27. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2358
Poslechem z webových stránek.1524
Četbou textů na webových stránkách.2762
Poslechem i četbou.1602


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Neodkládat obrácení

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností

Papež: Kdo je zvolen papežem, nemusí být nejinteligentnější, ale Bůh jej chce pro danou dobu




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

30.10.2016 

Islám umírá a křesťanství také...

Milan Glaser

„Islám je orientální přívěšek Západního nihilismu.“ Tuto provokativní myšlenku pronáší Solange Bied-Charreton, mladá francouzská - i do češtiny překládaná - spisovatelka ve své poslední eseji nazvané Genius loci v Novém Dillí. V tomto indickém městě navštívila autorka hrob jednoho súfijského mudrce ze 13. století (Hazrat Nizamuddin Auliya, 1238-1325), kam dodnes putují početní vyznavači této marginální odnože muslimské religiozity. Doprovázel ji tam jistý indický diplomat, se kterým rozmlouvala o svých nedávných zážitcích v Malajsii a Indonézii, kde dnes není výjimkou potkávat tříletá děvčátka zahalená v burce stejně jako je to vidět v Saúdské Arábii, zatímco tradiční místní oděv a kultura se vytrácejí.

Její průvodce konstatoval totéž v souvislosti se zmíněným súfijským poutním místem, které se stále více stává trnem v oku salafistům čili militantním fanatikům ze zmíněné arabské země, a posteskl si: „Islám umírá.“ Se stejným smutkem však dodal: „A křesťanství také. Každé z obou náboženství však svým vlastním způsobem.“ Svou intuici pak dovysvětlil: „Islám umírá na přemíru islámu, křesťanství na přemíru křesťanství. Islám umírá na nekrózu, když svoji nekompromisnost vkládá do terorismu, zatímco křesťanství umírá na sekularismus, v blouznění takzvané »svobody«.“ Indický diplomat tak činil narážku na známý Chestertonův výrok o splašených křesťanských ctnostech, kterými je zahlcován moderní svět. Koncepce „manželství osob téhož pohlaví – uvedl jako příklad – je právě v tomto smyslu typicky křesťanskou iniciativou.“[1]

Většina médií dnes sebejistě tvrdí, že islám se radikalizuje, což doslovně znamená, že se vrací ke svým kořenům a sílí, zatímco křesťanství naopak skomírá, protože prý nejde s dobou, ačkoli papež František prý ano. Narozdíl od této mediální diagnózy působí předešlá konstatace stavu obou náboženských vyznání mnohem věrohodněji. Odhaluje hluboká protiřečení, v nichž nezřídka vězí konzument mediálních produktů. Čím více totiž člověk upřednostňuje konsenz před argumentem a řídí se - nikoli neomylnými - sympatiemi namísto radostného úžasu z pravdy, tím více vázne jeho schopnost neuvíznout v předem daných myšlenkových souřadnicích, ať už je nastražil někdo jiný nám anebo my sami druhým i sami sobě.

Poznámku o manželství osob téhož pohlaví jakožto ztřeštěné křesťanské iniciativě je třeba rozvést. Boom státních zákonů s touto náplní je především výrazem farizejské mentality. Stejně jako obsese moderních států produkovat stále nové a nové zákony, které by zahrnuly všechny aspekty lidského života. Právě tento trend pranýřoval Ježíš na judaismu své doby. V křesťanském prostředí má tento trend verbální podobu budování zářných zítřků, které parazitují na víře ve věčný život, přičemž ji neutralizují a hermeticky uzavírají do čistě světského, mondénního a pozemského řádu.

Obraz umírajícího náboženství, o kterém mluvil onen indický diplomat súfijského vyznání, má v sobě i přes svoji metaforičnost něco znepokojivého. Je však třeba překonat obavy, které mohou bránit jeho hlubšímu promyšlení. Vyhlídka, kterou před čtenáře klade poslední biblická kniha, totiž tvrdí, že v nebeském Jeruzalémě už nebude chrám (srov. Zj 21,22). Možná v tom lze spatřovat netušený základ oné intuice, která znepokojuje proto, že nepředstavuje hrozbu, nýbrž příslib radosti. Podobně jako ona několikrát opakovaná a nikdy učedníky nepochopená Ježíšova předpověď Jeho smrti a zmrtvýchvstání.

Nejhlubší skutečnost našich životů se nám dává pozvolna a tajemně. Snaha zmocnit se sebe samých, která se v lidstvu vynořuje jako stále rostoucí globální pokušení, je sofistikovanou nabídkou odmítnout Boží milost a vzepřít se Bohu Spasiteli. Proto je také konec světa dobrou zprávou.


[1] L’esprit des lieux: New Delhi in Éléments č. 162 ze 27. září 2016, str. 93.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.2.17 O zfilmovaném Mlčení
12.2.17 Je Bible učebnicí politiky?
5.2.17 Věčná adolescence ideálního konzumenta
4.2.17 O piercingu a tetování
29.1.17 O populismu bez populismu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Eeský kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pooadu ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Římský biskup navštívil anglikánskou farnost Všech svatých

Papež František plánuje s canterburským arcibiskupem cestu do Jižního Súdánu

Papež podepsal dekret o mučednictví slovenského salesiána Tita Zemana

Papež: Buď Pán Bůh anebo pozemské idoly

Papež: K uzavření svátosti manželství je dnes třeba opravdového katechumenátu

Petrův nástupce: Nesměřujeme k velké světové válce o vodu?

Kultem osobnosti papežovi neposloužíme, říká kardinál Gerhard L. Müller

Diskriminace založená na výkonnosti není méně zavrženíhodná než jiné diskriminace

Solidarita neznamená jen velkorysé gesto, ale vytváření nové mentality

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností

Papež podpořil zemědělce z italských oblastí postižených zemětřesením

Mladí jsou jako dědici bez dědictví, schází jim náboženská kultura

 Nově na webu
Svatý otec: Bůh není vzdálený a anonymní

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): Politicky nekorektní, ale evangelní poselství Fatimy

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci