21.3.2019
Vatikán/New York. Vatikánský představitel při úřadech Spojených národů v New Yorku vystoupil s příspěvkem na téma genderové ideologie. Připomněl slova papeže Františka: nechceme nikoho diskriminovat, ale jde o nebezpečí pro lidstvo.
Arcibiskup Bernardito Auza nešetřil silnými slovy. Jako stálý pozorovatel Svatého stolce při OSN v New Yorku připomněl jasnou pozici papeže Františka ohledně genderové ideologie. Vatikánský diplomat se zúčastnil setkání nadepsaného „Rovnost pohlaví a genderová ideologie, chránit ženy a dívky“. Cílem akce bylo upozornit na situaci žen ve světě a monitorovat příslušné politické, ekonomické, občanské a sociální záležitosti žen. Kdysi – řekl arcibiskup Auza – „bylo jasné chápání toho, co znamená být ženou“, byla to záležitost chromozomů. Dnes byla tato zřejmost narušena genderovou ideologií, která postuluje lidskou identitu neodvislou od pohlaví.
Nahrazení biologického pohlaví touto genderovou identitou – pokračoval vatikánský reprezentant – má závažné dopady „nejen v oblasti práva, výchovy, hospodářství, zdraví, bezpečí, sportu, jazyka a kultury“, ale také po stránce antropologie, lidské důstojnosti, lidských práv, manželství a rodiny, mateřství a otcovství“, nemluvě o osudech žen, mužů a především dětí. Papež František – připomněl mons. Auza – je důrazným zastáncem důstojnosti a práva „nebýt diskriminován“ ve vztahu k těm, kdo se necítí reprezentováni svým biologickým pohlavím, zároveň však mluví velice jasně o nebezpečích genderové ideologie pro jednotlivce i společnost.
Vatikánský diplomat citoval 56. paragraf apoštolské exhortace Amoris laetitia, v němž papež zdůrazňuje, že genderová ideologie popírající přirozenou vzájemnost muže a ženy, směřuje ke společnosti bez pohlavních rozdílů a vyprázdňuje antropologický základ rodiny. „Tato ideologie zavádí výchovné projekty a legislativní usměrnění, jež prosazují identitu osob a citovou intimitu v naprosté oproštěnosti od biologické rozdílnosti mezi mužem a ženou. Lidská identita se ponechává na individuální volbě, jež se může časem i měnit.“ Je zneklidňující, že některé ideologie tohoto typu si nárokují odpovědi na určité, někdy pochopitelné aspirace, se snaží prosadit jako uniformní myšlení, které má ovlivňovat také výchovu dětí. Netřeba ignorovat, že „biologické pohlaví (sex) a sociálně-kulturní role pohlaví (gender) se mohou rozlišovat, stejně jako duše a tělo, ale nikoli oddělovat“. Na druhé straně, „biotechnická revoluce v oblasti plození člověka umožnila manipulovat s aktem plození a učinit ho nezávislým na pohlavním styku mezi mužem a ženou. Lidský život a schopnost rození se tak staly „stavebnicovou“ záležitostí podřízenou především přáním jednotlivců i dvojic.“ Jednou věcí je pochopit lidskou křehkost či složitost života, druhou je přijímat ideologie, které oddělují dva neoddělitelné aspekty reality. Neupadněme do hříšného nároku zastupovat Stvořitele. Jsme tvorové, nejsme všemohoucí. Stvoření nás předchází a musí být přijato jako dar.“ A citace z exhortace Amoris Laetitia končí slovy: „Zároveň jsme povoláni střežit svoje lidství a to znamená především přijmout jej a respektovat tak, jak bylo stvořeno.“
Papežský reprezentant připomněl rovněž slova encykliky Laudato si´, kde papež ve 155. paragrafu mluví o přijetí vlastního těla, jež je předpokladem k tomu, abychom přijímali celý svět jako dar, a základem lidské ekologie. O komplementárnosti muže a ženy hovořil papež také v promluvě k biskupům Porto Rica, 8 června 2015, kde objasňoval, že rozdílnost pohlaví není něčím, co je nutné popřít, abychom žili svobodněji a spravedlivěji, ani nástrojem sváru či podřízenosti, nýbrž je dána člověku ke společenství a plození. Během generální audience 15. dubna 2015 pak papež označil snahy propagátorů genderové ideologie za „krok zpět“, protože „odstranění sexuální rozdílnosti přináší ve skutečnosti problém a nikoli řešení.“
Zpochybníme-li přirozenou dualitu a komplementárnost muže a ženy – poznamenal dále arcibiskup Auza – je ohroženo samotné pojetí sebe sama lidské bytosti. Tělo přestává být charakteristickým rysem člověka, který je redukován na ducha a vůli. Lidská bytost se tak stává téměř abstrakcí. Papež František – připomněl dále vatikánský diplomat – je znepokojen zejména výukou genderové ideologie ve školách, při níž jsou děti od nejútlejšího věku pobízeny k pochybnostem nad svou existencí, nad svou identitou jako chlapci či dívky a sugeruje se jim, že „pohlaví je možné si zvolit“. V závěru arcibiskup Auza ocitoval Františkova slova k polským biskupům (27. července 2016). Položil si tehdy otázku „Proč se toto vyučuje?“ a odpověděl s tím, že ve hře jsou instituce, které platí školní knihy. „Jsou to ideologické kolonizace, podporované velice vlivnými zeměmi“, rovněž v těch státech a kulturách, které nesouhlasí s touto novou a radikální antropologií.
Johana Bronková
Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.