26.4.2018
Středoafrická republika. Biskup Juan José Aguirre Muñoz M.C.C.J. (foto) se narodil před třiašedesáti lety ve španělské Cordobě, ale jako komboniánský misionář strávil většinu svého života v Africe. Na začátku nového tisíciletí byl jmenován na biskupský stolec ve středoafrické diecézi Bangassou, což je území s téměř dvojnásobnou rozlohou České republiky. Před rokem jsme se o něm doslechli, když svým tělem zaštítil muslimy ohrožované křesťanskými milicemi a dva tisíce jich ubytoval na biskupství a v diecézní katedrále. Pro naše mikrofony vypráví o vleklém konfliktu ve Středoafrické republice, který probíhá pod pláštíkem náboženských zájmů, ale jehož hlavním důvodem je těžba drahých kovů. Církev se ujímá obětí války, nehledě na jejich vyznání, a čelí neustálým výhrůžkám smrti. Před týdnem byl zavražděn jeden z diecézních kněží a před dvěma měsíci vážně zraněn biskupský vikář, potvrzuje mons. Aguirre:
„Prožíváme válečnou situaci, ovšem – v uvozovkách – s nízkou intenzitou, tedy válku, o které se nemluví v novinách, protože ti, kteří by o ní mohli informovat a pořizovat snímky, jako nevládní a jiné organizace, ze střední Afriky jednoduše odešli. Proto neexistuje žádný obrazový materiál – je to zapomenutý konflikt, ačkoli kvůli němu na zem dopadá hodně krve. Tato válka vznikla před pěti lety v severoafrických zemích, kam přišli radikalizované ozbrojené skupiny, placené a formované v zemích Perského zálivu, tedy za petrodolary. Tito žoldáci, nazývaní Seleka, pak přímo z Čadu vstoupili do Středoafrické republiky, kterou doslova zdevastovali. Tvoří čtrnáct ozbrojených band, které si mezi sebou nerozumí, ale hodně škodí. Všechny hledají cenné kovy – zlato, diamanty, kobalt, mangan nebo koltan. Je dobře známo, že kdo dnes kontroluje koltan, kontroluje také války, protože mnohé součástky zbraní, dronů a raket, včetně řízených střel Tomahawk, se vyrábějí z tantalové rudy. Mnohé války v Africe se tak vedou na ekonomickém základě a náboženské spory jsou pouhou zástěrkou, která má odvést pozornost od skutečných zájmů. Proti skupinám Seleka, které začaly zemi před pěti lety rozvracet, povstaly národní skupiny zvané Anti-balaka. Byli to většinou mladí lidé, kteří se ozbrojili, aby národ hájili proti vnějšímu ohrožení, ale pak se také z nich stali zločinci. Teď obě strany bojují proti sobě a obyvatelstvo prožívá skutečně nelehkou a skličující situaci.“
Katedrála ve vaší diecézi je zavřená a vám bylo opakovaně vyhrožováno smrtí...
„Ano, to je součástí našeho života. Jediným interpretačním klíčem k tomu, co prožíváme, je Kalvárie. Tam také Ježíši vyhrožovali smrtí a on zůstal – až do smrti. Nyní tedy my, jeho učedníci, velmi často prožíváme pašije tak, jak je prožíval on. Ujímáme se všech lidí, kteří se ocitli v nesnázích, jsou nemocní anebo utrpěli zranění. V Bangassou jsme se pokusili zachránit dva tisíce muslimů před genocidou – uhájili jsme je a odvedli do katolické misie. Požádali nás, jestli nemohou zůstat v semináři, kde jsou pod naší ochranou a dohledem vojáků OSN. Takže teď máme v semináři dva tisíce muslimů a naši seminaristé museli odjet za studiem jinam. Děláme to všechno, protože to stojí v evangeliu – milosrdný Samaritán se ujal onoho člověka, který ležel na zemi, a neptal se, zda to náhodou nebyl lupič, jestli je bílý anebo černý, nechtěl vidět jeho pas. Prostě se nad ním sklonil a pozvedl ho, jako my bereme každého, ať muslima nebo katolíka. Občas narazíme na islámské extrémisty, kteří vyhrožují smrtí, nedávno zabili jednoho kněze a před dvěma měsíci skoro zavraždili mého vikáře. Ve střední Africe dnes máme radikály, kteří byli vyhnáni ze syrské Raqqy a kteří přes Libyi vstoupili k nám. Rád bych upozornil na tento aspekt, protože radikalizovaní islamisté skutečně hodně škodí v džihádistických skupinách jako jsou Boko Haram, Seleka, samozvaný Islámský stát a další extrémistická hnutí, která všude vznikají.“
Jak to vše dopadá na obyvatelstvo a co pro ně církev dělá?
„Lidé to snášejí a čekají, až bude konec války. Mnozí nemají kde bydlet, protože ozbrojenci ze skupiny Seleka používali jako válečné zbraně také ohně a vypálili velké množství domů. Nadace „Kirche in Not“ nám pomáhá v rekonstrukci celých čtvrtí, ve kterých by se mohly usadit rodiny a kde by s příchodem dětí začala škola – pro muslimské i nemuslimské děti společně. V Bangassou se církev stará o tisíc sirotků – a tyto děti kvůli válce opravdu velmi trpí. Věnujeme se mnoha nemocným v terminální fázi AIDS, pro které musíme navzdory válce neustále hledat léky. A spravujeme čtyři domovy, kterým říkáme „domovy naděje“ pro staré lidi obviněné z čarodějnictví. Poskytujeme jim tam azyl a chráníme je tak před jejich okolím, přece je nemůžeme opustit! Přestože všechny nevládní organizace, specializovaní novináři a další instituce ze střední Afriky odešli, my tu musíme zůstat. Národ, prostí lidé, církev potřebují. Když všichni odcházejí, církev zháší světlo jako poslední...“
Středoafrického biskupa v jeho službě nemálo povzbuzuje trvalý zájem a modlitba papeže Františka...
„Ano, papež František si vybral Středoafrickou republiku, aby tu otevřel Svatou bránu Roku milosrdenství. Jeho návštěva byla nádherná! Vnímáme, že na střední Afriku hodně myslí a modlí se za ni. Je to země, kterou má rád.“
uzavírá biskup středoafrického Bangassou, mons. Juan José Aguirre Muñoz.
Jana Gruberová
Copyright © 2003-2025 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.