Krakov.
Rozhodnutí o pochování ostatků Polského básníka Czeslawa Milosze na Krakovské Skalce se stává symbolem, říká arcibiskup Josef Zyciňski. Člen Papežské Rady pro Kulturu přijal toto rozhodnutí s velkým zadostiučiněním. Jak připoměl, bylo to právě toto místo kde se v r. 1979 Jan Pavel II. setkal s tvůrci polské kultury.
Nositel Nobelovy ceny, polský básník Czeslaw Milosz, který zemřel minulou sobotu v Krakově ve věku 93 let, bude pohřben v pátek 27. srpna v Krakově. Bohoslužby povede kardinál František Macharski.
Všeobecně znám jako básník, Czeslav Milosz psal také povídky a díky jeho překladům polských autorů seznámil zahraniční čtenáře s literaturou své mateřské země. Jeho básně byly inspirací polské Solidarity v jejím boji proti komunistickému režimu v 70 tých a 80 tých letech minulého století v Polsku.
Víra naplňovala všechna jeho díla. Jako věřící katolík, Czeslaw Milosz byl přitahován knihou Job, kde utrpení zkouší lidskou víru v Boha, ale neničí ji. Sám přeložil mnoho biblických knih z hebrejštiny a novozákonní řečtiny do polštiny. Jeho nejoblíbenější byly Žalmy, kniha Job a kniha Zjevení.
Profesor Robert Faggen, který editoval knihu Striving Toward Being: Dopisy Mertona a Milosze (1997) řekl: Měl hlubokou znalost historie, náboženství a křesťanské církve. Je bezpochyby jednou z heroických postav poezie 20. století. Na pomníku Solidarity v Gdaňsku jsou obrazy tří postav: Lecha Walesy, Jana Pavla II. a Czeslawa Milosze.
Jak říká profesor Faggen, Svatý Otec a Czeslav Milosz si začali dopisovat o otázkách teologie. V jednom z dopisů Jan Pavel II. řekl: ?Ve vaší poezii, děláte dva kroky dopředu a jeden zpět.? Czeslaw Milosz odpověděl: ?Svatý Otče, jak bych v tomto století mohl činit jinak??
Milosz oceňoval válečnou filosofku Simone Weil za to, že ho naučila žít s rozporem. Psal o tomto konfliktu v několika svých básních. Když vysvětloval jeho rozumové důvody pro existenci Boží, uvedl: ?Není na mě abych věděl všecho o nebi a o pekle. Ale na tomto světě existuje tolik špíny a hororu, proto pravda a dobro musí existovat někde jinde. A to znamená, že Bůh musí někde být.
Lech Walesa o něm řekl: ?On nás inspiroval, povzbudil a dodal odvahy. Patřil ke generaci princů, velkých osobností.?
(pah)