Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   25. 11. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty



O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

5.1.2007 

Tajemství křtu

Homilie otce kardinála Tomáše Špidlíka k neděli Křtu Páně

Tomáš Špidlík

Konaly se noční obřady Bílé soboty se svěcením ohně, křestní vody a i s křtem dospělého člověka. Lidé měli strach, že to bude dlouhé, ale nakonec se to všem líbilo. Sice se každý rok při té příležitosti obnovuje křestní slib, ale lidé si to jaksi neuvědomují. Když tu je skutečný a pravý křest dospělého, který se odříká všeho zla a vyznává víru, který se vědomě skloní ke křestnímu pramenu, který bere do ruky svíci zažehnutou a právě posvěcenou svíci velikonoční, ?paškál?, tu si znovu uvědomujeme, jak krásná a důležitá je svátost křtu.

Ve staré církvi, kde se křtili dospělí lidé po dlouhé přípravě, obyčejně celá skupina současně, byl ovšem obřad křtu velkou slavností celé křesťanské obce. Vidíme to na dlouhých krásných homiliích, slavnostních kázáních Otců církve, pronesených při této příležitosti. Jsou obdivuhodné i po stránce literární jako poslední projevy klasické antické rétoriky, řečnictví, ve kterém se spojuje hutnost obsahu s uměleckou bravurou, se smyslem pro krásu a rytmus slova.

Každý řečník se ovšem snaží o originalitu. Ale hlavní obsah je v podstatě stejný a některé motivy se stále opakují. Na prvním místě je tu ovšem otázka křestní vody, které je pro řečníka vděčnou látkou vhodnou k rozvinutí. Kolik asociací z Bible i z mytologií se k němu váže a všechny se dají nějak použít k osvětlení křesťanského mystéria. Snadné bylo pro lidi z jižních krajin Blízkého východu, z krajů skalnatých nebo z pískových pouští, představit si, že všecek život pochází z vody, že se objeví a zachová jenom tam, kam dosáhne voda pramene. I biblický ráj se vyjadřuje tímto obrazem: jako uzavřená zahrada s jedním mohutným pramenem. Vzpomínám si na zážitek z cesty po Sýrii. Po tříhodinové cestě autem v písku nám ohlásil šofér, že si odpočineme ve stínu. Dívali jsme se na něho skepticky. Bělala se sice v dálce jakási zeď a za ní jakási střecha, ale na idylické posezení ve stínu to nevypadalo. Ale přece jsme se ho dočkali. Ve zdi se otevřela dvířka a za nimi se objevila nádhera zeleně a květů v uzavřeném prostoru. Zeď sloužila jako ochrana proti pískovým závějím. Ale uvnitř byla studna a voda z té studny vykouzlila všecku tun nádheru.

Jak snadno se dá ten obraz aplikovat na křestní vodu, která se stává pramenem nového života v Kristu. Zavlaží půdu srdce, ze které pak vyrostou květy ctností a stromy dobrých skutků. ?Všecko vzniklo z vody?, prohlásil Thales Milétský, jeden z prvních řeckých filosofů. Byl materialista. Křesťané jeho větu opakují a doplňují duchovně. Vyznávají, že se rodí k novému životu z vody, ale současně i z Ducha sv.?, prohlásil Kristus Nikodémovi, ?nemůže vejít do Božího království? (Jn 3,5). Jak snadně si přitom křesťanští autoři vzpomněli na vypravování Genese o vzniku země, která byla na počátku pustá a prázdná a Duch Boží se vznášel nad vodami, aby z nich vyvolal život, svět a všecku jeho nádheru. Týž Duch Boží se dodnes vznáší nad křesťanským pramenem, ze kterého se vynoří nový člověk se semenem nového života, které rychle klíčí a roste. Dá-li se podle Březinových slov naslouchat hudbě pramenů, pak zní křestní vody opravdovou symfonií.

Symboly však bývají často dvojznačné. Jejich význam může být antinomický, protichůdný. Tak je tomu i s vodou. Je zdroj života, ale současně přináší i smrt. Vlny zaplavují, utápí, odplavují. Spousty vod nahromaděné v propasti moře jsou hrobem, který pohlcuje a rozkládá. Podle biblické představy je kdesi na dně moře obluda zvaná Leviatan, která požírá to, co spadne do vody. Upadnout pod vodu je tedy totéž jako dostat se do podsvětí, do říše mrtvých, sestoupit do pekel, odkud není návratu do říše živých.

Ve starověku rozlišovali čtyři prvky, živly, ze kterých se věci skládají: země, voda, vzduch a oheň. Poslední dva, vzduch a oheň, se považovaly za prvky lehké, které vznášejí do výše. Země a voda jsou naopak živly těžké, které strhují dolů, zasypávají, pohřbívají.

Je zajímavé, že se i této symboliky použilo při křtu. Ve staré církvi, jako dodnes v církvích východních, byl obřad trojího potopení pod vodu. Už sv. Pavel v tom vidí jasný obraz smrti a pohřbu: ?Nevíte, že my všichni, kteří jsme byli křtem ponořeni v Krista Ježíše, byli jsme tím křtem ponořeni do jeho smrti?? (Řím 6,3). Trojí potopení jasně připomíná tři dny Kristova těla v hrobě. Tam to bylo ve skále, pod zemí, tu je to pod vodou. Ale i Kristovo pohřbení pod zemí bylo už dávno předobrazeno v historii, která se v bibli vypravuje o Jonášovi. Pro něho se měla stát mořská propast definitivním hrobem, ze kterého není návratu. Leviatan, mořská obluda ve formě ryby jej pohltila a její jícen se zavřel. Výmluvnější obraz zániku si dovedeme sotva představit. Ale Bůh mu dal dvojí závažné poučení. Nejdříve chtěl Jonáš uniknout před Hospodinem ze země na moře. Bouře, která se strhla, ho poučila, že ho trestající ruka Boží zastihne i tam, že Bůh je i v dálkách oceánu. Ale druhé poučení je daleko vážnější. Tatáž Boží ruka se ho zmocní i v hloubkách mořské propasti a v jícnu smrti, ne už aby ho trestala, ale aby ho zachránila, aby ho vyvedla ze tmy na světlo, ze smrti k životu.

Historie Jonášova, tak jak zní, vypadá pohádkově, neskutečně, zázračně. Nebereme ji doslova, ale jako symbolické vypravování. Z toho však neplyne, že symboly nevyjadřují skutečnost. Ta skutečnost pak je zázračná i přirozená současně. Je přirozené, aby byla voda zdroj života, aby všecko živé životu navracela. K tomu byla od boha stvořena. To, že nás živly ubíjejí, je trest za hřích; hřích totiž usmrcuje.Hubivá síla zasáhla celý svět. Všecko, co je kolem člověka, má účast na vnitřní rozdělenosti člověka, všecko se stává dvojím. Proto nás voda živí a hubí současně. Jak tuto katastrofální situaci napravit? Vznikl-li ten stav skrze člověka, napraví se zase jeho vykoupením. Hřích vznikl vzpourou proti Bohu. Napraví se pokorným přijetím skutečnosti. Kristus, Bůh a člověk, přijal smrt a tím vykoupil člověka i živly z jejich prokletí. Dal se pohřbít do země, aby ze země vyšel. Symbolicky se toto velikonoční tajemství opakuje při křtu. Člověk je pohřben vodou a táž voda ho vrací k novému životu v Kristu.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv listopad 24
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti