31.7.2007
Co nám říkají následující informace? Minulý týden byl v Itálii zatčen marocký imám mešity v Ponte Felcino (Perugia), Korci El Mostapha, a spolu s dvěma dalšími Marokánci byli obviněni z přípravy teroristických akcí, což se dělo přímo v budově mešity: islámská mládež se zde učila bojovým technikám. Šejk Faize, narozený v Sydney, který je šéfem ?Střediska islámské mládeže?, šířil propagační film na nosičích DVD nazvaný ?Edice smrti?, kde říká: ?Chceme děti, abychom z nich udělali vojáky islámu. Učte je, že nic není krásnějšího než zemřít jako mudžahedíni. Zasadit do jejich něžného srdce horlivost pro džihád a lásku k mučednictví?. Ve Velké Británii zase Anjem Choudary, zvaný Abu Luqman, bývalý mluvčí skupiny ?Al ?Muhajirun? ? ?Emigranti? (což je narážka na první Mohamedovi stoupence, kteří emigrovali z Mekky do Mediny) posílá prostřednictvím internetu ?božské? výzvy džihádu do Somálska: ?Etiopané za pomoci křižáckých režimů (tj. křesťanů) a Izraele prolévají krev muslimů?. Muslimští profesoři v Ammánu (Jordánsko) učí děti, aby si nevyměňovali vánoční přání s křesťany. V Mosulu jako i jinde v Iráku činí totéž sunnité svým dříve zpřáteleným křesťanským sousedům. V Austrálii, Iráku, Gaze, Norsku, Velké Británii, Španělsku jsou skupiny, které propagují kalifát a islámský stát. V Bosně se mezi muslimským obyvatelstvem odehrává boj mezi stoupenci wahhabismu a těmi ostatními. Profesor islamistiky v Sarajevu Adnan Siladžič říká: ?Wahhabismus skutečně zapříčiňuje rozdělení mezi dětmi a rodiči, profesory a studenty, blízkými duchovním vůdcům?. Bývalý wahhabita Jasmin Merdan říká: ?Problémem není to, že se modlí a oblékají jinak, ale že jsou netolerantní a agresivní vůči ostatním muslimům?.
Tyto odlišné situace mají jedno společné: wahhabickou ideologii, nejfanatičtější z ideologií, která odsuzuje všechny, kteří smýšlejí jinak, šíity či sunnity, křesťany, židy, Západ. Evropa je nyní pod invazí stovek imámů formovaných touto radikální a fanatickou školou. Tato ideologie je nepřítelem, nikoli islám. Ale protože je islámská a rigorózní, mnozí muslimové se touto ideologií nechávají svést, zejména jsou-li sociálně nebo mentálně křehcí, nebo špatně vychovaní. Z tohoto fanatického proudu se skoro přirozeně šíří terorismus. Boj proti terorismu nelze vést jedině zbraněmi, nýbrž výchovu. Jako byly kdysi Rudé brigády intelektuálně scestné, stejně tak jsou dnes zvrácení i islámističtí radikálové. Avšak rozdíl je tu enormní: Rudé brigády totiž neměly miliony stoupenců jako je mají islámisté, protože tradiční náboženství v muslimském světě má obrovský vliv, protože racionální kritika a sebekritika neexistují a protože násilí má v koránské a mohamedánské tradici svoje semena. Islámismus je chybný výklad Koránu, ale patří mezi výklady možné. Wahhábický islamismus je podporován petrolejářskými miliardami a šíří se v Evropě i v muslimském světě ohromnou rychlostí.
Proto je dobrý návrh, předložený bývalým předsedou parlamentu Marcellem Perou a poslanci Jole Santelli a Khaled Fouad Allamem na kontrolu mešit, jejich financování a imámů, kteří v nich pracují. Je čas, aby evropský islám dostal svou strukturu a zorganizoval se, a aby se obraz o islámu ve světě změnil. Evropský islám je jediný, který může odpovědět na vlnu valícího se fanatického islámismu. Je čas, aby se evropské vlády o tuto věc zasadily, protože islám již je součástí každodenního života Evropy, a pokud muslimové byly imigranty, dnes jsou nebo brzo budou občany. Nelze ztrácet čas. Je to jedna z priorit Evropy, pokud chce ve světě prosazovat mír, a možná, že také proto, aby mohla najít znovu svou humanistickou identitu.
Z italského deníku Avvenire, 31.7.2007
přeložil Milan Glaser
Samir Khalil Samir
Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.