Předseda Papežské rady pro mezináboženský dialog se vrátil z návštěvy Indie, kde se účastnil setkání s tamějšími představiteli hinduismu, v čele se swami Sankaracharyou Kanchi Kamakoti Mutt. Na jeho žádost toto mezináboženské setkání zorganizoval arcibiskup Mumbai kard. Gracias po loňských násilných pogromech hinduistických extrémistů proti křesťanům ve státě Orissa. Předseda zmíněné Papežské rady
kard. Jean Louis Tauran referuje o této události pro Vatikánský rozhlas:
?Mohl jsem konstatovat, že pro naše přátele hinduisty je velmi nesnadné pochopit rozdíly mezi katolíkem, baptistou a letničním... Je také nutné zdůraznit, že naši přátelé hinduisté často vyčítají křesťanům, které dávají takříkajíc do jednoho pytle, právě proselytismus. V jednom tamějším, regionu se staví na 60 kostelů. Je zřejmé, že nejde o katolické kostely, ale o budovy protestantských sekt. Musel jsem proto vysvětlovat jednomu z nejvyšších představitelů hinduistického náboženství, jaký je rozdíl mezi katolíkem a protestantem, a musím říci, že v této věci neměl příliš jasno.?
Představitelé, které jste potkal, poukazovali na nárůst právě evangelických komunit v zemi?
?Ano. Mám dojem, že jsou velice ustaraní právě kvůli této ?invazi?, jejichž důsledky trochu neseme i my. Myslím však, že naše setkání mělo velkou výhodu v tom, že nám umožnilo vyjasnit si spoustu věcí a také slyšet, že hinduisté nemají nic proti katolíkům. Mluvili jsme také o konverzích a neustále jsme zdůrazňovali, že násilná konverze nemá pro katolickou církev žádnou hodnotu. Myslím tedy, že setkání otevřelo novou kapitolu ve vztazích mezi katolicismem a hinduismem. Nešlo vlastně ani o setkání, jako spíše o začátek konverzace mezi přáteli, která podle mého názoru přinese mnohé plody.?
Jak by mohla podle vás tato nová kapitola mezináboženského dialogu pokračovat?
?Ve svém vystoupení během tohoto setkání jsem řekl, že všechno je v rukách místních církví. Ony musí tento dialog udržovat při životě. Chci také poukázat na jeden velmi hezký moment. Navštívili jsme hinduistický chrám: nemodlili jsme se tam, ale s respektem jsme přihlíželi modlitbě, která se konala v naší přítomnosti. A potom zase oni přišli k nám do katolické katedrály v Bombaji a byli přítomni na našich nešporách a byli dojati texty a zpěvy. Je třeba zdůraznit také tento aspekt duchovní dimenze dialogu. Netřeba zapomínat na to, že mezináboženský dialog je převážně aktivita náboženská, nikoli filosofická.?
Co byste vzkázal katolíkům v Indii?
?Nemějte strach projevovat se jako křesťané, protože křesťané byli zasazeni do této Boží země proto, aby přinášeli plody.?
Říká kard. Tauran po svém setkání s představiteli hinduismu v Indii.
Přeložil Milan Glaser