Jen logika solidarity zajistí spravedlivý a udržitelný rozvoj

23.9.2007 

Benedikt XVI. před Angelus, Castel Gandolfo

Drazí bratři a sestry,
Dnes dopoledne jsem navštívil diecézi Velletri, jejímž titulárním kardinálem jsem mnoho let byl. Bylo to rodinné setkání, které mi umožnilo oživit si minulost plnou duchovních a pastoračních zkušeností. Když jsem během slavení eucharistické bohoslužby komentoval liturgické texty, zastavil jsem se u rozjímání nad správným užíváním pozemských dober, tedy tématu, které evangelista Lukáš během posledních nedělí z různých pohledů předkládá naší pozornosti. Vyprávěním podobenství o nepoctivém, ale dosti chytrém správci, Kristus učí své učedníky, jak nejlépe využívat peníze a materiální bohatství, tzn. sdílet je s chudými a získávat si tak jejich přátelství s výhledem na nebeské Království. ?Získávejte si přátele z nespravedlivého mamonu, abyste ? až ho nebude ? byli přijati do příbytků nebeských? (Lk 16,9). Peníze nejsou samy o sobě ?nečestné?, ale více než co jiného mohou člověka uzavřít do slepého sobectví. Jde tedy o uskutečnění jakéhosi ?převodu? ekonomických dober. Namísto toho, aby byly užity jenom pro vlastní zájmy, je třeba pomýšlet také na potřeby chudých, a napodobovat Krista, který ? jak píše svatý Pavel ? ?ačkoli byl bohatý, stal se pro nás chudým, abychom zbohatli z jeho chudoby? (2 Kor 8,9). Zdá se to paradoxní: Kristus nás neobohatil svým bohatstvím, ale svou chudobou, tedy svou láskou, která jej přivedla až k naprostému darování se nám.

Tady se otevírá široké a komplexní pole úvah na téma bohatství a chudoby také ve světovém měřítku, kde se konfrontují dvě ekonomické logiky: logika zisku a logika distribuce dober, které spolu nejsou ve vzájemném rozporu, pokud je jejich vztah dobře uspořádán. Zisk je přirozeně legitimní a ve správné míře nutný pro ekonomický rozvoj. Jan Pavel II. napsal v encyklice Centesimus annus: ?Moderní podnikové hospodářství obsahuje veskrze pozitivní aspekty. Jejich základem je svoboda člověka, která se uplatňuje v hospodářství stejně jako v mnoha dalších oblastech? (č.32). Nicméně také dodává, že kapitalismus nelze považovat za jediný platný hospodářský model (srov. ivi, 35). Potravinová i ekologická krize s rostoucí zřejmostí poukazují na to, že převáží-li logika zisku, vzroste nerovnováha mezi bohatými a chudými a ničivé vykořisťování planety. Převáží-li však logika sdílení a solidarity je možné změnit kurs a směřovat k rozvoji spravedlivému a udržitelnému.

Nejsvětější Panna, která ve svém Magnificat řekla: Pán ?hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté propustil s prázdnou? (Lk 1,53), kéž pomáhá křesťanům, aby užívali pozemská dobra s evangelní moudrostí, tzn. s velkodušnou solidaritou, a inspiruje vlády a ekonomy prozíravými strategiemi, které usnadní autentický pokrok všech národů.

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.