíněných papežských dokumentů o rodině lišily, Rocco Buttiglione říká: „Kritikové papeže Františka nezmiňují okolnosti vzniku Familiaris consortio. Do té doby byli rozvedení a znovu sezdaní prakticky exkomunikovaní. Byli vyloučeni z účasti na církevním životě a vystaveni pouze invektivám a odsudkům. Familiaris consortio (a nový Kodex kanonického práva) z nich snímá exkomunikaci, vybízí je k účasti na nedělní mši, k udílení svátosti křtu a ke křesťanské výchově jejich dětí. Je to právě známý odstavec č. 84 Familiaris consortio, který zakazuje znovu sezdaným přistupovat k eucharistii, ale zároveň ruší některá předchozí opatření. Amoris laetitia ještě více rozvíjí úsilí o reintegraci rozvedených a znovu sezdaných osob do života církve. Proto lze říci, že mezi sv. Janem Pavlem II. a Františkem existuje navzdory odlišným disciplinárním rozhodnutím hluboká jednota v pastoračním přístupu. Znamená to, že dnes rozvedení a znovu sezdaní nejsou hříšníci a že cizoložství není hřích? Neznamená. Rozvedení a znovu sezdaní dnes zkrátka nejsou „mimořádní“ hříšníci, kteří nesmějí ke zpovědi. Jsou „řádnými“ hříšníky, kteří se mohou vyzpovídat, uvést polehčující okolnosti, pokud existují, a v jistých případech (nevíme, zda je jich mnoho či málo) mohou obdržet rozhřešení.“

Z rozhovoru pro Vatican Insider 20. listopadu
vybral a přeložil Milan Glaser.

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
11.11.17 Arcibiskup Chaput: V případě nejasností interpretovat ve shodě s učením předchozích papežů
28.9.17 Papež: Amoris laetitia je nutné číst celou – její morálka není pochybná, nýbrž tomistická
15.2.17 Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami
18.12.16 Tak bych odpověděl na ony pochybnosti stran Amoris laetitia
26.11.16 Kardinál Amato: Debata nad Amoris laetitia je užitečná



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež František v Peru - 1. den

Papež František v Chile - 3. den

List papeže Františka šejku Al Tajíbovi

Papež František v Chile - 2. den

Papež František v Chile – 1. den

O údajném vyznamenání propotratové holandské aktivistky papežem

Svatý otec vyjádřil obavy před možným vypuknutím jaderné války

Papež se pomodlí u hrobu „biskupa chudých“

Santiago čeká na papeže

Organizátor papežské návštěvy: V Chile není válka, ale ani pokoj

Kardinál Farrell o situaci Úřadu pro laiky, rodinu a život

Francouzští katolíci mají problém s postojem papeže k migrační krizi

 Nově na webu
Svatý otec: Každá kultura přijímající evangelium obohacuje církev

Publicistika: Bůh dává přikázání, ďábel o nich vede dialog

Publicistika: Špagety v ráji

Rozhovory: Nesmlouval jsem o pravdě

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv leden 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího

Výsledek reformy vatikánských médií: portál Vatican News

Lidé nemohou zabránit naplnění Božího Slova