Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   20. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

27.3.2015 

Čtvrté postní kázání otce Cantalamessy

Vatikán. Dnes dopoledne v kapli Redemptoris Mater apoštolského paláce pronesl o. Raniero Cantalamessa poslední kázání letošní postní doby pro papeže a římskou kurii. Jeho tématem bylo tajemství spásy z pohledu východní a západní křesťanské tradice a papežský kazatel tak uzavřel letošní cyklus promluv věnovaný ekumenické problematice.

Je to pravděpodobně téma – řekl o. Cantalamessa - ve kterém je pro nás latiníky více zapotřebí pohlédnout na Východ, abychom obohatili a částečně poopravili náš rozšířený pojem vykoupení, které uskutečnil Kristus. Vyjděme z renomované prezentace odlišného chápání spásy na Východě a na Západě, jak jej podává Dictionnaire de Spiritualité, který shrnuje převládající mínění teologických proudů takto:

»Pro řecké křesťany je cílem života zbožštění, pro ty západní dosažení svatosti... Slovo se stalo tělem, aby podle Řeků vrátilo člověku jeho podobu s Bohem, kterou ztratil Adam, a aby byl zbožštěn. Podle latiníků proto, aby vykoupil lidstvo... a odčinil vzniklý dluh u Boží spravedlnosti.« (G. Bardy, III, Beauchesne, Paris 1937, col.1389s) Budeme se nyní snažit zjistit, na čem se zakládá toto odlišné pojetí a co je pravdy na způsobu, jakým je podáváno.“

Papežský kazatel pak poukázal na oba zásadní prvky spásy, jak je podává Písmo. Již proroctví Starého zákona ohlašující „novou a věčnou smlouvu“ obsahují oba zásadní prvky: ten negativní spočívající v eliminaci hříchu a zla vůbec a ten pozitivní spočívající v daru nového srdce a nového ducha. V knize proroka Ezechiela (36,25-27) je to vidět jasně:

Pokropím vás očistnou vodou a budete čistí od všech svých nečistot, očistím vás od všech vašich model. Dám vám nové srdce, vložím do vás nového ducha, odejmu z vašeho těla srdce kamenné a dám vám srdce z masa. Vložím do vás svého ducha a způsobím, že budete žít podle mých zákonů.

V Novém zákoně – řekl dále o. Cantalamessa – jsou zřetelné oba tyto komponenty. Jan Křtitel prezentuje Ježíše jako »Beránka, který snímá hříchy světa« a také jako »toho, který bude křtít Duchem svatým« (srov. Jan 1,29.33). U synoptiků převládá aspekt vykoupení z hříchu. U svatého Pavla jsou oba prvky podány v dokonalé rovnováze. Jako vždycky dochází k odlišnému přijetí obou těchto elementů v období církevních Otců. A podle obecného mínění, které jsme citovali výše, Východ přijal pozitivní prvek spásy, tedy zbožštění člověka, kterému se dostává opět Boží podoby, zatímco Západ negativní, tedy vysvobození z hříchu. Skutečnost je značně složitější a její objasnění může usnadnit vzájemné porozumění.

Především vidíme, že je třeba opravit některé generalizace, které ukazují obě pojetí spásy odlišněji než je tomu ve skutečnosti. Není divu, že v latinském prostředí nenacházíme některé pojmy, které mají pro Řeky ústřední postavení, totiž právě pojem »zbožštění« a »obnova podoby Boží«. Nevyskytují se v Novém zákoně, který je jediným společným pramenem, třebaže sloužily k vytříbenému biblickému pojímání spásy. Slovo thesis – zbožštění vyvolávalo výhrady, protože bylo součástí slovníku pohanů a římský císař vracející se z vítězné bitvy slavil takzvanou apotheosis, tedy zbožštění.

Latiníci – pokračoval papežský kazatel – vyjadřovali pozitivní efekt křtu pavlovským pojmem Božího synovství. Podle svatého Jana od Kříže dochází z milosti v křesťanské duši k tomu, co se přirozeností děje v Trojici (Duchovní píseň, 38). To není vzdáleno od pravoslavné nauky o zbožštění, ale zakládá se na janovském tvrzení o přebývání Trojice v duši (Jan 14,23).

Není tak docela pravdou, že pravoslavná nauka o spáse je vyjádřena ontologickou vizí zbožštění, zatímco ta západní právní teorií svatého Anselma o nezbytném odčinění hříchu. Myšlenka oběti za hřích, odčinění a zaplacení dluhu se totiž vyskytuje u svatého Atanáše, svatého Basila, svatého Řehoře Nysského a sv. Jana Zlatoústého neméně než u jejich latinských současníků.

