VaticanNews.va

   19. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

17.5.2002 

Známky Ducha

Nevidíme Boha, ale vidíme jeho dílo

Tomáš Špidlík

Byl to dobrý katolík. Ale jednoho dne zjistili, že je členem nové sekty, dost podivného rázu. Když měl vysvětlit, co vlastně věří, ztrácel se ve všeobecných frázích. Ale svůj přestup k sektě odůvodňoval horlivě: "U nás se přítomnost Ducha svatého cítí, ve vašich kostelích je všechno studené." Má pravdu? Je možno Ducha svatého cítit?

Duch svatý je Bůh a Bůh je neviditelný. Jak můžeme tedy poznat, že někdo je "duchovní" v pravém slova smyslu? Bůh je sice neviditelný, přesto však víme jistě, že je. Poznáváme to ze znamení jeho působnosti. Totéž platí o přítomnosti Ducha svatého v člověku. I tu jsou jistá znamení, z kterých se dá usuzovat, že je někdo opravdu duchovní. Která z nich jsou nejpůsobivější?

Otázku o duchovní hodnotě lidí položili v prvních dobách křesťanských zvláště tzv. gnostikové. Tito sektáři rozdělili lidi na tři skupiny: lidi hmotařské, lidi se zájmy duševními a nakonec ty, kteří jsou skutečně duchovní. Ti poslední se poznají podle toho, že dospěli ke gnosi, tj. k vyššímu poznání božských věcí. Znají to, o čem ostatní nemají potuchy.

Proti gnostikům psal Irenej z Lyonu. Všiml si, že se tu dopouštějí především dvojího omylu. Nesmíme rozdělovat lidi do skupin tak, aby jedni byli zásadně a trvale vyšší než druzí. Kristus slíbil svého Ducha všem křesťanům, mohou být tedy duchovní všichni. Nemohou snad dospět k vyššímu poznání tajemství. V tom však není pravá duchovnost. Neklamným znakem Božího Ducha v člověku je naopak láska: "Podle toho poznají, že jste moji učedníci, budete-li mít lásku k sobě navzájem" (Jan 13,35). "Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale neměl přitom lásku, jsem jako zvučící kov a řinčící zvon" (1 Kor 13,1).

Je to odpověď jednoduchá, plně pravdivá, odpovídající evangeliu. Přece však nerozřeší všechny pochybnosti. Jak poznáme, že někdo má opravdovou lásku? Vždyť láska je Bůh (1 Jan 4,8) a Bůh je tajemství. Posuneme tedy základní otázku poněkud dále: Jaké jsou známky, že někdo má pravou lásku?

"Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele položí svůj život" (Jan 15,13). V duchu těchto slov se v církvi od samého počátku považovalo za neklamnou známku svatosti mučednictví pro Krista. Řadu uctívaných světců otvírají tedy mučedníci. To, že vydrželi muka a dokázali položit život "v slabosti těla", je zřejmý důkaz síly Ducha, který je posiloval.

Není ovšem dáno všem, aby krví potvrdili své sjednocení s Bohem. Proto už sv. Irenej (který sám umřel jako mučedník) upozorňuje, že i ostatní věřící mohou vydat svědectví o lásce Boží a Duchu svatém ?skrze víru a neporušený život?. Teologové i dnes hájí, že bez milosti Boží nemůže nikdo plně zachovat zákony mravnosti.

Žije-li někdo z víry a zachovává-li přikázání, je to známka, že je Bůh s ním. "Kdo má moje přikázání a zachovává je, ten mě miluje" (Jan 14,21). Známkou duchovního člověka je tedy čistá víra, dobrý život, ctnosti, neporušené mravy.

Co pak soudit o jiných, mimořádných znameních milosti? V životě světců se čte o zázracích. Je zajímavé, že oni sami je skrývali a nepovažovali je za známku osobní svatosti. Zázračné vyslyšení spíš potvrzuje víru v sílu modlitby a důvěry v Boha. Nepřímo ovšem vydává svědectví o osobní hodnotě toho, kdo se s takovou důvěrou dovede modlit.

Pokud jde o vidění, zjevení, extase apod., bývá církev dlouho zdrženlivá v úsudku. Je tu totiž velké nebezpečí klamu i nemoci. Kromě toho sv. Jan Klimak pochybuje o užitečnosti některých zjevení. Kdosi mu řekl: "Blažené oči, které viděly anděla!" Odpověděl suše: "Daleko blaženější je ten, kdo vidí svůj vlastní hřích!" Z toho ovšem neplyne, že nejsou též zjevení i vidění pravá. Mívají obyčejně zvláštní poslání. Nedá se však neomylně usuzovat, že by se jich dostalo vždycky jenom těm, kteří jsou duchovně vyspělejší než jiní.

Gnostici považovali za dokonalého toho, kdo má zvláštní poznání. Montanisté vyhledávali ty, kdo uměli "prorokovat", zjevovat skryté věci. Takové hodnocení duchovního života ovšem vede k exaltovanosti a na scestí. Přesto však Duch svatý dává křesťanům jakési zvláštní pronikavé vědomosti. Začínají mít vytříbený smysl pro to, co je dobré a co je zlé, ba dokonce zvláštní cit pro druhé, jsou-li dobří, nebo jsou-li na špatné cestě. Světci dovedou často "číst v srdci". Ale i u obyčejných křesťanů odhadujeme jejich pokrok v duchovním životě podle správnosti a jasnosti svědomí, citlivosti pro dobro. Vždyť zbožnost je podle sv. Tomáše Akvinského "pohotovost pro všechny dobré".

Boha vidět nemůžeme, říká sv. Řehoř Veliký. Vidíme však jeho dílo. Totéž platí i o Duchu svatém v srdci člověka. "Vidíme-li podivuhodné skutky, jsme jisti, že v mysli lidí, kteří je konají, bydlí Bůh".

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti