26. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2345
Poslechem z webových stránek.1514
Četbou textů na webových stránkách.2752
Poslechem i četbou.1595


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Neodkládat obrácení

O zfilmovaném Mlčení

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

30.10.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 12.část

Pavel Jajtner

Kapitola šestá: Lidská práce a práva pracujících

Práce představuje základní právo a je pro člověka statkem. Je to statek užitečný a hodný člověka právě proto, že je vhodný k vyjadřování a rozvoji lidské důstojnosti. Práce je pro člověka nezbytností, je statkem všech a musí být k dispozici všem, kdo jsou schopni práce. Společnost, v níž je právo na práci zlehčováno nebo systematicky popíráno ?nemůže dosáhnout mravní oprávněnosti ani spravedlivého sociálního míru.?

Je odpovědností státu, aby se zabýval problémy spjatými s nezaměstnaností. Povinnost státu nespočívá tolik v zajišťování práva všech občanů na práci, což bývá spjato s podřízením celé ekonomiky příslušnému režimu a s umrtvením svobodných iniciativ občanů, nýbrž spíše v ?podporování činnosti podniků tím, že vytváří podmínky pro zajištění pracovních příležitostí. Je nutné, aby podniky, profesní organizace, odbory a stát podporovaly takovou politiku práce, která by nepostihovala rodinu, nýbrž by ji z hlediska zaměstnanosti ochraňovala.

Ženské vlohy jsou nezbytné ve všech výrazech společenského života, a proto je nutno zajistit přítomnost žen také v oblasti práce. Uznání a ochrana práv ženy ve světě práce obecně závisí na organizaci práce, která musí brát ohled na důstojnost a specifické povolání ženy, jejíž ?opravdové povznesení (?) vyžaduje takovou dělbu práce, aby žena nemusela na svou emancipaci doplácet tím, že se zřekne své přirozenosti, ke škodě rodiny, ve které má jako matka nenahraditelnou úlohu.

Ačkoli je nutno si uvědomovat, že alespoň v současnosti v určitých zemích práce dětí představuje pro rodinný rozpočet i pro národní ekonomiky přínos, bez něhož se nelze obejít, a že některé formy práce na omezenou dobu mohou být užitečné i pro samotné děti, sociální nauka církve vznáší žalobu na to, že vzrůstá ?vykořisťování nezletilých, kteří pracují v podmínkách opravdového otroctví.

Instituce v hostitelských zemích musí pozorně bdít nad tím, aby nedocházelo k vykořisťování pracujících cizinců, aby těmto lidem nebyla upírána práva garantovaná místním pracujícím. Práce v zemědělství, protože má v ekonomických systémech mnoha zemí specifickou společenskou, kulturní a ekonomickou roli si zasluhuje obzvláštní pozornost; jednak kvůli mnoha problémům, s nimiž se tato práce musí potýkat v kontextu stále globalizovanější ekonomie, jednak kvůli svému vzrůstajícímu významu při ochraně životního prostředí. ?Jsou tedy nutné radikální a rychlé změny, aby zemědělství i samotným zemědělcům bylo opět spravedlivě přiznáno, že jsou základem zdravého hospodářství a patří k celkovému rozvoji společnosti.

Práva pracujících stejně jako všechna ostatní práva se zakládají na přirozenosti lidské osoby a na její transcendentní důstojnosti. Sociální učení církve považovalo za důležité sestavit seznam některých těchto práv, aby tím podpořilo jejich uznání v příslušných právních ustanoveních. Jedná se o právo na spravedlivou odměnu za práci; právo ?pracovat v přiměřených pracovních podmínkách a tak, aby vykonávání práce nepoškozovalo tělesné zdraví pracovníků ani neškodilo jejich zdraví mravnímu, právo na ochranu vlastní osobnosti při práci, takže nesmí utrpět újmu ničí ?svědomí nebo lidská důstojnost?, právo na příslušné dávky nutné k podpoře pracujících a jejich rodin v době nezaměstnanosti; právo na důchod a pojištění pro dobu stáří, nemoci a pro případ nehod spjatých s výkonem práce; právo na sociální podporu spojenou s mateřstvím;

Mzda je prostředek, který pracujícímu dovoluje mít přístup ke statkům tohoto světa. Práce má být odměňována tak, aby jednotlivci a jeho rodině dala možnost vést slušný život po stránce hmotné, společenské, kulturní a duchovní, s přihlédnutím k úkolům a k výkonnosti každého pracujícího i ke stavu podniku a k obecnému blahu.?

Sociální nauka církve uznává oprávněnost stávky, ?když se jeví jako nevyhnutelný nebo víceméně nezbytný prostředek k dosažení přiměřeného užitku?

Důvodem existence odborů je právo pracujících utvářet asociace a spolky za účelem obrany životních práv lidí zaměstnaných v různých profesích. Uvedená zásada platí také proto, že v každém společenském systému je pro výrobní proces nutná jak práce, tak kapitál. Nenávist vůči druhému a úsilí o jeho likvidaci jsou naprosto nepřijatelné metody.

Novým jevem je globalizace. Protože vlastník bývá stále více vzdálen od svého majetku, je také často lhostejný vůči sociálním následkům svých rozhodnutí. Platí však, že globalizace sama o sobě není dobrá ani zlá, neboť její hodnota závisí na tom, jak s tímto jevem člověk nakládá

Globalizace hospodářství spolu s liberalizací trhů, zostření konkurence a nárůst specializovaných podniků vyžadují mnohem větší pružnost trhu práce i organizace a řízení výrobních procesů. V ekonomických systémech rozvinutějších zemí se přechází od ekonomiky tovární výroby k ekonomice soustředěné na služby a na technologické vynálezy a novinky. Práce v malých a středních podnicích, řemeslná výroba a nezávislá pracovní činnost mohou být však také příležitostí k tomu, aby byl pracovní život lidštější.
Vědce a odborníky vyzývá Církev k tomu, aby poskytovali své poznatky k řešení rozsáhlé a spletité pracovní problematiky.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.10.16 Mám ještě větší sen...
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání
16.5.11 Benedikt XVI. k účastníkům kongresu o sociálním učení církve



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Eeský kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pooadu ve formátu Real Audio  
O Kompendiu sociálního učení církve


Velvyslanec České republiky u Svatého stolce seznamuje s obsahem a významem dokumentu o sociálním učení církve.
Jiné seriály
Víra a rozum

Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

Čeští teologové 50. let 20. století

Kardinál Beran vzpomíná - archivní záznam rozhovoru

Ze zápisníku diplomata

Konzervativní hodnoty v politice

Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

Postní zamyšlení

Cesta do Compostely

Postní zastavení

Víra je ze slyšení

Svatí římského kánonu

O poutích a putování - Česká zastavení ve Svaté zemi

Koncilní teolog vzpomíná...

 Nově na webu
Svatý otec: Křesťanská naděje – V naději poznáváme, že jsme všichni spaseni

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O zfilmovaném Mlčení

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci