Víra a rozum se plně realizují v setkání a vzájemném dialogu

28.1.2007 

Benedikt XVI. před Anděl Páně na sv. Tomáše Akvinského, Svatopetrské nám.

Drazí bratři a sestry,
Liturgický kalendář nám dnes připomíná sv.Tomáše Akvinského, velkého učitele Církve. Svým charismatem filosofa a teologa nám nabízí platný vzor harmonie mezi rozumem a vírou, dimenzemi lidského ducha, které se plně realizují v setkání a vzájemném dialogu. Lidský rozum - podle myšlení sv. Tomáše - takříkajíc ?dýchá?: pohybuje se v širokém, otevřeném horizontu, kde může stále lépe vyjadřovat sebe sama. Pokud se však člověk omezuje na myšlení pouze materiálních a experimentálně ověřitelných předmětů a uzavírá se před velkými otázkami života po sobě i po Bohu, ochuzuje se. Vztah mezi vírou a rozumem představuje vážnou výzvu pro nynější dominantní kulturu západního světa, a právě proto mu chtěl milovaný Jan Pavel II. věnovat Encykliku, nazvanou právě Fides et ratio ? Víra a rozum. Také já jsem nedávno tento argument převzal ve své přednášce na univerzitě v Řeznu.

Moderní vývoj přírodních věd skutečně přinesl zřejmá a nesčetná pozitiva, jež je třeba uznávat. Současně je však třeba připustit, že tendence považovat za pravdivé pouze to, co je experimentálně ověřitelné, vede k omezení lidského rozumu a produkuje strašlivou, dnes již zřetelnou schizofrenii, v níž vedle sebe žijí racionalismus a materialismus, hyper-technologie a bezuzdná pudovost. Je proto naléhavé objevit znovu lidskou racionalitu otevřenou božskému Logosu a jeho dokonalému zjevení, kterým je Ježíš Kristus, Boží Syn, který se stal člověkem. Je-li křesťanská víra autentická, neumrtvuje svobodu a lidský rozum. Proč by tedy víra a rozum měly mít vzájemně ze sebe strach, když samy sebe mohou v setkání a dialogu vyjádřit lépe? Víra předpokládá rozum a zdokonaluje ho, a rozum, osvícený vírou, nachází sílu k pozvednutí a poznání Boha a duchovních skutečností. Lidský rozum nic neztrácí, otevře-li se obsahům víry, které samy naopak vyžadují, aby byly přijaty svobodně a vědomě.

Svatý Tomáš uměl s prozíravou moudrostí nastolit plodnou konfrontaci s arabským a hebrejským myšlením své doby, takže je stále považován za aktuálního učitele dialogu s jinými kulturami a náboženstvími. Dovedl prezentovat podivuhodnou křesťanskou syntézu mezi rozumem a vírou, která pro západní civilizaci představuje cenný odkaz, z něhož i dnes čerpá účinný dialog s velkými kulturními a náboženskými tradicemi východu a jihu světa. Modleme se, aby křesťané, zejména ti, kteří působí na akademickém a kulturním poli, dovedli vyjadřovat rozumnost svojí víry a dosvědčovat ji v dialogu inspirovaném láskou. Prosme Pána o tento dar na přímluvu svatého Tomáše Akvinského a především Panny Marie, Trůnu moudrosti.

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.