Vatikán.
Zasedání biskupského synodu pokračuje 6. října na dvou generálních kongregacích ? dopolední a odpolední. První předsedal nigerijský kardinál Francis Arinze, prefekt Kongregace pro liturgii a svátosti. Vystoupilo na ní 21 synodních otců. Kromě čtyř šéfů dikasterií římské kurie a preláta Opus Dei to byli biskupové ze tří latinskoamerických zemí: Salvadoru, Mexika a Haiti, dva z Oceánie ? z Papuy Nové Guiney a z ostrova Guam, z jedné africké země ? totiž z Nigeru ? a 8 evropských biskupů: z Rakouska, Rumunska, Holandska, Anglie, dva z Německa, dva z Francie a po jednom z Itálie a z Polska.
Také čtvrtého dne synodu se účastní osobně papež Benedikt XVI. V úvodní meditaci se kardinál Martinez Somalo zaměřil na osobu kněze, jako muže oběti, nejen v eucharistickém smyslu, ale i jako oběti vlastní osoby, jako ten, kdo se stává Kristovým nástrojem a od Něho odvozuje veškerou svou činnost.
V mnoha příspěvcích synodních otců zaznívala starost o správné chápání eucharistie jako Kristovy oběti. Ve společnosti, kterou vyčerpává konsumismus jí vlastní, často křesťané ztrácejí smysl pro oběť a dávají přednost snadnému náboženství.
Biskup Arthur Roche z anglického Leedsu upozornil, že některé pokoncilní přístupy k eucharistické katechezi jednostranně vsadily na koncept hostiny a tím znejasnily její hluboké vnitřní spojení s Kalvárií a s Kritovou obětí.
O návratu k osobní zpovědi a střízlivém užívání všeobecného nebo kolektivního rozhřešení mluvil ve svém příspěvku prefekt kongregace pro biskupy, kardinál Giovanni Battista Re.
Také polský biskup Edward Ozorowski z Bialostoku hovořil o obětním charakteru eucharistie. Ta totiž zpřítomňuje Kristovu oběť kříže a všechny další pravdy o této svátosti jsou jí podřízeny. To je klíč k porozumění Bohu a člověku. Když chceme vystihnout, co je člověk, neobejdeme se bez lásky a láska je nemyslitelná bez oběti. Duch oběti je ale z dnešního života vytlačován a spolu s ním dochází i zmatení v pojetí oběti. Tato svého druhu ?protestantizace? eucharistické teologie ? řekl biskup Ozorowski ? z ní činí obřad - pro život člověka málo významný. Jenom křížová cesta totiž vede ke slávě vzkříšení.
Potlesk vyvolalo vystoupení rumunského biskupa Luciana Meresana. Vrátil se totiž k pronásledování komunistickým režimem, který chtěl za každou cenu zprofanovat a zesměšnit mši svatou a snažil se k tomu nutit i kněze. Připomněl, jak jiní sloužili eucharistii s drobty chleba z ulice a se lžičkou místo kalichu. Dnes ? pokračoval rumunský biskup ? žijeme ve svobodě Dětí Božích a hladovíme po eucharistickém chlebu. Dodal, že v jeho zemi dnes nechybějí zasvěcená povolání a že se k církvi hlásí mnoho vzdělaných lidí. Problém Rumunska vidí v destrukci svědomí, v níž komunismus uspěl.
Dalším tématem dnešního zasedání synodu byla eucharistická adorace. Promluvil o ní římský vikář, kardinál Camillo Ruini. Připomněl zkušenost mladých lidí z Kolína nad Rýnem, kteří právě díky adoraci dokázali překonat obtíže spojené s rozumovým uchopením reálné přítomnosti Krista. Ke zvýšenému důrazu na adoraci vyzval také mexický kardinál José Guadalupe Martin Rebago. Jako pozitivní zkušenost vnímá noční adorace, do kterých se v jeho zemi zapojuje přes čtyři miliony lidí.
(job)