Turín.
V Turíně byla včera představena nová poštovní známka, která vznikla při příležitosti výstavu Turínského plátna. Ten bude v turínské katedrále probíhat od 10. dubna do 23. května letošního roku. Je na ní použit obraz Gerolama della Rovere z roku 1620, který znázorňuje kladení Krista do hrobu a tři anděly držící pohřební plátno. Vydání známky bylo svěřeno Ministerstvu ekonomického rozvoje a Italským poštám. Od včerejška jsou v prodeji 4 miliony těchto známek v hodnotě 60 centů.
?Výstav Turínského plátna je pro Církev důležitý okamžik, ale je to také důležitý okamžik pro region, pro naši zemi,? říká ing. Baradello, generální ředitel výboru pro výstav Turínského plátna, který také vysvětluje další novinku, která výstav doprovodí:
?Jde o obrazy ve vysokém rozlišení, které umožní všem návštěvníkům ? ještě předtím než uvidí samotné Plátno ? prohlédnou si jeden po druhém jeho detaily ve zvětšené podobě, tak aby je mohli dobře vnímat, až budou v šeru katedrály: jednotlivé detaily, části plátna a tedy tvář, rány, ruce...?
Návštěvníci výstavu Turínského plátna si musí prohlídku předem rezervovat. Do dnešního dne je na ní zaregistrováno na 1 milión 350 tisíc osob.
Při příležitosti výstavu Turínského plátna pořádá Národní kinematografické muzeum v Turíně výstavu "Ecce Homo?. Obraz Ježíše v dějinách kinematografie.? Začne 26. března a nabídne reflexi nad zobrazováním Krista v dějinách filmové tvorby od jejího počátku až do dnešních dnů. K vidění na ní budou filmové fotografie, fotografie z natáčení, plakáty, časopisy, knihy, scénáře a filmy z některých významných veřejných sbírek.
Kinematografie je už od svého zrodu fascinována postavou Ježíše z Nazareta a ve své více než staleté historii ji nikdy neopustila. Přizpůsobovala ji ale kulturním tendencím, technickému pokroku a životním stylům. Výstava v Mole Antonelliana nabídne ve svých dvou okruzích pohled na tento vývoj od prvních, ještě němých filmových pašijí přes muzikál ?Jesus Christ Superstar? ze sedmdesátých let minulého století až po nedávný velmi diskutovaný film Mela Gibsona ?Umučení Krista?.
Dario Edoardo Viganò, předseda Nadace Ente dello Spettacolo, který k výstavě připravil katalog, je přesvědčen, že filmy mohou svými výrazovými prostředky pomoci prohloubit chápání postavy Ježíše.
?Myslím, že filmová vyprávění, která vycházejí nějakým způsobem z textů o Ježíšovi, nám dávají možnost pohlédnout na Krista z jiného úhlu, a to nás často donutí vrátit se k posvátnému textu od něhož jsme vyšli. To je pedagogika návratu k posvátnému textu, abychom se do Krista stále více zamilovávali.
Filmy o Ježíšovi jsou vlastně vyprávění prostřednictvím obrazů, které zachycují také kulturní požadavky doby. Myslím, že filmy zaznamenávají nejen kulturní diskuze, které se vedou ve společnosti, ale také teologickou reflexi.?
Říká Dario Edoardo Viganò jeden z organizátorů výstavy, která doprovází výstav Turínského plátna.
(MaS)