Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   8. 5. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

6.2.2004 

Zajeď na hlubinu (Lk 5,1-11)

Myšlenka k 5. neděli v mezidobí/C

Tomáš Špidlík

?Zajeďte na hlubinu!? ? poradil Ježíš apoštolům, rybářům z povolání. Jaká byla tenkrát situace v Galilejském jezeře, dovedeme dnes těžko odhadnout. Ale i ve Středozemním moři už není v nynější době jiná možnost pro rybolov, než spouštět sítě do hloubky daleko od pobřeží. Moře totiž beznadějně odumírá a na okraji se objeví jenom tu a tam nějaká rybička. Kolik tu je výkalů, práškového mýdla a jiných chemikálií, které se ze všech měst do moře vypouští! Jsou už dnes jenom tu a tam malé zbytky starého vodního bohatství. Pozorujeme to při srovnání. Tak např. na Bermudách se moře ještě hemží, sotva pustíme do vody udici, už se chytne ryba. A v Eilatu, v zálivu Rudého moře, se dá vstoupit na turistickou loď, která má skleněné dno. Pozoruje se tak nádhera rostlin a mořských živočichů, které jsou v hlubině.

Ale pro nás, obyvatele pevniny, to všecko má malý význam. Výraz ?zajet na hlubinu? se stal obrazným, symbolickým. Je za ním společné přesvědčení, že všechno opravdové a vážné je někde v hloubce skryté. Neceníme si toho o čem řekneme, že je to povrchní. Proto mluvíme o hlubší úvaze, o hlubším studiu a také o hlubším duchovním životě. Vždyť byla u nás odedávna dobře známá náboženská revue s titulem Na hlubinu.

Hloubky duchovního života jsou ovšem plny rozmanitosti životní. Zastavme se jenom u jedné a zeptejme se, čím se vyznačuje hlubší náboženské poznání. Má zvláštní jméno: kontemplace. Slyšíme-li mluvit o kontemplaci, vyvolá to v nás dojem něčeho vzdáleného od normálního života. Existují v církvi tzv. kontemplativní řády, žijí v klausuře, nevycházejí ven a nepouštějí návštěvníky dovnitř. Bližší je nám řecké slovo pro kontemplaci: theoria. Ale to v dnešní mluvě už ztratilo původní význam. Má stejný kořen jako ?theatr?- divadlo, tj. něco, nač se díváme. Theoria tedy znamená vidění, pozorování toho, co vidíme na vlastní oči.

Slovo má však dlouhou historii. Vyšlo z řeckého prostředí. To pak není náhodou. Antičtí Řekové byli po psychologické stránce lidé, kterým se říká visuální typ. Byli odlišní od Židů Starého zákona, kteří byli typu akustického. Semité totiž rádi naslouchali vypravování svých starých šejků a věřili každému pravdivému slovu, které se předávalo z pokolení na pokolení. Proto byli hlavními představiteli jejich náboženství proroci - lidé, kteří ?rokovali?, mluvili, zvěstovali slovy to, co jim řekl sám Bůh. Proto začínali svá kázání obvyklým zvoláním: ?Slyšte, toto praví Hospodin!? (srov. Jer 2,4). Hlavní literární dílo je u Židů Písmo, obsahující Boží slova.

Docela jiného typu byli antičtí Řekové. Ti tvrdili již od dob Heraklitových, že je oko daleko spolehlivější nástroj poznání než ucho. Věř tomu cos viděl, ne tak snadno tomu, cos slyšel od druhých. Otec evropské historiografie, psaní dějin, Hérodot, popisuje sice to, co mu bylo známo z vypravování, ale přesto si hleděl ověřit očima alespoň místa, kde se to událo. Podnikl tedy velkou cestu světem. Říká, že se vydal na ty potíže ?k vůli teorii?.

Pozorování světa očima a jinými smysly se může dělat spontánně, příležitostně, nebo systematicky. Tam, kde převládá pozorování systematické, začínají přírodní vědy. Staří Řekové jsou považováni za jejich zakladatele v evropské vzdělanosti. První knihy, které psali mají titul ?O přírodě?. Jejich tradice pokračuje dodnes. Přírodní vědy se rozrostly do mnoha oborů: fyziky, chemie, zoologie, botaniky atd. Všechny mají společné stanovisko ? je pravdivé to, co zjistíme pozorováním, ať už přímým okem, nebo nástroji. Jejich cíl totiž není jiný než prodloužení lidského zraku, aby zachytil věci nepatrné nebo vzdálené. Tato důvěra v přírodní vědy však byla otřesena ve IV. století př. Kr. tak zvanými skeptiky. Všichni vidíme, tvrdili oni. Ale vidíme věci stejně? Jeden i druhý pozoruje louku a říká, že je zelená. Ale vidí ji opravdu stejně? Vidí zvířata barvy tak, jak je vidíme i my? Existují lidé barvoslepí, a přece i oni říkají, že něco je zelené, něco červené. Je-li pravdivé jenom to co vidíme, pak si musíme přiznat, že nepoznáváme pravdu, ale že se musíme spokojit pouze s pravděpodobností, s všeobecným míněním. Dodnes říkáme skeptik člověku, který o všem pochybuje a nic nepovažuje za jisté.

V Aténách se však ve stejnou dobu vyskytli velcí filosofové jako je Sokrates, Platón, Aristoteles. Ti odpovídali skeptikům a vyvraceli jejich námitky. Jakými argumenty? Uznávali, že nejsou oči dostatečné k tomu, abychom opravdu poznali to, co je. Snadno se mýlí. Naštěstí však máme ještě lepší nástroj k poznání, oko vnitřní - tj. mysl, rozum. Ten pak poznává pravdu neomylně. Dvě a dvě jsou čtyři, to platí pro všechny stejně, i pro barvoslepé. Jestli se fysika opírá o poznání očima, máme také meta-fysiku, tj. hlubší poznání. To se získá rozumem, ten tedy pozná pravdu. Může poznat všecku pravdu, i samého Boha. Je tedy pravá filosofie, říká Platón, ?pozdvižení mysli k Bohu?. Může být ještě něco hlubšího? Filosofové staré doby se s metafysickým poznáním spokojili, ne však křesťané. Písmo svaté nás totiž učí, že Bůh ?bydlí v nedostupném světle? (1 Tim 6,16), že je jeho tajemství skryté rozumu nejenom lidskému, ale i andělskému. Nemůžeme ho ovšem vidět očima a nemůžeme ho pochopit ani rozumem. Jak si to však srovnáme s jiným výrokem Písma, s evangeliem, které zvěstuje radostnou zprávu, že jsou všichni povoláni, aby došli k poznání pravdy Boží? Jakou cestou k tomu cíli dojdou? Tu ukázal Kristus hned na počátku své činnosti v řeči na hoře: ?Blahoslovení čistého srdce, protože oni budou vidět Boha? (Mt 5,8).

Existuje tedy hlubší poznání pravdy, než je jenom vědecké pozorování a filosofická spekulace - poznání duchovní. Jeho zdrojem je čistota srdce a láska. Ta vidí věci, lidi i Boha ve zvláštním světle, vidí skutečnost v její hloubce. V hlubinách všeho co existuje, je totiž láska Boží, z lásky Bůh svět stvořil, proto se jenom láskou poznává. Vidět Boha ve všech věcech znamená ?zajet na hlubinu?, nespokojit se s povrchním viděním. Řeholníci o to usilují v kontemplaci, ale předstihnou je často i nejprostší křesťané. Kdo k tomu došel, objeví, že je svět krásný, že nebesa vypravují Boží slávu a obloha že zvěstuje dílo jeho rukou (Ž 18,1).

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv květen 24
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti