Soul.
Ohlášení pastorační cesty papeže Františka do Jižní Koreje (14.-18.8) vzbudilo velký zájem také mezi jejími nekřesťanskými obyvateli, kteří se snaží současného Petrova nástupce poznat prostřednictvím jeho první apoštolské exhortace. Překlad
Evangelii gaudium do korejštiny vyšel před dvěma týdny – a od té doby se jej prodalo 25 tisíc výtisků, což je skutečný rekord, informuje agentura
Asia News. Podle místních zdrojů katolická knihkupectví doposud udala maximálně čtyři tisíce kusů papežských dokumentů.
Podle korejského katolického tisku tento nakladatelský úspěch podnítil jednak přístupný a přátelský jazyk papeže Františka, na druhé straně pak jeho ostrá kritika sociálních nerovností, které Korejci silně vnímají. „V Jižní Koreji se tato nerovnost pociťuje nejenom na ekonomické úrovni, nýbrž především z duchovního hlediska“, vysvětluje katolický deník Hankook. Proto místní lidé papežovu exhortaci nahlížejí jako „dopis o současných jevech, který normálním jazykem vysvětluje, jak lépe žít“.
Soulská jezuitská univerzita Seo-kang proto zorganizovala sympozium, zacílené na hlubší četbu Františkova programového dokumentu. Na papežovu návštěvu se připravuje celá korejská církev, kterou významně podporuje místní vláda. Nevelká katolická komunita má ve společnosti velký vliv, vysvětluje rektor Korejské papežské koleje v Římě, O. Jong-su John Kim:
„Korejská církev má jedinečnou historii. Katolicismus sem vnesli laici, nikoliv věřící a katolíci. Byla to skupina korejských vzdělanců, kteří katolicismus studovali jako filosofii, západní vědu. Až v závěru tohoto studia nalezli něco jiného – víru. Jeden z nich poté přijal křest v Pekingu a po návratu pokřtil svého kolegu. To je počátek korejského katolictví, který je ve světovém měřítku ojedinělý. V naší zemi je mnoho náboženství – nejrozšířenější je buddhismus, hned po něm konfucianismus. Protestantismus čítá osm milionů věřících, katolicismus pouhých pět milionů. Je to však jediné rostoucí náboženství, které silně ovlivňuje společnost. Katolická církev dříve dostávala pomoc od druhých, nyní se ale mění a působí v misiích na východě – v Africe a Evropě.“
Říká rektor Korejské papežské koleje, kterou slavnostně otevřel Jan Pavel II. roku 2001.
(jag)