29.1.2009
Papež přijal dnes členy Tribunálu Římské roty, tedy nejvyššího církevního soudu, který řeší otázky případné anulace katolických sňatků. Benedikt XVI. zdůraznil, že při posuzování platnosti jednotlivých manželství je zapotřebí opatrnosti, aby nedocházelo k nárůstu anulací pod záminkou psychické nezralosti. Je třeba dbát na to, aby nedocházelo k ?přehnanému nárůstu? prohlášení o neplatnosti manželství ?pod záminkou jakékoli nezralosti nebo psychické slabosti některého z partnerů?. Papež svou dnešní promluvou tradičně zahájil nový soudcovský rok Tribunálu Římské roty, kterému předsedá arcibiskup Antonin Stankiewicz. Svatý otec přitom vyšel z promluvy, kterou na stejné téma při stejné příležitosti, ale před více než 20 lety pronesl Jan Pavel II., jenž poukázal na fakt, že ?dochází k přehnanému ba takřka automatickému množení soudních deklarací o neplatnosti manželství pod záminkou nezralosti nebo slabosti?.
?V některých případech lze, bohužel, zaznamenat, že je stále aktuálním požadavek mého ctihodného předchůdce, aby církevní společenství bylo chráněno před ?pohoršením praktického ničení hodnoty křesťanského manželství přehnaným množením deklarací o neplatnosti pod záminkou pouhé nezralosti či psychické slabosti některého z manželů?.
Benedikt XVI. poukázal na ?nezbytnost opatrnosti církevních právníků a potřebu projednávat jednotlivé kauzy do hloubky, kterou si žádá služba pravdě a lásce, jež je vlastní Římské rotě. Připomněl pak některé principy rozlišování platnosti manželství bez směšování nezpůsobilosti a těžkosti. ?Pravou neschopnost ? citoval přitom Jana Pavla II. ? lze předpokládat pouze v případě výskytu vážné anomálie, která byla patrná již v době sňatku a která se musí podstatně dotýkat schopnosti zamýšlet a chtít? a tedy schopnosti svobodně si zvolit životní stav. Anomálie musí působit nejen závažnou obtíž, ale také nemožnost plnit úkoly, které vyplývají z podstatných manželských závazků?. Benedikt XVI. řekl, že ?je zapotřebí nanovo pozitivně objevit schopnost uzavřít sňatek na základě samotné přirozenosti muže či ženy. Tuto schopnost má každá lidská osoba.?
?Vystavujeme se totiž riziku, že upadneme do antropologického pesimismu, který v duchu soudobého kulturního ovzduší, považuje manželství za takřka nemožné. Ponecháme-li stranou to, že toto ovzduší není ve všech částech světa stejné, nelze přitom skutečnou nezpůsobilost dát souhlas zaměňovat za reálné těžkosti, na které narážejí mnozí, zejména mladí, a dojít tak k mínění, že manželství je normálně nemyslitelné a neuskutečnitelné. Naopak, výchozím bodem pomoci musí být potvrzení vrozené způsobilosti k manželství. Jedině tak lze pomoci manželským párům objevovat přirozenou realitu manželství i váhu, jakou má v plánu spásy?.
Papež dále zdůraznil, že ?ve hře je samotná pravda o manželství, jehož platnost nezávisí na následujícím jednání manželů?, ale na schopnosti uzavřít manželský svazek:
?Tato schopnost se neměří poměrem k určitému stupni existenciální či účinné realizace manželského svazku prostřednictvím plnění podstatných závazků, nýbrž v poměru ke skutečné vůli každého z partnerů. Ta totiž umožňuje a uskutečňuje tuto realizaci již ve chvíli uzavření sňatku.?
Naproti tomu z hlediska reduktivní perspektivy, která neuznává pravdu o manželství ? dodal Papež ? se skutečná realizace pravého společenství života a lásky, zamýšleného na rovině pouze lidské, stává podstatně závislou jenom na vedlejších faktorech, a tedy nikoli na uplatňování lidské svobody, podporované milostí.
?Samozřejmě, že některé antropologické ?humanistické? proudy, orientované na seberealizaci a sebetranscendenci, zcela idealizují lidskou osobu a manželství, takže nakonec popírají psychickou schopnost mnoha osob na základě takových prvků, které neodpovídají bytostným požadavkům manželského svazku.?
?Případy anulace z důvodů psychické neschopnosti ? uzavíral Papež ? v zásadě vyžadují, aby soudce využil pomoci soudních znalců a ujistil se o existenci opravdové neschopnosti, která je vždycky výjimkou z přirozené schopnosti chápat, rozhodovat se a darovat sebe sama, z níž se rodí manželský svazek.?
Milan Glaser
Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.