4.9.2019
Maputo s více než milionem obyvatel je hlavním a největším městem Mosambiku. Rozkládá se při Delgoaském zálivu a až do roku 1975, kdy země získala nezávislost na Portugalsku, neslo jméno Laurenço Marques, podle portugalského mořeplavce, který v 16. století tuto oblast prozkoumal. Moderní a rušný přístav patří v Jižním Africe k největším a slouží především k vývozu uhlí, drahokamů a cukru. Historické centrum města budovali portugalští kolonizátoři od poloviny 19. století. Kromě infrastruktury a odvodňovacího systému, po sobě zanechali také starou pevnost, charakteristické hlavní nádraží, katedrálu Neposkvrněného početí vybudovanou ve stylu art déco či Dům železa, vyprojektovaný Gustavem Eiffelem.
Motto papežské cesty „Naděje, pokoj a smíření“ reaguje na dramata posledních padesáti let. Po získání nezávislosti vybojované marxistickou Frontou osvobození (Frelimo) nastoupila země za podpory Sovětského svazu cestu k socialismu, na kterou reagovalo západním blokem podporované antikomunistické hnutí Národní rezistence (Renamo). Více než patnáctiletou občanskou válku ukončily až římské dohody v roce 1992, na jejichž vyjednání měla aktivní podíl Komunita Sant´Egidio, místní církev a italská vláda. Důsledky konfliktu po lidské i ekonomické stránce byly drastické: milion mrtvých a přes tři miliony vnitřních vysídlenců a uprchlíků. Po období relativního klidu a demokratických reforem ožil starý konflikt po volbách v roce 2009, které pravicové hnutí Národní rezistence označilo za zfalšované. Od roku 2013 se politický nesoulad znovu zvrtnul v obzrojený konflikt, ukončený teprve mírovou dohodou podepsanou letos 1. srpna, která předvídá odzbrojení pěti tisíc bojovníků a politické volby 15. října.
Nové ohrožení pro zemi představuje násilí radikálních islamistů Shebabs operujících v severním regionu Cabo Delgado. Ohromné nerostné bohatství, zejména uhlí, zlata a drahokamů, ale také nedávno Číňany objevené zásoby zemního plynu, přitahuje mnoho zahraničních investorů, obzvláště z Asie. Podpora a investice ze Spojených Států a Evropské unie přispěly v posledních letech k rychlému růstu místní ekonomiky, z něhož ovšem profituje jen malá skupina obyvatel. V sociální oblasti poznamenává Mosambik vysoké procento negramotnosti, AIDS a závilost na drogách. Těžkou ránu zasadily hospodářství loňské cyklóny Idai a Kenneth (13. března a 25. dubna), které připravily o život 600 lidí, zničily stovky tisíc hektarů zemědělské půdy a 73 tisíc lidí donutily k opuštění domovů.
Evangelizace území dnešního Mosambiku začíná s příchodem misionářů v 16. století. Jezuiti, dominikáni , milosrdní bratři a posléze také augustiniáni, františkáni a kapucíni jsou mezi prvními misionáři oblasti, která až do 19. století spadal pod indickou diecézi Goa. Od 20. let minulého století církev ožívá po období pronásledování a v roce 1940 je do konkordátu mezi Svatým stolcem a Portugalskem zahrnuta také dohoda o misiích, která usnadňuje vytvoření církevní hierarchie v Mosambiku. V první fázi vzniká jedna arcidiecéze a dvě diecéze. Církev otevírá nové misie, školy a zdravotnická zařízení. Ve chvíli vyhlášení nezávislosti je diecézí již devět. Tím ale rozkvět místní církve v Mosambiku končí. Marxistická vláda vyhnala většinu misionářů ze země, zkonfiskovala církevní majetek a znárodnila školy. Náboženská svoboda byla významně omezena a mnoho misií muselo ukončit činnost. Významnou roli v politické i náboženské oblasti sehrála návštěva Jana Pavla II. v roce 1988, tedy ještě před ukončením občanské války.
V současné době se ke katolicismu hlásí 7 a půl milionu Mosambičanů, což odpovídá 28% obyvatelstva. Evangelizační úspěchy nicméně slaví také letniční sekty a ve venkovských oblastech značná část obyvatel vyznává tradiční africké kulty. Muslimové, žijící převážně v severní části země, tvoří kolem 20% obyvatel. Nový problém, podobně jako v dalších afrických zemích, přináší jejich radikalizace, převážně importovaná kazateli přicházejícími ze zahraničí. Vztah mezi státem a církví se postupně zlepšuje. V roce 2007 vláda rozhodla o navrácení majetků vyvlastněných marxistickým režimem v roce 1977. Zhruba 60% majetku bylo již navráceno a o zbývajících 40% se nadále jedná. Diplomatické vztahy mezi Svatým stolcem a Mosambikem byly obnoveny v roce 1995 a v roce 2011 je upevnila bilaterální smlouva, upravující právní status katolické církve. Na druhé straně ani tamní církev nebyla uchráněna vlny náboženské lhostejnosti a materialismu, šířícího se v mladé generaci. Počet pokřtěných zdaleka neodpovídá počtu praktikujících. Pozitivní signály přicházejí z prostředí nových hnutí, jako je Komunita Sant´Egidio, ale také místní mládežnická hnutí, např. „Iniciovaní“, kteří se snaží inkulturovat evangelium do africké společnosti.
Situaci v hlavním městě Mosambiku popisuje otec Osorio Citora Afonso, který působí na Kongregaci pro evangelizaci národů. Na dobu papežské návštěvy se vrátil do své vlasti. „Nemohl jsem chybět,“ říká misionář z kongregace P. Marie Těšitelky. „Vždyť mnoho lidí prodalo svých pár věcí, aby se mohli dostat do Maputa, navzdory své bídě,“ dodává.
„Papež najde národ poznamenaný hlubokou nerovností, s velmi bohatou menšinou a nesmírně chudou většinou. Při příjezdu do Maputa je to dobře pozorovatelné. Napětí a konflikty přetrvávají navzdory dalším mírovým dohodám, které byly podepsány před měsícem, možná právě s vyhlídkou na papežskou cestu. Zcela jistě je situace země lepší než v době návštěvy sv. Jana Pavla II. v roce 1988, která zasela první zrna k dohodě mezi válčícími stranami. Slova v mottu návštěvy papeže Františka – mír, naděje, smíření – spojují jeho nynější cestu s misí jeho předchůdce. Sv. Jan Pavel II. přinesl mír v podobě dohody podepsané v roce 1992, papež František přichází tuto dohodu upevnit. Stejně jako Karol Wojtyla vybízí, aby lidé neztráceli naději.“
Johana Bronková
Copyright © 2003-2025 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.