Vatikán.
Odpoledne od 17.30 předsedal Svatý otec v bazilice Sv. Jana na Lateránu mši na památku Večeře Páně, kterou začíná Velikonoční Triduum. Tato bohoslužba připomíná ustanovení svátosti Eucharistie a také svátosti kněžství.
Během obřadů umyl Svatý otec nohy 12 kněžím z římské diecéze a připomenul tak gesto Kristovo, který při Poslední Večeři umyl nohy apoštolům, aby tak dal příklad jejich jednání.
Janovo evangelium z dnešní bohoslužby hovořilo právě o Ježíšově umývání nohou učedníkům. Této události se věnoval Benedikt XVI. ve své homilii. Mimo jiné přitom řekl:
?Nasloucháme-li evangeliu pozorně, můžeme v události umývání nohou, objevit dva odlišné aspekty. Umytí, které Ježíš poskytuje svým učedníkům, je jednoduše především jeho skutkem ? darem čistoty, ?schopnosti pro Boha?, který se jim dává. Avšak dar se pak stává vzorem, úkolem činit si vzájemně totéž. Otcové označili tuto dvojitost aspektů umývání nohou slovy sacramentum a exemplum. Sacramentum neznamená v této souvislosti jednu ze svátostí, nýbrž Kristovo tajemství ve svém celku, od vtělení až po kříž a vzkříšení. Tento celek se stává uzdravující a posvěcující silou, transformující silou pro lidi, stává se naší metabasis, naší transformací do nové formy bytí v otevřenosti pro Boha a ve společenství s Ním. Avšak toto nové bytí, které nám On bez naší zásluhy jednoduše dává, musí se v nás potom proměnit v dynamiku nového života.
Křesťanství je v porovnání s moralismem něčím víc a něčím jiným. Na počátku totiž nestojí naše jednání, naše morální schopnost. Křesťanství je především dar: Bůh se nám dává, nedává nám něco, ale sebe samého. A dochází k tomu nejen na začátku, ve chvíli našeho obrácení. On zůstává neustále Tím, který dává. Stále znovu nám nabízí své dary. Ustavičně nás předchází. Proto je ústředním skutkem křesťanské existence Eucharistie: vděčnost za to, že jsme odměněni, radost z nového života, který nám dává On.?
Homilie Benedikta XVI. je ZDE
(mig)