Pro tyto starověké řecké Otce – řekl dále O. Cantalamessa - je Kristovo velikonoční mystérium integrující součástí a cestou ke zbožštění.

Pojetí spásy na Východě a Západě nejsou tedy zase tolik odchylná, jak by se často chtělo naznačovat. Zřetelnější a stálý rozdíl existuje od začátku až podnes ve způsobu chápání prvotního hříchu a tím i primárního účinku křtu. Východ nikdy nechápal prvotní hřích jako vlastní děděnou »vinu«, nýbrž raněnou přirozenost nakloněnou ke hříchu, jako postupující ztrátu obrazu Božího v člověku působenou hříchem nejenom Adama, ale i všech následujících pokolení.

Nicejsko-Konstantinopolským vyznáním víry – pokračoval papežský kazatel - Řekové a Latiníci vyznávají »jeden křest na odpuštění hříchů«, ale na Východě není hlavním účelem křtu odstranění prvotního hříchu, nýbrž osvobození člověka z moci hříchu vůbec, obnova ztracené Boží podoby a včlenění stvořené bytosti do nového Adama, kterým je Kristus.
Podle O. Cantalamessy dochází ve východním a západním pojetí k určité asymetrii:

Na Východě jsou teologie, spiritualita a mystika sjednoceny, je nepochopitelná teologie, která by nebyla také mystikou, tedy postrádala prvek zkušenosti... Na Západě k tomu bohužel nedošlo a v učení, počínaje scholastikou, zaujala mystika a spiritualita odlišné místo než dogmatika, ba dokonce bylo vždycky považováno za podezřelé, pokud se obojí směšovalo.

Konfrontace mezi Východem a Západem – pokračoval papežský kazatel – by se mohla ubírat zcela jiným a méně konfliktním směrem, kdyby bylo vzato v úvahu množství duchovních hnutí, mystiků a mystiček, u nichž křesťanská spása není pouhým pojednáním, ale prožitkem.

Vraťme se k citátu ze Slovníku spirituality od Bardyho, kterým jsme začínali. Podle něho má Východ optimističtější a pozitivnější vizi člověka a spásy, zatímco Západ pesimističtější. Chtěl bych ukázat, že také v tomto případě dialogu mezi Východem a Západem není zlatým pravidlem aut – aut (buď – anebo), nýbrž et – et (jak to – tak ono). Pokud východní nauka svojí vznešenou myšlenkou velikosti a důstojnosti člověka jako Božího obrazu ukázala na možnost vtělení, pak západní nauka svým důrazem na hřích a ubohost člověka ukázala na nezbytnost vtělení.

Papežský kazatel pak v této souvislosti citoval pozdějšího Augustinova následovníka Blaise Pascala: »Poznání Boha bez poznání naší ubohosti vede k pýše. Poznání naší ubohosti bez poznání Boha vede k zoufalství. Poznání Ježíše Krista je střední cestou, protože v Něm nacházíme Boha i svoji ubohost« (Myšlenky, 527).

O. Raniero Cantalamessa známý svou sympatií s hnutím katolické charismatické obnovy pak poukázal na to, že právě tento proud, který se v západní církvi objevil již před sto lety, by mohl být šancí pro ekumenický dialog.

Nejde přitom o vstup do tohoto hnutí nebo nějakého konkrétního hnutí, nýbrž o otevření se působení Ducha ve všech životních momentech. Duch svatý není monopol nikoho a tím méně charismatiků či letničních. Důležité je nezůstat mimo onen proud milosti, který v různých formách prostupuje celým křesťanstvem, a objevit v něm iniciativu Boha, šanci pro církev a nikoli hrozbu či infiltraci, která je katolicismu cizí.

„Ponechejme na pravoslavných bratrech, aby rozlišili, zda je tento proud určen pouze nám, západním církvím a církevním společenstvím, která z nich vzešla, anebo zda nové Letnice jsou také pro křesťanský východ tím, čeho je třeba“ – řekl v závěru čtvrtého postní kázání pro papeže a římskou kurii O. Raniero Cantalamessa.

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.12.20 Cantalamessa: Klíč k pochopení Vtělení dává pokora
14.12.20 Cantalamessa: Naším pevným bodem je věčnost
5.12.20 Cantalamessa: Memento mori - S pandemií přišel čas znovu mluvit o smrti
30.11.20 Otec Raniero Cantalamessa – kardinál, který zůstává kapucínem
27.11.20 Adventní meditace pro římskou kurii tentokrát o “věčných pravdách” v čase pandemie



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti