Vatikán.
Přirozené právo je jedinou účinnou ochranou před zneuživateli moci a ideologickými manipulacemi. Benedikt XVI. to připomněl při setkání s účastníky mezinárodního kongresu o přirozeném morálním právu, který v těchto dnech organizuje Papežská lateránská univerzita.
Papež připomněl ohrožení, která jdou ruku v ruce s pokrokem. Patří k nim ničení přírody lidskou činností. Další úskalí jsou méně viditelná. Metoda zkoumání přírody dovoluje sice stále lépe poznávat racionálnost matérie, ale zároveň nás činí stále méně schopnými dohlédnout zdroje této racionálnosti, kterou je stvořitelský rozum. Schopnost zahlédnout zákony materiálního světa nás zneschopňuje dohlédnout etické poselství. Přirozené právo je dnes často nesrozumitelné proto, že není přijímán metafyzický koncept přírody, ale výlučně epirický. To vede k dezorientaci při volbách každodenního života, zejména u mladých generací.
Přirozené právo je vepsáno do lidského srdce, jak to napsal už sv. Pavel. Benedikt XVI. připomněl jeho hlavní zásadu: činit dobro a vyhýbat se zlu. Odtud pramení úcta ke každému lidskému životu, k pravdě a svobodě, ke spravedlnosti a solidaritě. Je to právo, které předchází veškeré psané zákony a o které se musí opírat každý právní systém. Skutečný pokrok se musí zakládat na svědomí. Jinak totiž není pokrokem. ?Cítím povinnost ještě jednou zdůraznit, že ne všechno, co je z vědeckého hlediska možné, je zároveň také morální? ? dodal Svatý otec.
?Přínos vědeckých pracovníků má prvořadý význam. Když vědci zvyšují naši schopnost ovládat přírodu, mají zároveň pomáhat k lepšímu porozumění naší odpovědnosti za člověka a za přírodu, která mu byla svěřena. Na tomto základu je možné a nutné rozvíjet plodný dialog mezi věřícími a nevěřícími, mezi teology, filosofy, právníky a vědci. Mohou také předávat zákonodárcům cenný materiál pro život jednotlivců i společnosti.?
(job)