VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

31.5.2002 

Duchovní přijímání

Každá touha se má v příhodném okamžiku projevit skutkem

Tomáš Špidlík

Někdo četl v modlitební knize návod k duchovnímu svatému přijímání. Zdálo se mu to na první pohled divné. Copak nemá být každé přijímání duchovní? Jistěže má, ale výraz dostal po tridentském sněmu specifický význam.

Tridentský sněm mluví o trojím způsobu přijímání: svátostně, duchovně, svátostně i duchovně zároveň. I středověcí autoři mluví o "duchovním jídle", ale rozumějí tomu výrazu velmi široce: jí tělo Kristovo, kdo je spojen milostí s Vykupitelem. Protože je však eucharistie hlavní zdroj milosti, každé rozmnožení milosti má nějaký vztah k svatému přijímání. "Kdo v duchu církve věří," píše sv. Tomáš Akvinský, "ten podle úmyslů církve také touží po eucharistii a také přijímá?"

Podle dnešního způsobu mluvy patří k duchovnímu svatému přijímání na prvním místě touha. Píše sv. František Saleský: "Nemůžete-li mít to štěstí, že byste mohli přijímat skutečně při mši svaté, přijímejte alespoň srdcem a duchem, spojte se s životodárným tělem Spasitelovým alespoň touhou."

Je to touha po eucharistii. Nenazýváme tedy dnes "duchovním přijímáním" každou touhu po větší milosti a spojení s Bohem. Je to touha oživená láskou. Předpokládá tedy stav milosti, tak jako bychom měli přistoupit k přijímání skutečně. Je to touha vědomá.

Náznaky této zbožnosti čteme už u sv. Augustina. Kdo touží po dokonalosti, touží i po onom "chlebu z nebe". Mojžíš a Áron jedli jenom manu, která je symbol eucharistie. "Protože však chápali ten viditelný chléb duchovně, duchovně po něm lačněli, duchovně ho okusili a duchovně se nasytili." Čteme, že nezemře, kdo jí tento chléb (srov. Jan 6, 51). Toto jídlo je podle sv. Augustina především jedení duchovní, "v srdci a ne zuby". Rozlišuje svátost, nakolik je viditelný úkon, a její sílu (virtus sacramenti). Ty dvě věci se dají od sebe oddělit.

V tomto duchu mluví často středověcí autoři. Někomu se může dostat účinku svátosti (res sacramenti), i když navenek svátost nepřijal. "V církvi je dvojí přijímání těla Kristova," píše Alger z Lutychu, "jedno je tělesné, druhé duchovní, jedno ústy, druhé srdcem."

Protože našli oporu v Tridentském sněmu, propagují duchovní svaté přijímání známí autoři: sv. Terezie, sv. František Saleský, Ludvík de Ponte, Rodriguez, sv. Alfons z Liguori a mezi moderními např. W. Faber.

Teologicky se tato pobožnost opírá o dvě základní pravdy. Věříme, že hlavní zdroj nadpřirozeného života je v eucharistii. Živ bude jen ten, kdo "jí toto tělo" (Jan 6, 51). Věříme však i v účinnost vnitřní touhy po dokonalosti. Toto přání může nahradit i vnější svátostný úkon. Touha žít, píše P. de la Taille, je už životní úkon. Nejde Krista, kdo ho hledá.

O sv. Anděle z Merici se čte, že přijímala často v duchu, protože ji zakazovali chodit denně na mši. Dosvědčuje, že přitom cítila tolik milostí, jako kdyby byla v kostele. Teologové však rozlišují dvojí užitek svátosti: ten, který působí sama svátost (ex opere operato), a ten, který závisí na vnitřní dispozici, připravenosti toho, kdo přijímá (ex opere operantis).

Pro přijímání, které je pouze duchovní, jde ovšem o ten účinek druhý. Neznamená to, že by se dala přijatá milost matematicky dělit a počítat. "Může se stát," píše de Ponte, "že dostanete tolik milostí, kolik jich dostane kněz ve svátostném přijímání, budete-li přijímat duchovně s velkou touhou?" Aby tato touha byla účinná, je ovšem potřeba, jak říká Rodriguez a jiní, abychom byli ve stavu posvěcující milosti.

Jak tedy přijímat duchovně? Následování Krista píše: "Zbožný člověk může každý den i každou hodinu s užitkem a bez zábrany přistupovat k duchovnímu přijetí Krista." Faber uvádí, že blahoslavená Agata od Kříže se tak spojovala s Ježíšem až dvěstěkrát denně a že by byla zamřela touhou po eucharistii, kdyby ji byl zpovědník tuto pobožnost nenaučil.

Nejvhodnější okamžik k tomu je ovšem při večeři Páně, které jsme přítomni a sami nepřijímáme. Připravujeme se v duchu stejně, jako kdybychom šli ke stolu Páně. Spojení svátostným symbolem však nahradíme, jak píše Scaramelli, "poutem trpělivé a mírné lásky".

Není proto radno tuto pobožnost podceňovat, ale také ne upřílišovat. Každá touha se má v příhodném okamžiku projevit skutkem. Přijímání duchovní se doplňuje přijímáním svátostným. V tom smyslu je pravdivé přirovnání, které uvádí sv. Alfons z Liguori o "zlatých nádobách", které značí přistupování ke stolu Páně a o "nádobách ze stříbra", které mají znamenat přijímání duchem.

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
15.10.19 Proč mezi katolíky upadá víra v reálnou přítomnost Krista v eucharistii?
11.4.16 Eucharistický zázrak v Polsku
11.9.11 Benedikt XVI. v Anconě
28.6.07 Přípravy na mezinárodní eucharistický kongres v Kanadě
1.12.06 Nedělní Eucharistie je pilířem života církve



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti