Benedikt XVI. slavil liturgii Těla a Krve Páně

3.6.2010 

Dnes na slavnost Těla a Krve Páně slavil v podvečer Benedikt XVI. eucharistickou liturgii spojenou s Božítělovým procesím z lateránské baziliky do baziliky Panny Marie Větší. Pro velkou nepřízeň počasí však bylo slavení liturgie z nádvoří před bazilikou přeneseno dovnitř a nekonalo se ani eucharistické procesí. Svatý otec podal v homilii pronikavý výklad vztahu kněžství a eucharistie podle listu Židům (5, 7-10) a v závěru pak řekl:

?Jeden výraz z listu Židům praví: ?Ačkoli to byl Syn Boží, naučil se svým utrpením poslušnosti.? Kristovo kněžství obnáší utrpení. Ježíš opravdu trpěl a učinil tak kvůli nám. On byl Synem a nepotřeboval se učit poslušnosti k Bohu. My však ano. Potřebovali jsme to a potřebujeme to vždycky. Proto přijal Syn naše lidství a pro nás se nechal ?vyučit? v tavící výhni utrpení; nechal se jím proměnit jako pšeničné zrno, které musí odumřít, aby přineslo užitek. Touto cestou Ježíš ?dokonal své dílo?, řecky teleiotheis (Žid 5,9). U tohoto termínu se musíme pozastavit, protože je velmi významný. Označuje dovršení nějaké cesty, tzn. průběhu vyučení a proměny Syna Božího utrpením skrze bolestné umučení. Díky tomuto proměnění se Ježíš Kristus stal ?veleknězem? a může zachránit všechny, kteří se mu svěří. Termín teleiotheis , správně překládaný slovem ?být zdokonalen?, patří ke slovnímu kořenu, který v řecké verzi Pentateuchu, tj. prvních pěti knihách Bible, vždycky označuje zasvěcení starozákonních kněží. Toto odhalení je velmi cenné, protože nám říká, že utrpení bylo pro Ježíše kněžským zasvěcením. Nebyl knězem podle Zákona, ale stal se jím existenciálně svou Paschou umučení, smrti a vzkříšení. Nabídnul sebe sama jako výkupnou oběť a Otec jej povýšil nade všechno stvoření a ustanovil ho univerzálním Prostředníkem spásy.

Vraťme se v naší meditaci k eucharistii, která bude za chvíli středem našeho liturgického shromáždění a následujícího slavnostního procesí. V ní Ježíš předjal svoji Oběť, nikoli Oběť rituální, ale osobní. V Poslední večeři jedná na podnět onoho ?věčného Ducha?, skrze něhož pak sám sebe obětuje na kříži (srov. Žid 9, 14). Ježíš svým díkůvzdáním a požehnáním proměňuje chléb a víno. Božská láska proměňuje; láska, kterou Ježíš předem přijímá odevzdání sebe samého za nás. Touto láskou není nic jiného než Duch svatý, Duch Otce a Syna, který posvěcuje chléb a víno, proměňuje jejich podstatu na Tělo a Krev Páně, zpřítomňuje ve svátosti tutéž Oběť, která bude potom dovršena krvavým způsobem na kříži. Můžeme tedy uzavřít, že Kristus byl pravým a účinným knězem, protože byl naplněn silou Ducha svatého, byl naplněn veškerou plností lásky Boží a to právě ?v tu noc, kdy byl zrazen?, právě v ?hodinu temnoty? (Lk 22,53). Tatáž božská moc, která uskutečnila Vtělení Slova, proměnila extrémní násilí a extrémní nespravedlnost na svrchovaný skutek lásky a spravedlnosti. Toto je dílo Kristova kněžství, které církev převzala a prodlužuje v dějinách dvojitou formou všeobecného kněžství pokřtěných a služebného kněžství svěcených, aby svět byl proměněn láskou Boží. Všichni, kněží a věřící, se živíme toutéž eucharistií, všichni poklekněme a klaňme se Jí, protože v Ní je přítomen náš Mistr a Pán, pravé Ježíšovo Tělo, Oběť a Kněz, spása světa. Pojďte, zpívejme radostnou píseň! Pojďte, klaňme se!
Amen.
?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.