Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   19. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Zprávy

  

15.9.2009 

Benedikt XVI.: Existuje v dnešní církvi radost z Božího Zákona?

Castel Gandolfo. Letošní setkání (28.8.-30.8.) bývalých studentů prof. Ratzingera-Benedikta XVI., které se každoročně koná v Castel Gandolfo, bylo zaměřeno na téma misijní poslání křesťana. Na závěr diskusí a přednášek, z nichž jednu pronesl také protestantský teolog z Tübingen prof. Beyerhaus, se v papežské kapli konala mše svatá, při níž Benedikt XVI. ve své homilii podal pozoruhodný výklad pojmu čistoty člověka před Bohem a jeho postoje k Božímu Zákonu. Papež přitom vycházel z úryvku Markova evangelia z 22.neděle v mezidobí, jež podává námitku farizejů proti Ježíšovi ohledně dodržování předpisů rituální očisty. Ježíš námitku odmítá s tím, že ?člověka poskvrňuje to, co vychází z lidského nitra a nikoli to, co do něho vchází zvenčí?. Benedikt XVI. k tomu říká:

?V tomto evangeliu se střetáváme s očistnými rituály, které jsou zakořeněny ve starozákonní tradici, ale které jsou i přesto prováděny způsobem velice jednostranným. V důsledku toho už neslouží člověku, aby se otevřel vůči Bohu, nejsou to už očistné a spásonosné cesty, ale stávají se prvkem autonomního systému obyčejů, které, mají-li být dodržovány opravdu beze zbytku, žádají si přímo specialisty. Srdce člověka však zůstane nedotčeno. Člověk, který se pohybuje uvnitř tohoto systému, se buď cítí být otrokem anebo upadá do pýchy, že může ospravedlnit sám sebe.

Liberální exegeze říká, že v tomto evangelijním úryvku prý vychází najevo skutečnost, že Ježíš nahradil kult morálkou. Prý odstranil kult se všemi jeho neužitečnými praktikami. Vztah mezi člověkem a Bohem se prý nyní zakládá jedině na morálce. Pokud by to byla pravda, znamenalo by to, že křesťanství je ve své podstatě morálkou a že se tedy my sami stáváme čistými a dobrými svým vlastním morálním jednáním.

Zamyslíme-li se hlouběji nad tímto míněním, stane se zřejmým, že neobsahuje celou Ježíšovu odpověď na otázku po čistotě. Chceme-li slyšet a chápat Pánovo poselství plně, pak musíme také naslouchat plně. Nemůžeme se spokojit s jednou podrobností, ale musíme popřát sluchu celému jeho poselství. Jinými slovy, musíme číst celá evangelia, celý Nový zákon a zároveň i Starý zákon.?

Potom Benedikt XVI. s odvoláním na první liturgické čtení z knihy Deuteronomium (Dt 4,1-2.6-8), ukazuje, že Starý zákon vybízí Izrael k hrdosti a radostné vděčnosti z toho, že se mu dostalo poznání Boží vůle a moudrosti v Božím Zákonu.

?Zákon se tak nejeví jako nějaké otroctví, ale ? podobně jako to říká velký žalm 119 ? je příčinou velké radosti: my netápeme ve tmě, nebloudíme naprázdno při hledání toho, co by mohlo být správné, nejsme jako ovce bez pastýře, které nevědí, kde je správná cesta. Bůh se projevil. On sám nám ukazuje cestu. Známe jeho vůli a tím pravdu, která v našem životě platí. O Bohu jsou nám řečeny dvě věci: jednak že se projevil a ukazuje nám správnou cestu, a jednak, že Bůh je Bohem, který naslouchá, který je nám blízko, odpovídá nám a vede nás. A tím je dotčeno také téma čistoty: jeho vůle nás očišťuje, jeho blízkost nás vede.

