Vatikán.
Velikonoční triduum má ve všech diecézích světa svou výmluvnou předehru už na Zelený čtvrtek dopoledne. Místní biskup se svými kněžími slaví mši svatou, na níž společně obnovují své kněžské sliby, a světí se oleje, které jsou pak během následujícího roku užívány při vysluhování svátostí křtu, biřmování, svěcení a pomazání nemocných.
V bazilice sv. Petra se kolem římského biskupa Benedikta XVI. shromáždilo přibližně kolem 1600 kněží, tedy skoro tolik, kolik jich působí v České republice. Přibližně dvou a půlhodinová liturgie byla slavena v latinském jazyce. Benedikt XVI. ve své promluvě hovořil o kněžské službě, o tom, co znamená být knězem Ježíše Krista, přičemž si vzal podnět z druhé eucharistické modlitby Římského misálu, která používá výrazu z knihy Deuteronomium ?stát před Pánem?, aby vysvětlila podstatu kněžství slovy ?stát před tebou a tobě sloužit?
?Kněz má být tím, kdo bdí. Má stát na stráži před hrozícími silami zla. Má udržovat svět vnímavým vůči Bohu. Má být tím, kdo stojí na nohou a chytře čelí dobovým proudům. Chytře v pravdě. Chytře ve snaze o dobro. Stát před Pánem má vždycky také znamenat, zastávat se lidí před Pánem, který se nás všech zastává u Otce. A má se také zastávat Jeho, Krista, Jeho slova, Jeho pravdy, jeho lásky. Kněz má být přímý, neochvějný a připravený přijmout kvůli Pánu také příkoří, jako to podávají Skutky o apoštolech, že ?odcházeli z velerady s radostí, že směli pro to jméno trpět příkoří?.?
Benedikt XVI. se poté pozastavil také nad vnitřními úskalími kněžské služby:
?Nikdo není tak blízko svému pánu jako sluha, který má přístup k té nejprivátnější dimenzi jeho života. V tomto smyslu ?sloužit? zahrnuje blízkost, vyžaduje důvěrnost. A tato důvěrnost obnáší také určité nebezpečí: totiž že posvátno, se kterým jsme neustále ve styku, stává se pro nás zvykem. Hasne tak uctivá bázeň. Jsme-li zabydleni ve zvycích, nevnímáme už velkou, novou a překvapující skutečnost, že je přítomen On sám, mluví k nám a dává se nám. Proti této návykovosti na mimořádnou skutečnost, proti indiferenci srdce musíme bez přestání bojovat a stále znovu tak uznávat naši vlastní nedostatečnost a milost, spočívající v tom, že On se takto vydává do našich rukou.
Sloužit znamená být nablízku, ale především to znamená být poslušným. O služebníkovi platí slova: ?Ne má vůle ať se stane, ale tvá? (Lk 22,42). Těmito slovy Ježíš v Getsemanské zahradě vyřešil rozhodující boj proti hříchu, proti vzpouře padlého srdce. Adamův hřích spočíval právě v tom, že chtěl uskutečnit svou vůli a nikoli tu Boží. Pokušením lidstva je stále tato vůle být totálně autonomní, následovat pouze vlastní vůli a mít za to, že jenom tak budeme svobodní; že jedině díky takovéto svobodě bez omezení bude člověk zcela člověkem a stane se bohem. Avšak právě takto se stavíme proti pravdě. Poněvadž pravdou je, že my musíme naši svobodu sdílet s druhými a můžeme být svobodní pouze ve společenství s nimi. Tato sdílená svoboda může být pravou svobodou pouze tehdy, vstoupíme-li cele s ní do samotného měřítka svobody, do vůle Boží. Tato základní poslušnost, která je součástí lidské existence, stává se ještě konkrétnější u kněze: my nehlásáme sebe, ale Jeho a Jeho Slovo, které bychom nemohli sami vymyslet. A hlásáme Kristovo Slovo správně jedině tehdy, jsme-li ve společenství s jeho Tělem. Naše poslušnost znamená věřit s církví, myslet a mluvit s církví, sloužit spolu s ní.?
Řekl mimo jiné Benedikt XVI. kněžím během homilie na dnešní dopolední mši svaté, při níž se obnovují kněžské sliby.
Homilie Benedikta XVI. je ZDE
(mig)