Vatikán.
Ryzí živá víra proměňuje společnost láskou a nikoliv nenávistí, tímže angažuje věřící, aby vydávali důsledné a odvážné svědectví evangeliu na podporu základních lidských práv a důstojnosti nejchudších vrstev obyvatelstva. Tak by se dalo shrnout poselství Benedikta XVI. jež pronesl k mexickým biskupům, které přijal v Castel Gandolfu v rámci jejich kanonické návštěvy ad limina:
Benedikt XVI. žádá po mexické církvi, aby i nadále osvěcovala světlem evangelia ?hluboké touhy? obyvatelstva po upevnění ?demokratických, ekonomických a sociálních institucí, jež by uznávaly základní lidská práva a kulturní hodnoty této země. Mexiko ? pokračoval Svatý Otec ? prožívá přechodné údobí vyznačující se přítomnosti zájmových skupin, které někdy více méně řádným způsobem usilují o nové prostory účasti. Mnohé z nich zastávají s mimořádnou silou nároky chudých a těch kdo jsou vyloučeni z rozvoje, zvláště domorodci.
S odvoláním na poselství Jana Pavla II. k Světovému dni míru z roku 1997, Benedikt XVI. připomíná, že je třeba, aby jednotlivci i národy ?očistili svou paměť?, aby se minulá zla znovu nerozmnožovala. Nejde o to zapomenout, co se stalo, nýbrž to znovu přečíst s novými city, tímže se naučíme z prožitých zkušeností tomu, že jenom láska buduje, zatímco nenávist produkuje devastaci a rozvrat.
Společnost ? zdůraznil ještě Svatý Otec ? se dovolává církve a pozoruje ji, požaduje od ní důslednost a odvahu víry. Viditelnými znameními věrohodnosti bude svědectví života, jednota věřících, služba chudým a neúnavné rozvíjení jejich důstojnosti?.
Benedikt XVI. vybízí mexické křesťany, aby se zasazovali o přeměnu společnosti, a považovali to za základní požadavek následování Krista, tímže budou žít evangelium v různých životních poměrech: ?pouze tak lze podávat důvody své naděje?. Dále se Petrův nástupce zahleděl na mladé, kteří žijí ve společnosti charakterizované rostoucím kulturním i náboženským pluralismem. Mnoho z nich se přestane stýkat s církevním společenstvím po přijetí svátostí uvedení do křesťanského života a ocitají se sami a dezorientovaní uprostřed myšlenkových proudů, podle nichž člověk může dosáhnout své plnosti, aniž by bylo zapotřebí Boha nebo dokonce proti Bohu, a to na základě technologické, politické a hospodářské moci. Svatý Otec žádá od rodin i církve velké úsilí v oblasti výchovy mládeže. ?Avšak pouhé znalosti obsahů víry nikdy nemohou nahradit zkušenost osobního setkání s Pánem. A toto setkání s Kristem musí vychovatelé předávat především svým příkladem a svědectvím.
(jok)