Myslím, že se vyplatí na chvíli se pozastavit nad touto radostí Izraele z toho, že zná Boží vůli a že se mu tak dostalo daru moudrosti, který nás uzdravuje a který nemůžeme nalézt sami. Existuje mezi námi, v dnešní církvi podobný pocit radosti z blízkosti Boha a za dar jeho Slova? Kdo by chtěl takovouto radost dokazovat byl by vzápětí obviněn z triumfalismu. Avšak není naší vlastním posláním právě to, že ukazujeme na pravou Boží vůli? Je to nezasloužený dar, který nás činí zároveň pokornými a radostnými.?
? Pokud se v nás tato radost vynořuje, pak se dotýká také srdcí nevěřících. Bez této radosti nejsme přesvědčiví. Kde je však tato radost přítomna, tam má ? chtě nechtě ? misionářskou sílu. Vzbuzuje totiž v lidech otázku, zda se právě tady přece jen nenalézá ta pravá cesta, zda tato radost skutečně nevede k samotnému Bohu.
?

Toto všechno, pokračoval pak Benedikt XVI., je zachyceno v druhém liturgickém čtení Jakubova listu (Jak 1,17-18.21b-22.27).

?Já mám Jakubův list rád zejména proto, že díky němu si lze učinit představu o zbožnosti Ježíšovy rodiny. Byla to observantní rodina. Observantní v tom smyslu, že žila onou radostí Izraele z blízkosti Boha, která nám byla dána jeho Slovem a jeho Přikázáními. Je to observance je zcela odlišná od té, kterou potkáváme u farizeů z evangelia, kteří z ní učinili systém vnějškový a zotročující.

Je to odlišný druh observance než je ten, který přijal Pavel, jakožto rabín, a který, jak vidíme z jeho listů, byl observancí specialisty, který všechno znal a všechno věděl; který byl hrdý na toto své poznání a svou spravedlnost a který, nicméně, pod tíží předpisů strádal, takže Zákon se mu nejevil jako radostný průvodce k Bohu, ale spíše jako požadavek, který je v posledku nesplnitelný.

V listě svatého Jakuba nacházíme observanci, která nehledí na sebe samu, ale obrací se radostně k Bohu, který nás obdařuje svou blízkostí a ukazuje nám správnou cestu. List svatého Jakuba tak mluví o Zákonu dokonalé svobody a míní tím nové a hluboké porozumění Zákona, darovaného Pánem. Pro Jakuba Zákon není požadavek, který od nás žádá příliš, přistupuje k nám zvnějšku a nemůže být nikdy splněn. Jeho myšlení se pohybuje v perspektivě, kterou, kterou nacházíme v jednom z výroků Ježíšových slov na rozloučenou: ?Už vás nenazývám služebníky, nazval jsem vás přáteli.?

Ten, komu bylo všechno zjeveno, patří do rodiny, pokračoval Benedikt XVI.; už není služebník, ale je svobodný právě proto, je sám členem rodiny. Člověk je tedy Božím Zákonem zevnitř očištěn, proměněn a osvobozen; je uveden do Božího myšlení. Papež se tak vrací zpět k úvodní otázce pojmu čistoty člověka před Bohem:

?Takto tedy nacházíme správnou strukturu procesu očišťování a čistoty: nejsme to my, kdo vytváří to, co je dobré ? to by byl čirý moralismus ? nýbrž pravda, která nám vychází vstříc. On sám je Pravda, Pravda osobně. Čistota je dialogická událost. Začíná tak, že On nám vychází vstříc ? On, který je Pravda a Láska ? nás bere za ruku a proniká naše bytí. Do té míry, v jaké mu dovolíme, aby se nás dotknul, v jaké se setkání stane přátelstvím a láskou, staneme se my sami - převzetím jeho čistoty - lidmi čistými a tím lidmi, kteří milují jeho láskou, lidmi, kteří uvádějí také druhé do jeho čistoty a do jeho lásky.?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. ze mše sv., kterou slavil spolu se svými bývalými studenty v Castel Gandolfo, je ZDE

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
29.9.20 Schülerkreis je pro emeritního papeže velice důležitý, říká kardinál Kurt Koch
7.9.20 Kruh žáků emeritního papeže:Otázka Boha v aktuálních výzvách
18.9.19 Ratzingerovi bývalí žáci zvou na první veřejné setkání
3.7.19 Kněžství v teologii Josepha Ratzingera – téma příštího setkání žáků emeritního papeže
4.9.18 Ratzingerovi bývalí studenti diskutují o vztahu církve a státu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti