Benedikt XVI. se v homilii odvolával na Qumránské svitky

5.4.2007 

Od půl šesté odpoledne předsedal Benedikt XVI. obřadům Zeleného čtvrtku v bazilice sv. Jana na Lateránu. Mše svatá zvaná In coena Domini, otvírá Velikonoční triduum. Církev se v tento den shromažďuje kolem Krista při Poslední večeři. Prožívá znovu podivuhodné Ježíšovo gesto mytí nohou, ve kterém se Nekonečný Bůh sklání k nohám apoštolů. Je to den ustanovení eucharistie, každodenního pokrmu společenství věřících, kteří očekávají Ježíšův návrat. Den ustanovení kněžství a den, ve kterém Kristus zanechává lidu Nové Smlouvy velké přikázání lásky: ?Milujte se, jako jsem já miloval vás.?
Homilie Svatého otce, plna zásadních historicko-exegetických poznatků, přináší pozoruhodný výklad Ježíšovy Poslední Večeře a ustanovení svátosti oltářní:

?Ve vyprávění evangelistů existuje zdánlivé protiřečení mezi Janovým evangeliem z jedné strany a mezi tím, co říkají Matouš, Marek a Lukáš na straně druhé. Podle Jana, Ježíš zemřel na kříži přesně ve chvíli, kdy byli v chrámu obětováni velikonoční beránci. Jeho smrt a oběť beránků se sbíhají. To však znamená, že On zemřel na vigilii Velikonoc a proto nemohl osobně slavit velikonoční večeři ? tak se to alespoň zdá. Podle tří synoptických evangelistů však Poslední Ježíšova večeře byla velikonoční večeří, do jejíž tradiční formy Ježíš zasadil novost daru svého těla a své krve. Toto protiřečení se ještě před několika lety jevilo jako neřešitelné. Většina exegetů měla za to, že nám Jan nechtěl sdělit pravý historický údaj Ježíšovy smrti, ale zvolil symbolické datum, aby tak ozřejmil hlubší pravdu: Ježíš je nový a pravý beránek, který prolil svou krev za nás všechny.

Objevy Qumránských spisů nás mezitím přivedly k jednomu možnému a přesvědčivému řešení, které, třebaže není dosud všemi akceptováno, má přesto vysoký stupeň pravděpodobnosti. Můžeme tedy říci, že to, co podává Jan, je historicky přesné. Ježíš skutečně prolil svou krev v předvečer Velikonoc v hodinu obětování beránků. Slavil však Velikonoce se svými učedníky pravděpodobně podle Qumránského kalendáře, tedy alespoň o den dříve, slavil ji bez beránka, podobně jako Qumránská komunita, která neuznávala Herodův chrám a očekávala chrám nový. Ježíš tedy slavil Velikonoce bez beránka? ? Ne, nikoli bez beránka: namísto beránka totiž daroval sebe samého, své tělo a svou krev. Tak anticipoval svou smrt důsledně podle svých vlastních slov: ?Nikdo mi nemůže život vzít, ale dávám jej sám od sebe? (Jan 10,18). Ve chvíli, kdy kladl do rukou učedníků své tělo a svou krev, reálně toto své tvrzení naplňoval. On sám obětoval svůj život. Pouze takto dostávají staré Velikonoce svůj pravý smysl.?

Plné znění HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.