Bůh nevylučuje nikoho, ani chudé, ani bohaté

31.10.2010 

Benedikt XVI. před Angelus, nám. sv. Petra

Drazí bratři a sestry,
Evangelista sv. Lukáš věnuje zvláštní pozornost Ježíšovu milosrdenství. V jeho podání totiž nacházíme několik epizod, které vyzdvihují milosrdnou lásku Boha a Krista, který prohlašuje, že přišel povolat nikoli spravedlivé, ale hříšníky (srov.Lk 5,32). Mezi tyto typické Lukášovy epizody patří vyprávění o obrácení Zachea, které se čte během liturgie této neděle. Zacheus je publikán, ba dokonce vrchní celník v Jerichu, důležitém městě u řeky Jordán. Publikáni byli výběrčími daní, které Židé museli platit římskému císaři, a jen z tohoto důvodu byli považováni za veřejné hříšníky. Svého postavení navíc zneužívali, aby od lidí vybírali peníze sami pro sebe. Zacheus byl proto velmi bohatý, ale pohrdaný od všech svých spoluobčanů. Když se tedy Ježíš procházející Jerichem zastavil právě u Zacheova domu, vzbudil všeobecné pohoršení. Pán však věděl velmi dobře, co dělá. Jakoby chtěl riskovat a sázku vyhrál: Zacheus, který byl Ježíšovou návštěvou hluboce zasažen, se rozhodl změnit život a slíbil, že čtyřnásobně vrátí všechno, co ukradl. ?Dnes přišla do tohoto domu spása,? říká Ježíš a uzavírá: ?Syn člověka přišel hledat a zachránit, co zahynulo.?

Bůh nevylučuje nikoho, ani chudé, ani bohaté. Bůh se nenechává podmiňovat našimi lidskými předsudky, ale v každém vidí duši hodnou spásy a je přitahován zvláště těmi, kteří jsou pokládáni za ztracené a kteří se sami za takové považují. Ježíš Kristus, vtělený Bůh, který prokázal toto nezměrné milosrdenství, tím nikterak nesnižuje závažnost hříchu, ale neustále usiluje o spásu hříšníka, kterému nabízí možnost se zachránit, začít od začátku, obrátit se. V dalším úryvku z evangelia Ježíš tvrdí, že pro bohatého je velmi obtížné vejít do nebeského království (srov. Mt 19,23). V případě Zachea vidíme, že právě to, co se zdá nemožným, se uskutečňuje, neboť Zacheus ? komentuje svatý Jeroným ? se zbavil svého bohatství a bezprostředně jej nahradil bohatstvím nebeského království? (Homilie na žalm 83,3). A svatý Maxim z Turína dodává: ?Bohatství je pro pošetilce potravou nepoctivosti, pro moudré však pomůckou ctnosti. Těm je dána příležitost ke spáse, ti první si připravují nesnáz, na které ztroskotají? (Sermoni 95).

Drazí přátelé, Zacheus, který Ježíše přijal, se obrátil proto, že ho nejprve přijal Ježíš! Ten ho neodsoudil, ale vyšel vstříc jeho touze po spáse. Modleme se k Panně Marii, dokonalému vzoru společenství s Ježíšem, abychom také my mohli zakoušet radost být navštíveni Božím Synem, obnoveni jeho láskou a předávat druhým jeho milosrdenství.

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.